Wild Hearts kom som en överraskning och en positiv sådan, saknar man dos av Monter Hunter så är Wild Hearts en perfekt dos av just detta.

Monster Hunter-serien är utan tvekan spelet alla prata om när det gäller att jaga stora monster och få både utmaningen och tillfredsställelsen när man väl lyckas. Men nu vill EA och Omega force vara med i ett hörn inom samma genre med sitt Wild Hearts som presenterades slutet på 2022 och släpptes den 17 februari.

I Wild Hearts kommer man precis som Monster Hunter-serien att jaga stora monster där just dessa monster är det som ligger i fokus i spelet, i spelet kallar man dessa monster för Kemono, Kemono är djur vi känner till annars såsom gorilla, gris, råtta, ekorre m.m. som blivit smittat av några okända kraft vilket gjort dom stora, aggressiva och helt enkelt förstör för människan.

Det finns många likheter mellan Monster Hunter och Wild Hearts, jag ser inte detta som något negativt utan tvärtom positivt och vi får faktiskt det vi tycker om men lite modernare och kanske lite bättre, jag tycker det är lite bättre i Wild Hearts när det kommer till multiplayer men även striderna som bli mer tighta och actionfyllda.

När vi väl ska hoppa på ett av dessa Kemono så gäller det att ha lite mer information om dom, deras svagheter samt vart vi ska fokusera våra slag på, samt vilka vapen som kommer göra mest skada osv. Men det finns lite unika mekaniker i Wild Hearts såsom Karakuri som är ett verktyg där vi bygger boxar men olika kombinationer av dessa boxar kan skapa olika verktyg såsom en stark vägg, stor hammare, catapult m.m.

Wild Hearts

Det finns även en rad olika vapen att välja bland där varje vapen är unikt med sina förmågor och hur man ska slåss mot fienderna, vapnen som det handlar om är:

• Claw Blade
  • Bow
  • Karakuri Katana
  • Bladed Wagasa
  • Cannon
  • Nodachi
  • Maul
  • Karakuri Staff

Grafiskt är Wild Hearts helt ok, det är inget enormt mästerverk men det ser bra ut och variationen av dom olika miljöerna är ett stort plus i spelet. Största pluset är nog ändå dom olika monster som vi får ta oss an och vilka typer av attacker som dom har för att skapa utmaningen vi förväntar oss av dom. Varje monster eller Kemono som dom kallas i spelet är unik, alla har sina förmågor, olika storlekar, snabbhet och styrka där striderna precis som i Monster Hunter aldrig blir sig lik. När man väl har lyckats vinna över en Kemono så belönas man med material som behövs för att uppgradera eller bygga ny utrustning, även detta känner vi igen men enligt mig ett plus då det är ett lätt system och man kan sätta sina mål ganska snabbt på vilken utrustning man vill satsa på.

Variationen av dessa Kemono kan vara ganska liten, men ju längre in i spelet vi kommer desto fler Kemono får vi se igen men denna gången mäktigare, svårare och helt enkelt mer aggressiva. Bra eller dåligt? Tja, jag tycker det är OK, hade gärna velat se mer variationer av Kemono men Omega Force som utvecklar spelet har redan sagt att dom ska släppa nya Kemonos rätt så ofta i några månader nu.

Wild Hearts

Wild Hearts har en huvudstory som kort och gott handlar om att rädda städerna från dessa Kemono då dom tagit över områden och folket vill så gärna flytta tillbaka. En enkel story men samtidigt inget man lägger tid eller energi på, jag gillade dock röstskådespelarna här, i dom flesta fallen så passade dom med tanke på att alla karaktärer är unika och har sina personligheter.

Wild Hearts har ett grymt co-op läge där man antingen kan spela med några slumpmässiga som behöver hjälp eller om man själv behöver hjälp att få ner vissa monster, men att spela med vänner har aldrig varit lättare och aldrig varit så buggfritt som det är i Wild Hearts. Monster Hunter är inte precis kända för sin smärtfria co-op upplevelse men Wild Hearts är helt klart detta. Hade inga som helst problem att varken spela med vänner eller andra i co-op, jag spelade på PS5 vilket flöt på riktigt bra.

Wild Hearts

Den största bristen i Wild Hearts och som skapade med frustration hos mig var när man hamnade mellan träd, hus, väggar, stenar m.m. När man helt enkelt fastnade med sina karaktär mitt i en strid eller om Kemono buggar ur och går mot en vägg hela tiden vilket gör att den plötsligt inte är en utmaning. Sådana buggar som skapade frustation men som jag hoppas Omega Force och EA kan rensa på med tiden.

Wild Hearts känns som att det är ett spel som är här för att stanna, det dröjde inte många veckor innan spelet fick stora uppdateringar i form av balansering, rensning av buggar men kanske bäst av allt nya Kemonos att ta sig an, det gäller att hålla spelet levande och inte göra som med Monster Hunter att släppa en DLC och vara nöjda med det sen. Jag kommer helt klart att göra återbesök i Wild Hearts lite då och då, oavsett om det är ensam eller med vänner, men Kemonos ska få sig en utmaning av mig.

8
8
6
9
Tidigare artikelNintendo väljer att skippa E3 i år
Nästa artikelXiaomi 13-serien bekräftat kommer till Sverige
recension-wild-heartsWild Hearts är monsterjagar-spelet som vi väntat på och som gör detta riktigt bra. Stor variation av vapen men även av dessa monster även känt som Kemonos. Nu hoppas vi spelet förblir levande med nyheter lite då och då.