Uppföljaren till Wiisuccén Donkey Kong Country Returns är här och så tog TeknikHype en resa till tropiska öar och iskalla fiender i Tropical Freeze.

Nintendo och Retro Studios har äntligen släppt ett spel som Wii U verkligen behöver! Ett spel som ger den rätta mängd utmaning en klassiker ska ge. Donkey Kong är och har alltid varit ett spel för den som vill ha lite extra att bita i, med den uppdaterade grafiken och den galna speldesignen kan vi inte annat än att älska det!

Donkey Kong har varit med länge i spelvärlden, debuten kom redan 1981 med arkadspelet som heter just ”Donkey Kong”. Under senare år har Donkey Kong besökt både Wii och nu Wii U. Donkey Kong Country Tropical Freeze är ett klassiskt plattformsspel som inte backar på utmaningen bara för att passa in i mängden. Här har vi ett spel som levererar till plattformsälskare.

dkc-tf.2
Här är första ön i Tropical Freeze, en djungelö som kallas Lost Mangroves

Det hela börjar hemma hos Donkey Kong där det firas kalas tillsammans med Dixie-, Diddy- och Cranky Kong. Precis när Donkey Kong ska blåsa ut ljuset på tårtan så blir ön övertagen av ett stort vikingaskepp med pingviner och en enorm ”isdrake”.

För er som blir nervösa över att hela spelet kommer utspelas på en stor isvärld kan vi snabbt lugna. Donkey Kong flyger iväg till en grannö där äventyret börjar. Nu är det bara en sak som står på spel, du måste hjälpa Donkey Kong att få tillbaka sin ö. Till din hjälp har du Diddy-, Dixie- och Cranky Kong i tunnor längs vägen. Alla har sina egna specialare, men tillsammans med Donkey Kong har de alla en gemensam attack.

dkc-tf.6
Det är strom på savannen, här gäller det att springa och akta sig för flygande föremål.

Spelet

Donkey Kong Country TF har i vanlig Nintendoanda hämtat en hel del inspiration från sina föregångare. Som vanligt är spelet uppbyggt i olika världar, till skillnad från DK Country Returns (Wii) så reser man nu mellan olika öar som har olika teman så som djungel, savann och vatten. Precis som DK Country Returns så finns även här en butik där du kan köpa hjälpmedel i form av ballonger och andra saker som är bra att ha.

Ballonger är något av det viktigaste detta spelet har att bjuda på för det krävs en hel del timing, tålamod och snabbtänkthet för att ta sig igenom dessa öar. Ballonger fungerar som extraliv, precis som tidigare delar.
Vi får även denna gång hjälp av kärror på räls, flygande tunnor och skjutande tunnor. Allt i en betydligt snyggare och mer levande miljö. Förutom att hemligheter gömmer sig på självklara och betydligt mindre självklara platser så kan det vara ett halvt kaos bara att ta sig igenom vissa banor. Det märks tydligt att retro Studios har mer hårdvara att jobba på med detta spelet, allt händer samtidigt. Ena stunden är allt lugnt och andra stunden händer allt samtidigt.

Den jobbiga, men ändå underbara, frustration som Donkey Kong bjuder på är ett tecken på dåtidens spel vilket är ett sundhetstecken från utvecklarens sida.

Kontroll

Som vanligt när det kommer till sidescrollers och kontroller så är de relativt simpla. Innan man börjar spela spelet (varje gång) får man välja om man vill spela på TV:n eller kontrollen samt om man vill styra med styrkors eller joystick. Som tur är så sparas ens val som standardval till nästa gång vilket gör att man bara kan trycka ”A” när man vill få igång spelet. Precis som New Super Mario Bros till Wii kontra Donkey Kong Country Returns så är kontrollen lite ”tyngre” i Tropical Freeze jämfört med New Super Mario Bros U. Det känns att man är en gorilla som har några kilo under pälsen.

Vill man bli lite lättare så kan man ta hjälp av sina tre medspelare, Diddy-, Dixie- och Cranky Kong. De tre aporna har varsin specialite. Diddy har sin jetpack på ryggen, Dixie har ett hår som fungerar som en temporär propeller och Cranky har sin käpp som han kan studsa på. De tre egenskaperna behövs vid olika tillfällen och är det någon bana som kräver specifika egenskaper så tilldelas man rätt medhjälpare.

En nyhet som lät väldigt positiv med Donkey Kong var att gamepadens skärm var släckt när man valt att spela på TV:n. Något som vi väntade oss var att gamepadens skärm var släckt när man valt att spela på TV:n. Tyvärr visade det sig att skärmen var igång då bakgrundsbelysningen fortfarande var igång, skillnaden nu är att skärmen är svart. Fördelen är att man inte blir distraherad av rörelserna på skärmen i knät.

dkc-tf
Vad vore Donkey Kong utan kärrorna? Allt på bilden är objekt som rör på sig så det gäller att fokusera ordentligt

Att utveckla Donkey Kong på en maskin som Wii U ger spelet sin rätt vad gäller grafiken. Det är en riktigt härlig känsla att springa runt i denna sidescroller-värld och se den levande bakgrunden, den händelserika förgrunden och det fullständiga kaos som råder på banorna. retro Studios har verkligen jobbat bra på att lyfta fram Tropical Freeze på ett vackert och ljuvligt sätt.

Tropical Freeze körs i 720p men skalas upp till 1080p vilket inte är optimalt, men så länge det ser så här fantastiskt fluffigt och härligt ut så är upplösningen bara siffror på ett papper.

dkc-tf-stampel

Donkey Kong gör det igen! Utmanande, vackert, underhållande och en känsla av modern nostalgi. Tropical Freeze har fått mycket bra kritik runt om på nätet och vi kan inte annat än att hålla med när vi sätter en Bäst-stämpel på Nintendos djungeläventyr!

Tidigare artikelRykte: Nexus 8 bygger på Intel’s Moorefield
Nästa artikelNyhet: Blizzard har släppt Hearthstone