Monster Hunter är tillbaka och denna gången större och snyggare än nånsin, det har aldrig varit så roligt att jaga monster som nu.

Monster Hunter är oftast spel man har hört talas om ett bra tag nu men då har det oftast handlat om spel som släppts på handhållna enheter såsom Nintendo DS eller PSP, nu är det äntligen dags för våra lite kraftfullare konsoler att få ta del av Monster Hunter och då handlar det om en helt ”värld”.

Monster Hunter är precis som det låter, vi ska jaga monster i olika former och oftast handlar det om djur eller dinosaurier som vi redan känner till som har kombinerats på olika sätt, exakt hur dessa monster skapats är vi inte helt hundra på men allt har en bakgrund men kanske inte alltid ett syfte. Varje monster har sina svaga punkter, men även sina starka som kan ställa till det rejält och ibland kanske t.om göra dessa monster betydligt starkare och nästintill omöjliga att få ner, ensamma.

Det är just här ordet ”World” kommer in i bilden, i denna värld är vi inte ensamma utan man kan ta hjälp av andra spela online och detta antingen via SOS-signal eller om man väljer att starta en monsterjakt med andra online. Eftersom alla som väljer att gå med i ens grupp för denna monsterjakt eller svara på en SOS-signal är ute efter samma sak så kan man oftast räkna med att hjälp får man istället för att någon dryg ska komma för att bara störa och vara i vägen.

Jag provade på betan någon vecka innan lanseringen och det som fick mig att fastna för Monster Hunter: World är just att man jaga dessa fantasirika monstren men även vapnen i spelet, enorma vapen som även dom har en massa funktioner och fantasi, fantasin främst till utseendet som gör att det är helt klart passande till ett spel som Monster Hunter men även för att hur många andra spel får vi vara med om en gigantisk yxa eller ett svärd och sköld som går att kombineras till ett stort kraftfullare vapen, bara en sådan sak gjorde att vi ville prova på alla kombos som bara gick i spelet. Det är bara några exempel och som tur är så behöver vi inte bestämma oss för ett vapen utan kan välja att använda olika vapen till olika monster under hela äventyret.

Vapnen och utrustningen går att uppgraderas med hjälp av material som man hittar runt om i den stora världen och självklart finns de lite mer ”rare” material som behövs för bättre vapen och utrustning som monster släpper och oftast svårare monster att hitta eller att ens kunna eliminera, sen även om man nu lyckas eliminera monstret efter en lång kamp så är det inte säkert att man får material från monstret.

Striderna i Monster Hunter: World känner vi igen från andra spel såsom Dark Souls där mycket handlar om att ständigt hålla ett öka på sin hälsa samt stamina men även gäller att hoppa undan från monstrets attacker och i slutändan även lära sig hur monstret rör sig och i vilken ordning den attackerar. Hälsan kan vi fylla på genom att dricka potions eller äta mat, när det kommer till stamina så är det inte lika enkelt och staminans fulla mätare kan minska om man inte håller koll på den och äter större måltider som hjälper till att inte minska lika snabbt.

Monster Hunter: World är en stor värld, mestadels djungel och en massa natur, ett detaljrikt spel som bjuder på det mesta goda som man vill ha i en öppen värld men när det är en såpass stor värld med såpass mycket att göra så får vi tyvärr nöja oss med 30 FPS på konsol, något som jag fortfarande har svårt. Spelar man på PS4 Pro finns det tre olika grafikinställningar att välja mellan men tyvärr ligger bilduppdateringen fortfarande endast på mellan 30-40. Spelet kommer att släppas även på PC senare i år och vi hoppas verkligen att Capcom ordnar till detta till PC-versionen. Det är en öppen värld, en stor värld men som är uppdelad i några mindre världar, anledningen misstänker jag är för att först och främst laddtiden ska minska sen också för att det lättare ska bli att dela upp monstren samt dela upp uppdragen för att lättare utföra dessa på ett smidigt men ändå tidsmässigt bra sätt.

Ett minus och ett minus som vi tror Capcom aldrig riktigt lyckats med helt är ljud i spel och röster, dialoger samt manus i Monster Hunter: World är rent av katastrof. Rösterna i Monster Hunter: World är mestadels riktigt dåliga, dialogerna i spelet är rena katastrofen men tyvärr är det något vi är vana vid när det kommer till spel från Capcom senaste tiden. Även ljud som varje monster ger ifrån sig är mestadels ljud vi känner igen från djur på vår planet som man modifierat lite men kanske lite för lite. Gällande ljudet från monstret är inget vi tycker är dåligt utan istället en bra sak att det är ljud som vi känner igen till monster som vi också känner igen.

Monster Hunter: World bjuder på en massa speltid och även om man känner att man är klar eller gjort sitt när det kommer till storyn i spelet så finns det en hel del kvar att göra även efter, endgame. Om man inte vill göra allting själv kan man alltid välja att var en vänlig själ för att hjälpa andra spelare med sina monster eller helt enkelt leta rätt på material för uppgraderingar eller nybyggen.

Precis som jag nämnde i början så har jag aldrig tidigare spelat ett Monster Hunter-spel och för att ta sig an Monster Hunter: World behöver man inte det heller. Monster Hunter: World är en helt ny värld, helt nya äventyr med karaktärer som får lära känna redan från start.

Som många andra spel som har en såpass stor värld får man räkna med buggar, men i Monster Hunter: World är det ytters få, dock så är det ljudet som är tråkigt, en story som kanske är intressant till en början men som sedan blir ganska så utdraget. Monster Hunter: World är helt klart ett spel värt att lägga tid på och det som vi gillar med just detta Monster Hunter är att vi kan lägga det åt sidan några dagar för att sedan göra en ”comeback” utan några som helst problem, det tar inte många minuter för oss att vara på banan igen och fortsätta äventyret eller hjälpa andra med sina.

[wp-review id=”28778″]

Tidigare artikelTittarrekord hos Twitch i januari
Nästa artikelMega Man Legacy Collection bekräftat till Nintendo Switch