Då var Mario och alla andra klassiska Nintendokaraktärerna tillbaka i ännu ett stort fightingspel likt ”herren på täppan”. Teknikhype har spelat spelet och tänker nu förmedla våra åsikter.

Inte helt oväntat har Super Smash nått rekordförsäljning för Wii U-spel efter bara någon vecka. Som fjärde delen i serien så är det nu större, snyggare och bättre än tidigare. Det ni som läser detta ska ha i beaktning är att jag som skriver dessa ord aldrig har varit något speciellt fan av vare sig fightingspel eller Super Smash, varför jag sätter Super Smash i en egen kategori beror på att jag tycker det är just det – en egen kategori. I stället för att fokusera på att skada sin motspelare så mycket som möjligt så bygger man här, som standard, på motspelarens procentuella mätare vilket till slut resulterar i att en liten knuff ger motståndaren en resa till andra sidan jorden, eller rätt in i TV-rutan om det är att föredra.

Som jag tidigare nämnde har jag aldrig varit direkt intresserad av fightingspel trots diverse påtryckningar från kompisar. Medan de satt och spelade Super Smash Bros Melee så körde jag hellre en bana på F-Zero eller tog en tur på bergen i Amped 2. Men denna gången är det något som lockar i Nintendos megarooster som i folkmun kallas ”det efterlängtade spelet”, ”Wii U’s räddning” eller helt enkelt bara Super Smash Bros till Wii U. Den sista lilla notisen ”för Wii U” är relativt rimlig denna gången, för nästan samma spel släpptes till 3DS tidigare i höstas, om än något mer begränsat och lågupplöst. De båda spelen har dock ett par saker gemensamt, bland annat att man kan använda sin 3DS som handkontroll för Wii U:et (om båda konsolerna har spelet i sig).

super-smash-bros-wiiu-6
Tyvärr lider spelet av väldigt krångliga menyer där det kan vara svårt att hitta det man söker

Om vi ska börja med hypen över detta spelet. Min hype väcktes via alla dessa fantastiska trailers som Nintendo lanserat med både den ena och andra överraskningen. Roosten i spelet lämnar knappt någon karaktär önskvärd, om inte en person från Belmont-släktet från den klassiska Castlevaniaserien. Redan från start finns där cirka 40 genomarbetade karaktärer plus Mii-gubbarna som kan redigeras till, i stort sett, vad som helst. Tack vare denna otroliga mängd grundkaraktärer så glömmer man lätt bort att fler kommer därtill under tiden man spelar spelet.

Hur ska man då ta sig an alla dessa karaktärer? Jo, det finns en stor mängd spellägen innan man hoppar in i en fight, nästan lika många som det finns karaktärer. Vill man bara slåss på det klassiska sättet, eller slåss mot åtta olika karaktärer, via ett brädspel, utföra uppgifter, slåss i lag eller något annat utmanande. Nintendo har proppat spelet fullt med olika valmöjligheter för att utmana datorn eller ens kompisar i Super Smash Bros, men inte helt oväntat så slutar det hela oftast med att man ska slå sin motståndare av banan på ett eller annat sätt, det är just det som är Super Smash.

super-smash-bros-wiiu-7
En vanlig Smash-fight där Mega Man, av någon anledning, befinner sig i Rosalina. Detta är en relativt vanligt förekommande bugg i spelet.

Smash!

De mest intressanta läget är helt klart klassiska ”Smash” där man kör med fyra karaktärer där den som håller sig kvar mest på banan, alternativt flest utslagning, vinner. Vi har också Smash Tour-läget som påminner en hel del om Nintendos andra spelserie Mario Party. Här har vi en spelplan (finns i tre olika storlekar) där man slår tärning för att veta hur många steg man får gå. På spelplanen finns olika karaktärer och föremål som man kan plocka upp och använda sig av under de fighter som uppstår när två eller fler spelare stöter på varandra. Här finns plats för lite taktik i hur man väljer att röra sig på spelplanen samt ett väldigt bra sätt att lära sig olika karaktärer och bli bättre på en bredare mängd karaktärer då man själv inte kan välja fritt. En nackdel med detta spelläge (tillsammans med ett par andra) är att det är väldigt otydligt hur man aktiverar sin egen kontrollprofil. Kontrollprofilen man skapat kan endast ändras via en, inte helt självklar, ruta vid val av karaktär eller, i detta fallet, via Y-knappen när man väljer sin Mii. Att inte kunna ställa in en egengjord standardprofil för kontrollen är ett problem som spelet lider av då man måste ställa in detta manuellt varje gång man startar spelet eller varje gång man byter spelläge.

super-smash-bros-wiiu-4
Den mellanstora spelplanen i Smash-tour där alla startar med två givna fighters

Förutom dessa två stora speldelarna så finns det mängder av spellägen, att spela åtta spelare samtidigt är troligtvis en av de mest omtalade. Ett läge som troligtvis inte kommer utnyttjas till fullo allt för ofta, då det dels krävs diverse fysiska tillbehör, åtta personer samlade framför samma TV samt en hel del fokusering av alla dessa åtta personerna, för detta är väldigt rörigt. Vi har tyvärr inte lyckats testa detta med fysiska personer, men att spela mot CPU var rörigt nog, att lägga till en grupp fysiska personer och det stök det kan tillföra kommer troligtvis koncentrationen få jobba på högvarv.

Är man ensam och tröttnat på att spela mot CPU:n i “Smash-fighter” så finns det en del mindre lägen att ge sig in på, man kan göra uppdrag, köra All-stars-matcher, köra minispel för att vinna troféer och mycket mer.

Mängder av extralägen

Har man tröttnat på Super Smash helt och hållet kan man också gå in och testa retrospel då Nintendo har lagt in ett gäng spel från Virtual Console för att visa upp nya generationen varifrån karaktärerna i spelet har sitt ursprung. Ett trevligt PR-knep för att lära ut och samtidigt tjäna en slant på diverse impulsköp.

Sen har vi funktionen “bygg-din-egen-bana” som kan göra matcher precis hur galna som helst. Här kan man rita ut plattformar, större ytor att spela på, föremål så som tunnor, kritiska ytor på banan som mer eller mindre tar kål på den karaktär som trillar/flyger in där direkt.
Dessa banor byggs på gamepadens skärm där man kan rita ut, lägga till och ta bort allt som banan ska innehålla. Beroende på vad banan är ämnad till för några fighter (mindre eller större grupper) så kan man välja hur stor yta man vill bygga på. För att göra det hela något balanserat så har man också bara en mätare som visar hur mycket man kan bygga.

super-smash-bros-wiiu
Layouten för banbygget, detta är en bana som blev något opraktisk då vissa karaktärer börjar mellan marken och texten.

När det kommer till den grafiska biten så förväntade vi oss inget annat än ett grymt snyggt spel. Inte bara för att det är det senaste Super Smash utan också för att Nintendo tidigare i år släppt Mario Kart 8 som är ett av de grafiskt vackraste spelen 2014. Mario Kart och Super Smash är inte direkt jämförbara, men visst finns det saker att vila ögonen på även hos Super Smash. För det första händer det extremt mycket samtidigt till och från, detta utan någon som helst framedrop, något vi önskar att vi inte ens behöver lyfta fram då det ska vara en självklarhet 2014. Men det har också härliga animationer som får det hela att kännas väldigt genomarbetat.
Banorna är minst sagt aktiva, om man försöker fokusera mindre på själva fighten och mer på miljön runt omkring så märker man rätt snabbt att det nästan alltid händer saker i den värld man fightas i. Exempel på saker som händer är att det kommer upp nya plattformar underifrån som lyfter upp fighten ovanför marken, banan man befinner sig på kan bitvis ramla sönder för att sedan byggas upp igen. Det kan också komma passande fiender på banorna som exempelvis Yellow Devil på Mega Man’s bana. Dessa fiender går att ta kol på vilket ger extra fördelar för den spelare som klarar detta.

super-smash-bros-wiiu-2

Rikligt med kontrollalternativ

Om vi ska ta upp ett av de viktigaste ämnena som vi redan varit inne och nosat på, nämligen kontrollen. Att bygga attacker är ju traditionellt sett en av de största delarna i ett fightingspel där kombinationer av knappar och spakar går in i oändligheten. Nintendo fortsätter dock på sin vanliga, något nedbantade stil, med Super Smash Bros, här finns inga oändliga kombinationer av knapptryck och spakvrid, Super Smash Bros har en simpel uppsättning knappar vilket gör spelet lätt att plocka upp för nybörjare. Enkelt sett så finns det tre attackknappar, en är till enkel attack, en är till specialattack och en är för att greppa tag i motståndaren och kasta iväg/slå hen, sen har vi högra spaken som standard är smashattacker. Varför jag inte sätter någon specifik knapp framför varje attack beror på att man kan konstruera egna kontrollinställningar, vilket jag absolut tycker att man ska ta en närmre titt på då standard har en del att önska.

För att bygga på dessa enkla kontroller så finns det en rad olika varianter per attack, dessa varianter får man ut om man samtidigt styr sin karaktär åt olika håll. Trycker du vanlig attack samtidigt som du håller styrspaken uppåt så får attacken en annan effekt än om du trycker framåt eller låter styrspaken vara centrerad och orörd.

super-smash-bros-wiiu-5
Challenges är för den som vill nå vissa mål med spelet, förutom att bara vinna över sina motståndare

Det negativa på kontrolldelen är att de känns något tröga, det krävs ”pauser” mellan vissa attacker och ibland kan man känna sig något försvarslös när man tajmat en attack fel och därefter inte kan göra något på ett par mikrodels sekunder.
Har man gjort egna kontrollprofiler så är dessa också lite oklara att aktivera på sina ställen, men det görs vid karaktärsvalet precis under ens namn. I vissa spellägen blir man dock tilldelad en karaktär (som tidigare nämnt) vilket gör att man vid dessa tillfällen måste trycka på Y-knappen vid olika lägen för att kunna välja sin kontrollprofil.

När det kommer till utbudet av kontroller så finns det dock ingen plats för klagomål! Här kan man använda alla kontroller Nintendo släppt sedan Gamecube (2001). Med andra ord kan man använda Gamecube-dosan (kräver adapter), Wiimote/nunchuck, Wii Classic Controller, 3DS/2DS-konsolen, Wii U Pro Controller och såklart Wii U Gamepad.

Till sist har vi onlinestödet, idag är det väldigt begränsat till enstaka matcher mellan vänner eller andra spelare. Men detta kommer utvecklas till onlineturneringar likt Mario Kart 8. Denna delen av spelet kommer troligtvis bli den största och mest omtyckta när den väl fylls ut av turneringar till våren. Detta är även något vi kommer dra nytta av i våra spelkvällar här på Teknikhype!

super-smash-bros-wiiu-betyg

Super Smash Bros är ett spel som garanterat kommer leva länge, det finns ett grymt upplägg för onlineturneringar (när Nintendo aktiverar detta), ett stort utbud av karaktärer, ett sprängfyllt spel av olika spellägen och såklart Nintendos spelkvalité.
Super Smash Bros. är för veteranen, nybörjaren, de unga och de gamla, men det krävs en hel del träning för att bli bra och kunna prestera mot andra online.
Nintendo har skapat ett spel som sålt rekordmycket för deras senaste konsol och vi är inte speciellt förvånade med tanke på hypen som cirkulerat kring detta spel. Vi på Teknikhype.se ger Super Smash en bättre-stämpel, vi ser fortfarande menyer som något ogenomtänkta och kontrollinställningarna är rätt krångligt uppbyggda samt att de saknar en möjlighet att välja standardinställningar.

[column size=one_half position=first ]Positivt
+ Mycket att göra
+ Fantastiskt flerspelarläge