Efter flertalet förseningar och problem som släpptes äntligen The Division men har det levt upp till sina förväntningar?

Tom Clancy’s The Division som utvecklats av Massive Entertainment som har sitt kontor i Malmö har utvecklat ett av årets mest efterlängtade spel hittills. Massive som tidigare bland annat utvecklat Far Cry 3 och Assassin’s Creed: Revelations har varit med i leken tidigare men kanske inte i såpass stor skala som med The Division, heller inte kanske med så stora förväntningar som The Division har haft och än idag efter lanseringen.

Spelet har försenats flertalet gånger och det är hela tre år sedan vi fick se och höra om spelet för första gången vilket gjorde att många hade hoppats på en lansering året därpå, men icke. Istället fick vi vänta till 8 mars 2016 tills spelet blev färdigt och lanserades och vi kan säga som en liten hint för resten av recensionen att det har varit värt väntan.

The Division utspelar sig i New York som har fallit samman helt och hållet men detta inte av en zombie epidemi som många hade trott först utan av ett virus som inte bara ger en förkylning. Nu när hela staden har rasat samman så har många vänt sig till att bli ”bad guys” eller helt enkelt kämpa emot alla rättigheter eller helt enkelt bara vill ta över staden. Detta kan vara allt från vanliga personer som går runt i sina hoodies och helt enkelt valt fel sida till före detta soldater eller SWAT-personal som valt att kämpa med en högre uppsatt general som inte helt oväntat vill ta över staden och bli den nya ”guvernören” eller ledaren.

tom-clancys-the-division-7
Olika fiender

Som ni kanske listat ut så ingår man då alltså i The Division som är dom goda och dom som har en militär bakgrunden och vilket gör det lite lättare att bekämpa dom ”onda”med kunskapen att t.ex hantera vapen, granater m.m. Det är lite kort om vad handlingen i The Division är och nu börjar själva spelandet där kartan, alltså hela New York är enorm. Den är kanske inte en karta att jämföra med t.ex GTA eller The Witcher men denna är fortfarande enorm och med tanke på att man kan gå ner i tunnelbanor och dylikt gör att allt bara blir större och vi har betydligt mer att vänta oss under året.

Under spelets gång så har man tre olika missions att välja mellan. Huvudmission som är nästan som mini-raids där man ska ta sig igenom ett större uppdrag för att tillslut få dö på en slutboss, det andra alternativen är sidemission som är precis som det låter, sidouppdrag för att samla poäng, valuta samt utrustning och är ibland ett måste för att kunna ta sig vidare med huvuduppdragen då det hela baseras på ett levelsystem, och tillslut så har vi Encounters som dyker upp lite varstans på kartan och är mini-uppdrag där man ska hjälpa till att rädda gisslan till att skydda olika positioner på kartan, mindre lättare uppdrag som ger en mindre belöning men minst lika viktiga som dom andra två.

tom-clancys-the-division-1

Det finns alltså en hel del uppdrag att göra och tid för att samla gear, valuta eller helt enkelt bara utforska kartan. Detta området som vi nämnt nu är PVE området där man upp till fyra personer kan spela Co-op och hjälpas åt, allt loot som dyker upp är individuell och i nuläget så finns det inget tradingsystem men är något som kommer tillkomma längre fram.

Det finns tre olika ”Wings” som man kan uppgradera Tech, Medic och Security där varje Wing sedan ger möjligheten till nya perks samt nya talents att utnyttja och även här har man gjort det ganska lätt att man kan vara DPS, Tank eller healer eller om man vill kombinera sina egna. Men spelar man i en grupp så kan vi rekommendera att man delar upp sig vem som ska göra vad när man väl kommer till svårare situationer. För att uppgradera dessa Wings måste man klara av Encounters uppdragen som sedan ger poäng som gör det möjligt att uppgradera Wingsen i olika steg.

tom-clancys-the-division-4

Men detta är som sagt endast PVE-området, det finns även ett PVP område som kallas för Dark Zone där man kan se andra spelare online samt AI-fiender som har olika rankningar och är olika svåra. Dark Zone har områden 1-6 där sexan är svårast och där fienderna tål mest men även har chansen att ge bäst loot. Detta PVP-området fungerar så att antingen så väljer man att gå på dessa AI-fiender men det går även att alltså attackera andra PVP-fiender på denna spelplan och om man gör detta så blir man ”rouge agent”, det är som en ”Most wanted” där alla tillslut kommer jaga dig eller din grupp för att få belöning för det och detta syns tydligt på radarn för alla i närheten. Rogue agent är man endast under en viss tid och lyckas man komma undan under denna tidspreioden så får man själv belöning istället, men tro mig det är inte så lätt som det låter om man helt plötsligt har ett helt gäng som är efter en och alla har ett och samma mål mot en.

tom-clancys-the-division-6

En annan detalj som Massive gjort bra med Dark Zone är att all loot man hittar (max 9 slots) kan man inte bara bära ut ur DZ utan man måste hitta en ”extraction point” där man kallar på en helikopter som kommer efter en viss tid och där kan man sedan placera sin loot som i säkerhet hamnar i stash, men det kan låta lätt men kom ihåg att när man kallar på denna helikoptern får alla andra onlinespelare reda på samma sak och ta sig denna extraction point och har man otur kommer dom att döda din karaktär och ta all loot ifrån en, för så fort man dör inom DZ så förlorar man loot, XP samt valutan.

The Division handlar väldigt mycket om loot, man ska hitta sin utrustning för att öka sin DPS, Health m.m. vilket gör att man gör om samma saker flertalet gånger för att hoppas på att få bättre drop från bossar eller fiender men det gäller även att hålla koll på att uppgradera sitt gear där man t.ex hos vapen kan ha olika sikten, magasin, munstycken m.m. Varje större uppdrag kan man göra i tre olika svårighetsgrader normal, hard och tillslut challenge där sistnämnda är den som har störst chans att ge något riktigt bra men även den som är svårast och mest utmanande.

tom-clancys-the-division-5

Max level för PVE är 30 men i Dark Zone så vet vi inte max leveln mer än att vissa har kommit upp till över 50. I DZ finns det som vi nämnt tidigare olika zoner att spela på beroende på vilken level man är och hur svårt man vill ha det inom Dark Zone. Bristen vi ser här är att eftersom DZ är mitt i New York så ser vi inte riktigt hur Massive skulle kunna utöka denna ytan om man inte väljer att gå under staden, det är något som vi hoppas utökar med tiden för när man väl har maxat även DZ så finns det inte särskilt mycket hinder förutom andra PVP-spelare på samma level.

Men vi kan nog alla hålla med om i slutändan att Dark Zone verkligen är Dark… det är ett område som är inte bara övergivet utan kontrolleras av dom värsta fienderna och man får se lik och andra hemskheter hänga lite varstans i detta området samt att det nästan ständigt finns hinder man måste ta sig förbi. Det märks snabbt att polis och militär har kämpat för detta området och hålla det intakt med barriärer m.m. men något som inte höll i längden tyvärr och nu är en område helt öde.

Grafiken i The Division är helt klart bland det bättre vi har sett där man jobbar på minsta detalj i grafiken där man kan skjuta sönder i stort sett allting och en detalj som att karaktären stänger en öppen dörr på en bil när den ska passera är en detalj som får oss att rysa. The Division på PC kan man inte helt oväntat maxa grafiken betydligt mer än hos konsol men vi har spelat även på Xbox One där vi måste säga att Massive har lyckats få till bra många detaljer även på konsol och ändå få det att flyta på riktigt bra.

Grafiken helt enkelt har inga större brister där man som alltid med såpass stora spel får räkna med mindre buggar i grafiken såsom att karaktärer hamnar in i väggar, att man hoppas där man inte vill hoppa m.m men det är garanterat något som Massive jobbar på att åtgärda buggar hela tiden.

tom-clancys-the-division-2

Den största bristen med The Division just nu är AI:n i spelet som är alldeles för lätt att förutspå där det finns olika fiender med olika svårighetsgrader men det spelar ingen roll om fienderna är gula eller lilla som egentligen bara gör att dom tål mer, dom beter sig precis likadant som level 1 fiender vilket gör att det långa loppet blir tråkigt och ärligt talat lite väl lätt. Vi hoppas verkligen att Massive kommer åtgärda denna AI eller i alla fall ha mer variation för att få de lite mer utmanande samt en större variation av fiender, men det är oftast det DLC-paketen är till för.

The Division har helt klart varit värt väntan och alla förseningar som vi har varit med om. Äntligen har vi ett spel där vi har bra många timmar att nöta igenom och loot att leta som verkar vara det som lockar spelare. Dark Zone är helt klart ett annorlunda koncept och ett vågat sådan från Massive där alla spelar på samma spelplan men upp till en själv om man vill vara en good- eller bad-guy. Vi får hoppas att man kommer lägga mer fokus på DZ i framtiden och inte endast förlänga hela storyn i spelen då ärligt talat så är storyn långt ifrån färdig och det finns många frågetecknen som vi vill ha svar på i framtiden.

The Division ser ut att vara ett spel som är här för att stanna just nu, vi får bara hoppas att Ubisoft och Massive väljer att hålla det vid liv med nytt material kontinuerligt och inte glömmer spelet efter dom planerade DLC:n om dom inte redan nu har ett The Division 2 inplanerat vilket inte låter helt osannolikt med tanke på vilken succe försäljningen har blivit.

tom-clancys-the-division-betyg

The Division är verkligen ett spel som lever upp till vi tror dom flestas förväntningar, vissa kanske kan tycka att detta med loot inte är deras grej men The Division handlar allt om att hitta rätt loot för att kunna komma vidare och ibland kan det bli väldigt repetitivt men vi vet att minst fyra DLC:n ska släppas i år och att vi får ta oss an Raids och liknande är nog ganska väntat.

Det blir toppbetyg och vi kommer även att rekommendera detta spelet då det finns många positiva aspekter hos The Division och det ända vi egentligen har som negativt denna gången är att AI:n i spelet är inte av toppklass i skrivande stund men något vi hoppas att Massive kommer ordna upp med tiden.

• Grafik
  • Miljön
  • Dark Zone