Under 2024 såg vi ett enormt tillskott på Steam, där hela 18 992 spel lanserades – vilket motsvarar i snitt 50 spel per dag.

Men trots det imponerande antalet är det inte alla spel som hittar sin publik. Enligt uppgifter från Kotaku blev 80 % av dessa spel mer eller mindre ospelade.

”Profile Features Limited” – En indikator på ospelade spel

Valve använder en klassificering kallad ”profile features limited” för spel som inte uppfyller vissa krav på spelarengagemang och försäljningsframgång. Dessa spel får inte tillgång till Steam-funktioner som samlarkort och emoticons och räknas inte in i kategorier som ”game collector” eller ”achievement collector”.

Enligt Bill Young, head of games på Twitch, lyckades endast 4 041 spel av de nästan 19 000 släppta titlarna ta sig bort från denna begränsade kategori.

Young skriver på LinkedIn att denna policy hjälper Valve att validera spel och säkerställa att de som får full funktionalitet på plattformen har en aktiv spelarbas.

”’Shovelware’ är en brutal, cynisk term – men tyvärr är den ofta befogad.” – Bill Young

En växande trend av ospelade spel

Statistiken visar en tydlig trend där andelen begränsade spel på Steam ökar varje år.

  • 2018: 33 % av spelen klassades som begränsade.
  • 2019: 66 %.
  • 2024: Hela 79 % av alla spel som släpptes på Steam föll in under denna kategori.

Valve står inför en utmaning: hur ska de hantera den ständigt växande floden av nya spel utan att överväldiga både plattformen och spelarna?

Är Valve för strikta?

Diskussionen om Valves policy är delad. Vissa menar att detta system hjälper till att filtrera bort spel med låg kvalitet, medan andra tycker att det gör det svårare för indieutvecklare att slå igenom.

Samtidigt står spelindustrin inför en realitet där antalet släppta spel fortsätter att öka, och det blir allt svårare för enskilda titlar att sticka ut.

Tidigare artikelSonos VD Patrick Spence avgår efter app-katastrof
Nästa artikelDJI Flip: Ny lätt och mångsidig vloggkameradrönare

LÄMNA KOMMENTAR

Lämna kommentar
Ange namn