Xbox har haft ett tufft år när det gäller försäljningen av konsoler.
Under 2024 noterades de lägsta siffrorna någonsin för varumärket, vilket väcker frågor om framtiden för Microsofts speldivision.
Rekordlåga försäljningssiffror i USA och Europa
Under 2024 såldes endast 2,7 miljoner Xbox-enheter i USA och runt 290 000 enheter i Europa. Totalt landade försäljningen på omkring 3 miljoner enheter globalt. Detta är en kraftig minskning jämfört med 2023, då cirka 4,35 miljoner enheter såldes i samma regioner. Xbox har därmed tappat närmare 40% i försäljning på bara ett år.
Strategin bakom Game Pass – en chansning?
Trots de svaga hårdvarusiffrorna har Microsoft fortsatt att satsa stort på sin speltjänst Game Pass, som nu har omkring 30 miljoner prenumeranter enligt företagets egna uppgifter. Strategin har varit att fokusera på prenumerationstjänster snarare än konsolförsäljning, men det återstår att se om detta kommer att ge resultat på lång sikt.
Stenhård konkurrens från Sony och Nintendo
Microsoft står inför hård konkurrens från både Sony och Nintendo. Sonys PS5 Pro har sålt bra och Nintendo har nyligen utannonserat Switch 2, som förväntas bli en stor succé. I ljuset av detta måste Xbox hitta nya sätt att locka spelare för att vända de negativa försäljningstrenderna.
Har Xbox ett ess i rockärmen för 2025?
Frågan är nu om Xbox har något särskilt planerat för 2025 som kan vända de dalande försäljningssiffrorna. Med stark konkurrens och ett skifte mot digitala tjänster blir det intressant att se hur Microsoft kommer att navigera på den föränderliga spelmarknaden.