Hextech Mayhem följer den bomb galna Ziggs som har gjort det sitt uppdrag att skapa den största och mest explosiva bomben som någonsin funnits.
Men vetenskapsmannen Heimerdinger gör allt för att stoppa Ziggs.
Storyn är rolig och upplyftande men det finns inte jättemycket innehåll. Den är kort och har inget djup men det är inte det stora hela i spelet även fast den är döpt till en League of Legends story. Det bra med spelet är gameplayet och och det lyckades Riot fantastiskt med.
Hextech Mayhem är en sidescroller liknande Mario Bros men istället för att hoppa på goombas så spelar du till musikens rytm i detta engagerande rytm spel som ger dig 30 roliga nivåer att spela igenom.
Man får tre olika indikatorer. En för att Ziggs ska hoppa, en för att Ziggs ska ducka och en för att Ziggs ska kasta en av sina många bomber. Dessa indikatorer hjälper dig att komma in i rytm med musiken men det finns också en implementation kallad Mayhem som låter dig hitta din egna rytm i musiken genom att hitta andra takter och ljud inom musiken
Mayhem ger dig även extra poäng vilket uppmuntrar dig att hitta din egen väg även om spelet inte gett dig den vägen.
Grafiken i spelet liknar spel som skylanders och det funkar väldigt bra i andan av spelet, men den känns aningen barnslig. Det är dock inget jag kan hålla emot spelet eftersom det är det Riot verkar gå efter med denna artstyle.
Eftersom spelet är ett rytm spel så skulle spelet inte vara något utan musiken. Men som tur är så är musiken fantastiskt. Den är väldigt ”upbeat” och upplyftande och gör spelet till en glädje att spela genom. Och det gör den bara bättre när de är en byggsten av spelet som verkligen är helt perfekt integrerat.