Vi har spelat lite plattformsspel, närmare bestämt Paper Monster Recut. En förbättrad version av iOS-spelet från 2013.

Samtidigt som etablerade spelutvecklare portar över deras äldre spel till iOS och Android, exempelvis, Rockstar och Square Enix, så portar de mindre apputvecklarna över sina spel från iOS och Android till etablerade konsoler. Ett av alla dessa spel är Paper Monster Recut som nu nått Wii U och är utvecklat och släppt av Mobot Studios.

Paper Monster är ett trevligt plattformsspel som känns väldigt appanpassat, man ser det redan på priset (runt 50kronor på eShop/7kr på AppStore för iPhone), men också i spelet där vissa animationer känns som hämtade från en app. Men vi ska inte döma ut Mobot Studios spel redan där, framför oss har vi ett trevligt spel som blandar världen med banorna. Va? kanske ni tänker. Ja, i Paper Monster så är världen runt banorna en del av spelet, för runt om i världen finns dolda hemligheter bakom stenar och buskar. De gem och knappar man samlar på under banans gång kan även finnas i världen för de som utforskar den lite mer och inte bara hoppar mellan bana och bana.

Den grafiska delen är såklart också uppskalad för att passa en 50”-TV istället för en 5”-skärm. Spelet har härliga miljöer och papperskänslan får än lite att tänka på Paper Mario eller Little Big Planet. Musiken i spelet drar tankarna tillbaka till de otaliga timmarna man matchat mönster i takt till musiken i Bit Trip Runner 2.

Det finns en hel del utmaningar att bekämpa i detta äventyr och för den låga prissumman så kan vi inte klaga på vad man får för spel, buggarna är minimala och känslan är härlig.
Något som vore trevligt för Paper monster och alla andra mobil/konsol-portningar vore om man kunde ta med sitt spelande mellan dessa två plattformar så spelet inte behöver begränsas till antingen mobilens touchkontroller eller konsolens soffläge, tänk om man kunde spela på sin konsol i soffan för att sedan sitta på bussen och fortsätta sitt äventyr.

Vad vore ett plattformsspel utan power-ups? Äventyret kräver en del omvandlingar, ingen pappskiva klarar sig väl i vatten? Och större nivåskillnader eller stup kräver ju någon form av propeller. Power-ups är ett lätt och underhållande knep att ta till för att ge mer liv i spelet och skapa variation för spelaren, därför passar de bra in även i Paper Monster Recut.

paper-monster-recut-betyg

Paper Monster Recut är ett härligt, billigt och tillfredställande plattformsspel, Mobot Studios erbjuder en avslappnad resa genom gruvor, snötäckta berg och gröna gräsängar. Ta chansen och gör dig till en figur av papp och rädda världen från mörkrets makter. Ett plattformsspel behöver inte vara mer avancerat än så, luta sig tillbaka och njuta av upplevelsen.

Tidigare artikelRecension: Super Smash Bros. for Wii U
Nästa artikelTest: ASUS ROG G550JK