Jag gick från att knappt veta något om Hogwarts Legacy till att mer eller mindre bli ett nytt fan som inte kan sluta spela.

Jag må ha sett alla Harry Potter-filmerna men det är inte så att jag är något gigantiskt fan av det, dom är OK och något man kan titta på igen om någon i ens bekantskap aldrig har sett dom.

När jag hörde om att Hogwarts Legacy var på gång och att det skulle vara ett spel som utspelar sig långt innan Harry Potter så blev jag tveksam, hela grejen med Hogwarts för många har ju varit just Harry Potter, men där hade jag väldigt fel och tvärtom blev Hogwarts mer spännande än någonsin.

Det jag heller inte hade någon koll på gällande Hogwarts Legacy var att det skulle vara en STOR öppen värld, massvis med uppgrad och hemligheter att utforska och detta kan man göra med smidig fast travel eller med sin flygande kvast eller tillslut flygande mount. Det finns många sätt att ta sig fram på och fastän jag kanske i början tyckte den flygande mounten var lite onödig så kommer man till en punkt där den spelar en stor roll, mer säger jag inte.

Hogwarts Legacy

Men i centrum av hela spelet är skolan, Hogwarts, en enorm skola, massvis med rum och våningar att utforska och jag har nog aldrig varit så fäst vid just en byggnad i ett spel som just Hogwarts. Mina först 2-3 timmar spenderade jag bara på att hitta massa hemligheter på skolan och träffa nya karaktärer som ska välkomna mig till skolan. Men väl utanför skolan finns det enormt mycket att utforska och en massa nya karaktärer att träffa. Om jag minns rätt så har jag läst att det finns över 150 sidouppdrag att ta sig an, så det finns att göra. Det finns även flera mini-spel såsom kvastrace eller plocka specifik blomma, rädda djur osv.

Hogwarts Legacy är ett RPG så det gäller att du skapar din karaktär på bästa möjliga sätt i form av attack, defence and offence med möjlighet att uppgradera sin utrustning samt att den kan få unika förmågor.

Inte helt oväntat kanske så har trollformler en stor betydelse i spelet och detta är något man lär sig med tiden i spelet genom att jobba med olika lärare på skolan som i sin tur ger dig olika trollformler.

Hogwarts Legacy har visat att även trollkarlar kan vara rätt så coola, vi får se ett stridssystem med våra lilla stav som vi inte tidigare trodde var möjligt, detta har ju inte varit något vi fått se i filmerna tidigare på samma sätt som i spelet nu. Genom att göra lite olika combos och kombinera olika trollformlar så kan man göra mer skada och olika fiender är immuna till olika av ens trollformlar.

Hogwarts Legacy

Något mer som jag gillade med Hogwarts Legacy var att man får ett eget rum att bygga och dekorera hur man vill. I rummet kan man odla olika plantor som alla har sina fördelar, antingen i en strid eller om man ska skapa olika potions. Det finns även olika potionsbord så man kan skapa sin unika trolldryck. Sist men inte minst så kan vi även rädda djur/varelser, alla djur och varelser på den stora kartan går att suga in i sin väska för att släppa dom fria i vårt egna lilla zoo där dom kan springa fritt och utan hot.

Jag gillade just denna delen med vårt egna rum, främst för att det bli väldigt hektiskt att göra 3-4 uppgrad i rad, man samlar på sig mycket utrustning som vi nu vill sortera upp och se vad som är bra, samt vi vill se hur djuren mår och om vi kan skapa några nya potions, avkopplande och ack så stressigt.

Grafiskt så tycker jag att Hogwarts Legacy imponerar med tanke på sin storlek, jag varit med om särskilt många buggar men visst hände det nån gång, inget som påverkade min upplevelse eller som gjorde att jag var tvungen att starta om nånting. Det jag märkte var att olika karaktärer kunde variera i detaljer, vissa lärare på skolan var väldigt bra gjorda och unika, medans andra nästan kändes lite lågupplösta, vet inte om det var en bugg eller om det faktiskt skulle vara så. Men alla detaljer på byggnaderna, speciellt på Hogwarts var verkligen ögongodis, det finns så mycket detaljer, så mycket att ta in så jag rekommenderar starkt att bara se alla dessa detaljer, imponerad!

Det jag ändå tyckte gjorde ett bra avstamp på var röstskådespelarna, vilka proffs och vilket välskrivet manus, speciellt när det kommer till huvudstoryn i spelet, men även flera sidouppdrag är riktigt bra. Musik är magisk och vi får höra små små korta klipp av musik vi känner igen från filmerna, stort plus och det satte stämningen för spelet klockrent.

Hogwarts Legacy

Mest enformiga och som kanske det som man tröttnade mest på i slutändan är stridssystemet, fastän man försöker slänga in lite combos så kan kontrollerna snabbt bli krångliga och att behöva trycka på två knappar samtidigt för olika trollformler kan snabbt bli komplicerat när man är i en strid. Men när jag redan tänker efter så är just striderna i dom flesta RPG ganska så enformiga, så det är inget undantag eller unikt med Hogwarts Legacy på den fronten.

Jag gillade Hogwarts Legacy starkt som ni kanske märker, det är ett spännande äventyr, både huvudstoryn men även flera sidouppdrag, det finns enormt mycket att göra och det enda jag kanske saknar är att få göra detta co-op vilket inte är möjligt, ett äventyr man får uppleva själv men det skadar inte med tanke på hur många nya vänner man skapar på Hogwarts.

Hogwarts Legacy har verkligen lämnat ett avstamp på marknaden, det har varit värt väntan och vi har fått vänta, flera år och nu äntligen fick vi det vi väntat på. Bäst av allt är nog ändå att Harry Potter inte finns inkluderad nånstans och man behöver inte vara ett Potter-fan för att ta sig an Hogwarts Legacy, väl genomtänkt och ett klokt beslut att faktiskt ge Hogwarts en chans att visa vad den går för, nu vill vi bara se mer, perfekt spel att ge oss mer DLC för att öppna upp nya delar på skolan eller varför inte expandera den redan stora världen med en annan skola då det finns fler skolor i denna värld, låt oss besöka dessa.

9
10
10
8
Tidigare artikelLies of P har fått ett släppdatum
Nästa artikelMicrosoft höjer priserna på Xbox Series
recension-hogwarts-legacyHogwarts Legacy har verkligen lämnat ett avstamp på marknaden, det har varit värt väntan och vi har fått vänta, flera år och nu äntligen fick vi det vi väntat på. Bäst av allt är nog ändå att Harry Potter inte finns inkluderad nånstans och man behöver inte vara ett Potter-fan för att ta sig an Hogwarts Legacy, väl genomtänkt och ett klokt beslut att faktiskt ge Hogwarts en chans att visa vad den går för.