Age of Wonders: Planetfall tar oss ut i rymden och till en början känns allt så komplicerat men i slutändan så enkelt och så roligt.

Jag har tidigare aldrig spelat ett Age of Wonders spel men när Planetfall presenterades blev det snabbt intressant främst för att ville verkligen prova på ett spel som funnits med såpass länge som ger gjort. Age of Wonders har man hört talas om en tid tillbaka och nu är det alltså dags att ta sig ut i rymden och utforska olika planeter, träffa på olika raser, olika fiender m.m.

Det första som inte går att missa med Age of Wonders: Planetfall är hur komplicerat det ser ut att vara till en början och detta främst för att det finns olika raser som har lite annorlunda spelstil och annorlunda finns ännu mer att lära sig. Men det är just här tutorial för spelet är viktigt på flera sätt, inte bara en guide som säger hur man ska använda dom olika mekanikerna samt vad dom gör, detta måste även implementeras bra i spelet vilket det gör då det nästan blir som en del av storyn som man ska kämpa sig igenom.

Då vi denna gången är ute i rymden så har vi olika planeter som vi ska lära känna men samtidigt överleva på och framför allt kunna strida mot fienderna som varierar och striderna som tyvärr inte händer allt för ofta men som finns där kan bli olika svåra. Just striderna är turbaserat vilket vi känner igen från andra spel såsom Xcom bland annat där just skydd är en viktig del. Just striderna kommer man in i snabbt och speciellt om man spelat liknande spel tidigare.

Har man spelat någon av dom tidigare Age of Wonders spelen så kommer man tydligen komma väldigt snabbt in i Planetfall och det finns många saker man kommer känna igen sig på. Det är fortfarande samma fokus på just själva äventyret och på djupet när det gäller storyn. Det finns sidouppdrag att göra som kan underlätta för att till exempel forska fram nytt som kan underlätta framöver. Just forskningen i Age of Wonders: Planetfall är viktig och denna har delats upp i antingen civila eller militära där båda är minst lika viktiga och man måste hitta sin egna balans på det hela.

Väljer man dock att endast köra på själva huvudstoryn så är detta uppdelat i kapitel vilket gör det lätt att följa och oftast handlar det om hur det är fokus på hjältarna i spelet som även har en stor roll när man till exempel hamnar i en strid. Storyn i sig är väldigt varierande där ena stunden kan den vara väldigt intressant medan andra stund så är det lite för repetitivt och detta främst för att just uppdragen inte har så stor variation.

Grafiskt så är Age of Wonders: Planetfall snyggt, det finns detaljer i båda spellägena men i spel som Planetfall är det inte fokus på just grafiken utan det är mekanikerna samt storyn i spelet som ligger i fokus denna gången vilket enligt mig inte är så oväntat.

Jag har svårt att säga att Age of Wonders: Planetfall är för alla men det är helt klart ett spel som jag tycker alla ska prova på men värt att tänka på är att det kanske inte är för alla och gillar man inte spel som är svåra, som tar lite tid att lära sig så finns det en massa andra istället. jag gillar dock hur kombinationen finns där hos Age of Wonders: Planetfall med både fantasy och fiction med några lite mer speciella karaktärer.

[wp-review id=”37421″]

Tidigare artikelUrbanears Plattan 2 får nya färger till hösten
Nästa artikelTest: Steelseries Arctis 9X