Capcom är tillbaka med en ny remake och denna gången inte helt oväntat är det Resident Evil 3, men hur är Nemesis och allt annat i ny modern grafik?

En av mina stora favoriter förra året var helt klart Resident Evil 2 som fick sig en rejäl remake och var egentligen perfekt då jag aldrig tidigare spelat just tvåan.

När jag var färdig med Resident Evil 2 ville jag bara ha mer, ge mig mer Capcom och mer fick jag. Det är nog ingen hemlighet att Capcom redan hade börjat jobba på Resident Evil 3 remake redan innan tvåan var färdig så väntan slapp bli så lång. Det har även ryktats om att det skulle kunna handla om ett spel till mobil, men tack och lov så blev det en fullmatad Resident Evil 3 äventyr, i nytt skal.

Första jag lägger märke till från start är att Resident Evil 3 är precis lika välgjort och som tvåan, skulle nästan säga att trean är lite vassare när det kommer till grafiken och speciellt karaktärerna. Denna gången spelar vi som dom flesta kanske redan vet Jill Valentine som är en stor och viktig roll i hela Resident Evil-serien.

Resident Evil 3

När man börjar sitt äventyr i Resident Evil 3 så har zombieviruset precis börjat ta fart och fler och fler blir smittade i Raccoon City samt försöker ta sig därifrån. Jill blir inte helt oväntat en måltavla av den ökände Nemesis som enligt mig är den som har huvudrollen i detta spel. Även Carlos är med som ingår i Umberellas militärstyrka och är en karaktär som vi får spela då och då, det trevliga här är att Carlos tar oss till områden från Resident Evil 2 och undrar kort och gott vad som har hänt där, där allting började.

Nemesis kan dyka upp när man minst anar det eller när man minst vill att han ska komma, ibland en riktigt ”pain in the ass” men på ett bra sätt. Kort och gott kan vi säga att zombies inte är våra fiender i Resident Evil 3 utan det är Nemesis som är vår största fiende och den som vill ha ihjäl oss om och om igen. Nemesis är med oss hela äventyret i stort sett där han är bossarna vi ska slåss mot och oftast handlar det om lite olika mekaniker som krävs för att ha ihjäl honom…tillfälligt.

Resident Evil 3

Vad jag alltid tyckt om med Resident Evil-spelen är olika pussel som vi inte alltid måste ta oss igenom men det finns alltid något som gör att vi vill. Visst bjuder Resident Evil 3 på några pussel men det är väldigt få, dom är väldigt enkla och det krävs inte mycket för att klura ut dom, det krävs bara att man kommer såpass långt in i storyn för att aktivera pusslet. Många gånger måste vi bara hitta rätt kod eller rätt kombination som inte är helt avgörande men nyfikenheten tar över och man letar verkligen rätt på dessa koder och lösningar, bra som dåliga.

Vapnen som vi har att jobba med känner vi igen från tidigare, pistol, hagelgevär, revolver, automatgevär och enormt brist på ammunition. Miljöerna skiljer sig precis som i tvåan där allt börjar i staden Raccoon City men tar oss till helt andra områden och det är kanske inte så konstigt, målet är klart att vi ska få bukt på denna zombieapokalyps samtidigt som vi måste hitta ett sätt att få ihjäl Nemesis en gång för alla.

Det jag märkt med både Resident Evil 2 och Resident Evil 3 är att detta är väldigt linjära spel, lite hur man var van vid att spelen skulle vara när dessa två släpptes första gången på 90-talet. Jag hade gärna sett att man öppnar upp det lite mer, lite mer valmöjligheter och kanske ett och annat litet sidouppdrag.

Resident Evil 3

Resident Evil 3 originalet är ett kort spel som uppmärksammats flera gånger tidigare och tyvärr måste jag meddela att det gäller även remaken. Det tog mig ungefär åtta timmar att ta mig igenom spelet och då hade jag svårighetsgraden på Hardcore vilket gör det lite mer utmanande men inte tillräckligt tydligen. En annan fördel som tvåan hade är att omspelningsvärde var högt då vi kunde se allt från två olika perspektiv, Leon och Claire samt att det fanns fler scenarion att ta sig till för att se resultatet, men trean saknar tyvärr allt detta.

Resident Evil 3 känns mer som en uppvärmning och ibland får man känslan av att trean skulle släppts innan tvåan bara för att värmas upp och veta vad som väntar en.

Finns mycket jag tycker om med Resident Evil 3, men det finns tyvärr även flera aspekter som spelet brister på som Capcom gjorde bra i tvåan. Bland annat karaktärerna är väldigt stela, tråkiga och relationen mellan karaktärerna är spänd, det vet vi men vi får aldrig riktigt känslan av att det är så spänt som det borde, ingen känsla och röstskådespelarna till karaktärerna är väldigt upp och ner. Ena stunden är det riktigt intressanta dialoger som får en att bli fastklistrad framför skärmen, andra stunden kan det vara helt tvärtom.

Resident Evil 3

Kort och gott får jag känslan av att Capcom slängt ihop Resident Evil 3 på rekordkort tid bara för att glida på hypen som Resident Evil 2 bjöd på. Visst har vi ett spel som jag fortfarande rekommenderar fansen att ta sig an, men förvänta er ingen allt för lång story och framförallt förvänta er inte att karaktärerna ska lämna något intryck.

För att lyfta spelet, detaljerna och hela upplevelsen gjorde vi detta tack var LG OLED55B8. Ni kan läsa hela vår artikel om hur 4K-gaming på TV har kommit till en helt ny nivå och vilka brister som finns och man kanske ska vara beredd på. Ett måste att läsa som gamer på konsol idag.

i samarbete med PriceRunner

8
7
7
7
Tidigare artikelNya emojis kan dröja till slutet på 2021
Nästa artikelOnePlus presenterar 8 och 8 Pro med imponerande skärm
recension-resident-evil-3Resident Evil 3 är helt klart ett måste för alla fansen, det är en story som man bara måste ta sig igenom och framför allt om man har planer på att fortsätta hela spelserien. Räkna med en kort men väldigt innehållsrik story där det nästan händer nånting hela tiden på både gott och ont. Plus Resident Evil Resistance som är mulitplayer delen följer med också.