Förväntningarna var långt ifrån stora, vi hade inte hoppats på nånting men vilken överraskning, vad kul vi har haft det och kanske bland det roligaste på länge när det kommer till bilar. Men vad gör Seat så rätt med Cupra?

Att testa på sportbilar som är små men har lite med hästar under huven och helt enkelt lite roligare att köra, uppskattas alltid. Men innan vi skulle ge Seat en chans gällande detta var suget inte särskilt höga efter besvikelsen hos Golf GTI.

När vi skulle hämta bilen såg den inte särskilt märkvärdig ut förutom fälgarna och bromsoken som fick sticka ut med den röda färgen, samma som hos Golfen så intresset var fortfarande inte särskilt högt. Vi får nycklarna, kontrollerar så bilen är ”hel” utan några skador eller dylikt.

Starta motorn med hjälp av nyckeln denna gången, så inge keyless funktion denna gången men tur var väl de, för att starta med nyckel denna gången var kul. Både motorljudet och avgassystemet skapade ett ljud som genast fick min uppmärksamhet och nu ville man bara köra iväg, inget annat!

seat-cupra-280-edit-1

Med en lite mindre display för navigation och kunna ställa in olika inställningar gjorde ingenting utan den fanns där, man kopplade upp sin telefon mot bilen och sänkte genast radion för att få njuta av ljudet som bilen hade att erbjuda. DCC precis som hos Golfen fanns där men nu fanns det ett läge som Seat valt att kalla för ”Cupra”, ett läge som man sällan ville stänga av och bilen blev något helt annat. Med Cupra-läge i ändras även interiörens färger till rött istället för vitt, en liten detalj som uppskattades och gjorde det hela lite roligare och sen var det bara att köra iväg och tro mig, man ville inte sluta köra. Gasresponsen i Cupra vad utan tvekan den bästa och en respons som gav svar direkt.

Med nästintill en perfekt väghållning med tanke på prisklass och storlek på bilen så var Seat Leon Cupra det roligaste vi kört på bra länge. Avgassystemet skapade ett ljud som inte bara fick det att låta inne i bilen utan även omgivningen utanför fick njuta av de ljuva ljudet. När man först tittade på bilen så är det inte mycket som är märkvärdigt på den förutom bakpartiet med två utblås samt dom större däcken tillsammans LED lamporna fram och bak som även dessa skapar nyfikenhet.

Enligt Seat så ska det endast ta 5,7 sekunder att ta sig till 100km/h och vi kan nog hålla med. Man ska inte vara försiktig med denna bilen utan låta den få göra det den gör bäst helt enkelt. Äntligen får vi känslan av att man klistras fast i stolen vid start och den greppar direkt utan att bränna massa däck innan man kommer iväg. Väghållningen som vi nämnde tidigare är nästintill perfekt och den svara direkt utan problem, att ta en kurva i lite högre hastighet var varken svårt eller nervöst utan bilen beter sig precis som den ska och man vill att den ska göra vid kurvorna. Stolarna i bilen är till stor hjälp här som är skålade och utformade att man ska sitta på plats utan att behöva rätta till sig efter varje kurva.

seat-cupra-280-edit-3
seat-cupra-280-edit-6

Vi har testat flertal bilar med DSG6 lådan och vi har inte haft särskilt mycket tur eller bra erfarenhet med denna låda då det varit strul från att lådan hackar till att den inte riktigt växlar när den ska eller så som vi hade velat, paddlar finns självklart och växlingen med dessa är på millisekunder vilket uppskattas speciellt vid hårdare accelrationer. Värt att tänka på är att det är cirka 15.000kr i skillnad mellan manuell och DSG6.

Invändigt i bilen känner man igen sig speciellt om man kört en VW tidigare och det är inget dåligt med de utan tvärtom. Men när det kommer till skillnaden mellan en Leon Cupra och en ”vanlig” Leon så är det inte särskilt mycket som skiljer dessa två åt förutom stolarna och en tjockare ratten. Hur mycket mer man skulle kunna ändra är inte upp till oss men vi hade gärna velat få även den sportiga känslan även inne i bilen och inte endast vid körning och motorljud.

seat-cupra-280-edit-4 seat-cupra-280-edit-5

Dom som köper bilarna i denna klassen förväntar sig nog inte särskilt mycket till lastutrymme men det finns lite plats. När man öppna bagaget så är första reaktionen den höga lasttröskeln som har blandade känslor samt den mindre luckan, något jag personligen gillade då det gav en lite mer sportigare känsla.

Teknik

När det kommer till tekniken i bilen så var den utrustad i stort sett allt extra som Seat hade att erbjuda och en av dom sakerna var Navigationen som kanske hade en lågupplöst skärm men fortfarande gjorde sitt jobb och inte kostade 25-30.000kr extra. Annat såsom adaptiv farthållare och Front Assist fungerar som det ska utan att man behöver tänka särskilt mycket, att ställa in det kan vara lite struligt första gången men även här kommer man lätt in i det, lättast är att läsa instruktionsboken till bilen för att se hur man kan ställa in farthållaren.

seat-cupra-8-int seat-cupra-90-int

Helljus assist och Lane assist är nog bland det bästa som finns när man t.ex kör på landsvägar sent där bilen automatiskt ger en den bästa ljusbilden framtill utan att blända mötande trafik samt att lane assist håller bilen på rätt sida av vägen utan att behöva tänka på det. Helljuset kan man välja om det ska vara automatiskt eller om man vill göra det manuellt så valet finns fortfarande att själv stänga av och sätta på helljuset.

Lane assist sätts på direkt om man väljer det men att göra i stan med lane assist kan vara lite irriterande då vid filbyte om man inte blinkar så försöker den sträva emot lite och hjälpa en att hålla rätt kurs, något som vi inte visste om tidigare var att för att kunna ha Lane Assist så krävs det att man väljer navigationssystem också vilket förutom 3.000kr är ytterligare minst 7.200kr för den billigaste navigatorn i bilen.

Körglädje den sanna glädjen

Seat har lyckats ta fram en bil på nästan 300hk och en körglädje som dom flesta borde få uppleva som är inne för just bilar som Leon Cupra. Tycker man att 280hk är lite väl mycket så finns det även en Cupra TSI 265hk för ca 15.000kr mindre. Men vi hade rekommenderat er att satsa på 280hk, det är en rolig bil som gör sitt jobb ypperligt och vill man inte utnyttja alla dessa 280 hästar så kan man alltid lägga den i normal-läge och köra precis som man brukar utan att man behöver oroa sig för att bilen ska leva sitt egna liv.

seat-cupra-280-edit-7

Frågan många ställde oss under veckan vi hade bilen var varför man skulle välja just denna istället för t.ex Golf R eller Audi S3 som är i samma klass när det kommer till motorn och enkelt var först priset, Leon Cupra är nästan 100.000kr billigare än dom två tidigare nämnda samt att körglädjen är betydligt högre här. Vi har hittills aldrig kört en så rolig bil som denna i just denna klassen och vi får hoppas att både VW och Audi får lära sig hur en bil i denna klassen ska bete sig istället för att trycka in en massa teknik och stora motorer som inte alltid ger samma glädje.

Seat Leon Cupra TSI 280

Motor Fyrcylindrig turboladdad på 1988 cm³
Hästar 280hk
Förbrukning – Stads 8,4 l/100 km- Landsväg 5,7 l/100 km

– Blandad 6,7 l/100 km

Bränsle Bensin
Acceleration 5,7 sekunder 0-100km/h
Topphastighet 250 km/h
CO2-utsläpp 154 g/km blandad körning
Växellåda Sexväxlad DSG
Pris Från 285.900kr

 

Tidigare artikelNyhet: Mannen bakom Borderlands lämnar Gearbox
Nästa artikelNyhet: Sony bekräftar Xperia Z4

1 kommentar

LÄMNA KOMMENTAR

Lämna kommentar
Ange namn