Forza är tillbaka med ett nytt Horizon som denna gången tar oss med till Sydeuropas kust.

Horizon-festivalen drar igång igen och denna gången slipper vi ta oss genom Colorado utan får istället avnjuta sol och stränder, men även en hel del annat.

Horizon-festival är mer en festival för alla bilgalna som turnerar till olika städer med så klart fokus på exotiska bilar. Varje del av denna turnering har sin stil där det kan handla om allt från att köra dom lyxigaste och dyraste bilarna, till att hitta den rätta SUV:en för att kunna köra off-road och ta sig igenom fält av blommor, träd och annat som kan hindra ens väg.

I Horizon 2 får man en helt ny spelvärld, nya bilar, nya tävlingar helt enkelt är allting nytt och ingen uppföljare till första mer än att det hela är en stor festival som reser från stad till stad, påminner lite om Gumball 3000.

forza_horizon_2-4

Mannen som står för festivalen heter Ben som har en brittisk brytning och ska vara den som är snabbast,bäst och ”oövervinnelig” fram tills nu. Man har inga större fiender efter sig eller något negativt vilket gör att spelet helt enkelt gör en glad och med all det positiva andan som gör att man vill bara ha mer. Ens egna karaktär är förmodligen du själv och säger inte allt för mycket under speletsgång

Första bilen man får köra är en Lamborghini Huracan som är lite annorlunda men helt klart ett nöje för att få prova på körkänslan i bilen samt få en första titt på den underbara miljön med havet och stränderna. Fort går det och efter att ha ”råkat” krocka denna skönhet ett par gånger säger mystiske Ben, ”Come in one piece with the car” kan inte mer än säga To late!

Men hur är då körkänslan?

Efter att ha spelat Forza Motorsport 5 för inte allt för längesedan så blir det en skillnad på dessa typ av bilspel och ett simulator bilspel. Gillar man att det ska gå fort, lite ”orealistiska” styrningar och helt enkelt vara en galning på vägen så är Horizon det rätta spelet, och det är rätt passande även för mig då dessa spelen gör att man kan ha lite roliga med handbromsen och kan få känna av hastigheter som 250-300km/h.

En av nyheterna i Horizon 2 är att man nu får ta del av en hel del off-road lopp där man inte ska tro att det handlar om att köra jeepar eller trängfordon utan även sin topptrimmade Nissan GT-R som man bara längtat att få köra på asfaltväg men istället får ta den på fält, skog och all annan off-road miljö som kan uppkomma.

forza_horizon_2-3

Körkänslan i Horizon 2 är bland de bättre man testat den senaste tiden då bilspel släppts, den är intensiv och det är lätt att komma in i det. Man kan själv välja lite hur man vill köra, den ”lugna” stilen med fina inbromsningar vid svängar eller om man istället vill göra en chansning och se om man får till en bra handbroms (drift)  och tar kurvan som man alltid drömt om med sin drömbil. Något som man märkte av snabbt var att inbromsningar var extrema och man behövde inte bromsa mycket för att få stopp på bilen och detta gällde då dom flesta bilarna, detta är ju något som kan åtgärdas i efterhand men även något man reagerade ganska snabbt på och gjorde spelet betydligt lättare. Man märker att utvecklarna och hela serien i sig har fått bantas ner en hel del för att få mer arkad-känslan än att

Det går alltid att ändra svårighetsgrad som då tar bort en olika fördelar som kan underlätta körningen och kan vara bra för den som vill öva och få in känslan för det. Då vi samtidigt höll på att spela Forza Motorsport 5 så fanns känslan redan där för just bilspelandet och Hard var en lite större utmaning, precis som vi ville ha det.

Man åker från stad till stad där man får ta del av olika typer av tävlingar såsom moderna muskelbilar, retro racing m.m. så gäller det även att köpa bilar till varje race, vilket efter några timmars spelande resulterar till att man har ett relativt stort garage med många bilar som man oftast inte kör mer än en gång.

Lite roliga utmaningar man har fått med är att man inte enbart tävlar mot andra bilar utan kan även tävla mot tåg från punkt A till punkt B eller varför inte stridsplan? Mycket action och här gäller det att hålla en hög hastighet samtidigt hålla sig borta från all trafik runt om.

forza_horizon_2-2

Lite då och då så får man även info om att en ”hemlig” bil gömmer sig inom ett område på kartan som markeras där man ska hitta en lada eller ”barn” som dom kallar det, inte alltid lätt men när man väl hittat de så får man antingen en stor överraskning eller tvärtom, en enorm besvikelse så det gäller att ha tålamod.

Miljöerna är fantastiska

Det bästa och rätta valet var helt klart att gå från sunkiga Colorado till vackra stränder, kusten och allt det som sätter lite färg på spelet. Att redan i sitt första race får köra längst kusten skapade snabbt en nyfiken spelare och man ville bara ha mer. En kombination med fest, sommar och bilar kan inte bli mer än rätt och något som många ofta vill ha.

Grafiken har varit omtalad och kan inte annat än säga att det är snyggt, tråkigt nog så kör man bara på 30 fps i spelet i jämförelse med Forza Motorsport 5 som klarade av 60 fps. Bilarna är helt klart detaljerade och allt i minsta detalj är tänkt på samt att inredningen är detaljerad och något som helt klart uppskattas.

Horizon 2 är en öppenvärld där man själv avgör lite vad man vill göra, köra race eller slå hastighetsrekord mot en fartkamera eller varför inte bara hitta någon annan spelare i denna värld att köra ett race eller två emot. I början av spelet så har man inte precis råd att köra dom riktigt lyxiga och snabba bilarna, men här har utvecklarna tänkt till och introducerat något dom kallar för ”Bucket list” där det är från lyx till gammalt och här kan man få chansen att köra bilar som man kanske aldrig kommer kunna tjäna ihop till och oftast går det fort, riktigt fort!

Fastän det är en öppenvärld så har man lagt en hel del energi på att anpassa online delen tillsammans med den öppnavärlden vilket i slutändan ger en hel del fördelar. Man kan tillsammans med andra inom samma ”värld” spela mot varandra eller bilda grupper och köra mot andra grupper där man tillslut vinner poäng,bilar och jobbar upp sig i topplistan.

Ljud i bilspel är enligt mitt tycke extremt viktigt och då allt från billjudet i sig till allt runt omkring, något som man tänkt på mycket när det gäller Forza Horizon 2 och fått till bra på många sätt.

Men efter så mycket berömmelse och hyllningar, håller spelet? Är det roligt? Tröttnar man?

Spelet är utan tvekan roligt, gillar man bilar (som jag gör) så är det ett spel som är värt att testa, gillar man samtidigt att känna på att köra 300km/h på en smal landsväg så är detta perfekta tillfället att göra det säkert.

Då spelet är ett färgglatt och ljust spel då det utspelar sig runt den lyxiga kusten så blir man samtidigt glad av att spela de, speciellt nu när hösten och vintern närmar sig så är detta något att drömma sig bort inom. Då det är såpass stor öppenvärld och en hel del online-events så har man bra många timmar framför sig och det krävs en del ”pengar” för att kunna köpa dom riktigt lyxiga vrålåken.

forza_horizon_2-wide

Lite tråkigt är det att Horizon 2 endast är Xbox-exklusivt för vi tror det hade gjort riktigt bra ifrån sig på dom andra konsoler samt PC också. Men det är svårt att inte tycka detta spelet är bra, varesig man är bilfantast eller inte och äntligen har man ett bilspel med många speltimmar framför sig och då inte bara genom att köra olika lopp om och om igen. Online-delen inom bilspels-världen förändras med Horizon 2 och vi har många fler att se fram emot i år där man lägger fokus på online-delen i spelen.

Forza Horizon 2 får en bättre-stämpel för och främst för att man är mycket rakt på med snabba, lyxiga bilar som vi tror större delen av spelarna är ute efter i spel som dessa. Online delen är även det ett stort plus som funkar när man väl kommit in i ett game men något som kan ta sin tid, tur är att man får köra runt fram tills dess att ett ”game” hittats. Äger man idag ett Xbox 360 eller Xbox One och gillar bilar så kan vi inte annat än rekommendera er att skaffa Forza Horizon 2 och visa hur man ska köra bil på riktigt, fast inom spelvärlden denna gången.

[column size=one_half position=first ]

Fördelar:

+ Börja spelet med Lamborghini