HEM Mobil Android BankID slutar fungera på äldre mobiler – detta behöver du veta

BankID slutar fungera på äldre mobiler – detta behöver du veta

bankID

BankID har meddelat att en uppdaterad version av den populära säkerhetsappen släpps nästa år.

Med den nya versionen höjs systemkraven, vilket innebär att BankID inte längre kommer fungera på mobiltelefoner som inte kan uppdateras till iOS 16 eller Android 9. Beslutet är en del av företagets arbete för att stärka säkerheten.

Varför slutar BankID fungera på äldre enheter?

Enligt BankIDs pressansvariga, Charlotte Pataky, handlar förändringen om cybersäkerhet. Äldre mobiler som inte längre får systemuppdateringar från tillverkaren saknar viktiga säkerhetsfunktioner. För att skydda användarnas identitet och känsliga data från bedrägerier och intrång höjs därför kraven på operativsystemet.

– Vi höjer systemkraven kontinuerligt på grund av cybersäkerhetsläget, förklarar Pataky.

Varningar till användare av äldre system

Redan idag får användare som kör BankID på gamla operativsystem ett tydligt varningsmeddelande i appen. Där framgår det att enheten behöver bytas ut om den inte kan uppdateras till en nyare version.

Vilka mobiler påverkas?

För iPhone-användare innebär det att modeller äldre än iPhone 8 och iPhone 8 Plus inte längre kommer att kunna köra BankID, eftersom de inte stödjer iOS 16. Bland Android-telefoner är det bland annat Google Pixel (2016) samt Samsung Galaxy S8 och S8+ (2017) som hamnar utanför stödet, då de inte kan uppdateras till Android 9 eller senare.

För den som fortfarande använder en äldre mobil innebär detta att ett byte av enhet är nödvändigt för att även i fortsättningen kunna använda BankID. Med tanke på den viktiga roll appen spelar i allt från bankärenden till myndighetskontakter är det viktigt att agera i tid.

INGA KOMMENTARER

LÄMNA KOMMENTAR

Lämna kommentar
Ange namn

Exit mobile version