Resident Evil gör en comeback där vi får ta del av Resident evil som vi är vana vid, men frågan är om vi kanske tröttnat på det och helt enkelt inte vill ha det som förr.

Resident Evil är tillbaka och det har varit en tuff tid för denna serien, flopp eller flopp när det kommer till t.ex Resident Evil 5 & 6 men nu kanske det är dags att vända igen och vi får äntligen spela Resident Evil som vi är vana vid.

Det har varit en tuff tid för Capcom att kunna få tillbaka sina trogna fans till Resident Evil då det under en längre tid har känts som att hoppet har varit ute och ärligt talat så har man själv tappat suget efter att ens följa nyheter gällande Resident Evil, men nu ser det ut som att det vänt!

Revelations 2 ska visa oss allt som hände mellan Resident Evil 5 och 6 där vi spelar som Claire Redfield och Moira Burton som är en ny karaktär till spelet och är den karaktären som man ska lära upp eller kort och gott dra nytta av under ens ”äventyr”.

Co-op men ändå inte

Man har försökt dra nytta av co-op denna gången då man nästan hela tiden är två karaktärer som ska ta sig igenom flertal pussel och hinder där båda personerna har olika egenskaper som gäller att utnyttja på rätt sätt. Att spela två stycken som co-op kan snabbt bli förvirrande och blir inte särskilt mycket co-op mer ”följa John” och lite då och då hoppas dessa Zombies fram som är lite annorlunda denna gången både till utseende och beteende där vi annars är vana vid långsamma och slöa zombies. När det kommer till co-op är man inte beroende av att spela med någon annan utan man kan enkelt själv ta över karaktären vid behov eller om man bara känner för att ha lite ombyte, som egentligen blir särskilt stor skillnad tyvärr.

resident-evil-revelations2-2

Men det finns många detaljer som ger känslan av att man har stannat av i utvecklingen när det gäller att spela ett tredjeperson-spel och karaktären flyter inte på samma sätt som man hade hoppats på samt att grafiken på omgivningen är långt ifrån imponerande med tanke på hur mycket kraft utvecklarna har haft att jobba med denna gången. Men precis som i tidigare Resident Evil så är det inte oftast grafiken som är det som gör spelet utan miljön, ljudet, handlingen och hur allt detta kombineras ihop till en och samma skräck.

Fler episoder skapar större spänning, eller?

Eftersom spelet är baserat på flera episoder så skapades det en enorm spänning och nyfikenhet i slutet på varje episod, något som man lyckats få till och skapa för att man vill fortsätta och se vad som egentligen händer. Nya karaktärer kommer med i spelet som både hjälper och stjälper en under äventyrets gång. Det skapas en hel del frågetecken och på en del av dessa frågorna får man svar, men inte på alla tyvärr och man hoppas hela tiden på att nästa episod ska ha svaret.

Vår första tanke när vi hörde att det blir flera episoder var, Dyrt! men priserna var bra och vill man inte köpa en episod i taget kunde man köpa det som ett ”paket” till väldigt bra pris med tanke på hur mycket speltid man får för det samt ännu ett Resident evil-äventyr. Det är fyra episoder tillsammans med två bonusepisoder där dessa bonusepisoder är lite av en sidostory där många frågor kan besvaras som man har under episoderna.

resident-evil-revelations2-3

Vad som får detta Resident Evil att falla är att det fortfarande är mycket självklarheter såsom hur man ska döda fienderna genom att t.ex skjuta dom i huvudet eller de mest ”svullna”delen på kroppen. Det andra är co-op som man försökte sig på men där ena spelare ska lysa med ficklampa medan den andra ska skjuta, enformigt och extremt tråkigt i längden.

Många brister är det men det är ändå kul att se hur Resident Evil är påväg åt rätt riktning i alla fall och tillbaka till det vi gillade bäst med dom första spelen i serien. Mycket som kan förbättras och vi hoppas på att Capcom lär sig av detta nu och utnyttjar det som deras trogna fans vill ha istället för att gå mot strömmen.

Resident-Evil-Revelations-betyg

En bra stämpel är det utan tvekan för detta Resident Evil men det finns fortfarande många brister, dessa brister uppstår just för att utvecklarna själva har velat alldeles för mycket men inte nått upp till det. Ett bra exempel är co-op som är en stor besvikelse och många som spelat co-op här har sagt att ena styr ficklampan medan den andra skjuter fienderna, och det stämmer.

Men det finns mycket som har förbättrats och som man har tagit tillbaka i detta Resident Evil och vi hoppas nu bara att Capcom behåller detta i nästa spel. Känslan och allt ljud som uppkommer runt omkring i spelet är av toppklass och sitter man med headset kan man få sig en och annan rysning i kroppen.

• Miljö som förr
  • Ljud med minsta lilla detalj
  • Bra kombination av action och pussel