Mannen som låg bakom Ninja Gaiden är tillbaka med samma brutala upplägg fast med huvudkaraktär som vi kanske känner igen sen tidigare, eller?

Det är inte allt för ofta vi får chansen att testa på ett nytt Wii U spel och speciellt inte ett spel som inte involverar någon karaktär från Mario-världen. Men nu är det i alla fall dags med Devil’s Third där dom trailers vi fick se innan spelsläppet helt klart såg lovande ut och som vanligt när det kommer från ninja gaiden-skaparen, det var brutalt.

Denna gången får vi spela som Ivan, inte helt oväntat en ryss vars kropp är helt tatuerad men som vanligt har dessa tatueringar sitt syfte och enligt sägner ska den berätta en gammal historia från Japan. Men vidare med huvudpersonen Ivan som tidigare var en soldat från forna sovjet men som oturligt nog utplånade en hel stad med hjälp av kemiska vapen vilket gjorde att sovjet inte ville ha något med Ivan att göra och han fick stämpeln som förrädare och låstes in på Guantanamo fängelset med en dom på 850år.

Men inte ska Ivan sitta i fängelse utan istället vänder sig Amerikanska myndigheter till Ivan för att hämnas och det blir upplopp i fängelset där hela denna resan börjar.

Devils-Third-1

Vi får börja som vanligt att lära oss hur kontrollerna fungerar, hur man slåss, använder vapen m.m. Det gamla vanliga som vi är vana vid och kontrollerna är lätta att komma in i fastän dom kanske inte är helt smidiga alltid. Största problemet med kontrollerna var när man skulle sikta med sitt vapen var detta nästintill omöjligt att styra till en början och kontrollerna där var rentav katastrof, men inge som inte går att uppdatera bort.

Vi visste redan sedan tidigare att grafiken skulle bli dåligt, riktigt dåligt men att det skulle bli på just denna nivån som det blev i slutändan är skrämmande. Utvecklarna säger ändå att man förbättrade grafiken rätt så rejält i jämförelse med första gången spelet visats upp och vi är skeptiska, problemet som vi märkte också redan i början var att vid mycket explosioner och mycket eld-effekter på skärmen började spelet lagga flertalet gånger, någon man skaffar en konsol för att skippa och inte behöver tänka på systemkrav och liknande. Om detta nu bara lagga för oss eller om spelet är för ”krävande” för Wii U är oklart, men positivt är det inte.

Så har ni hoppats på att få ta del av ett vackert Wii U spel ska ni nog hålla er borta från Devil’s Third men istället erbjöds massa action och en relativt intressant story. Det är nästan tråkigt att behöva skriva allt detta negativa men tyvärr är det väldigt mycket negativt såsom att banorna är extremt linjära, men det är ju ändå något vi börjar bli vana vid så ingen större nyhet.

Röstskådespelarna och manuset i sig känns så himla oinspirerat och rösterna känns som dom tagit sig an dessa roller bara för skoj skull och skapar ingen inlevelse för spelet och gör att hela bilden av spelet blir tråkig och man får kämpa för att fortsätta spela.

Men nog om ljud och grafik, det är katastrof det vi om nu men det måste finnas något bra med spelet och de finns det. Spelet är faktiskt underhållande och med en kombination av skjutvapen och en samurajsvärd kan väl inte mycket gå fel?

Devils-Third-2

Man har inte snålat när det kommer till skjutvapnen där det finns en hel del att välja mellan vilket vi som spelare tycker om. Att byta vapen i olika spel kan ibland vara krångliga med menyer och liknande men denna gången räcker det med ett enkelt knapptryck och man har ett nytt vapen att ta del av. I närstriderna drar man fram sitt svärd automatiskt och behövs inte många slag innan fienden är nere, om nu fienden inte har nått typ av skydd på sig. Även närstridsvapnen kan variera mellan machete, kaststjärnor, yxor,knivar samt många andra där alla har sin fördel.

Fienderna har aldrig en tendens att komma ensamma utan kommer alltid som i en flock, vilket ger oss en liten utmaning och vi får se vad våra vapen gör för nytta samt hitta det vapen som passar just den situationen. AI:n i spelet är väl inte mycket att hylla då den stundvis kan vara riktigt dum, men vi åtgärdar de genom att enkelt bara eliminera dom.

Att spela igenom spelet i storymode tar ungefär 6-7 timmar på normal svårighetsgrad vilket är helt ok och det finns inte särskilt mycket sidospår i spelet. Men när man spelat klart detta finns de ändå annat att göra såsom Multiplayer. Det finns tyvärr inge co-op i spelet denna gången men en multiplayer är enligt oss helt klart bättre.

Devils-Third-3

När det kommer till onlineläget så finns det tio olika spellägen att välja mellan där de klassiska spelläget Death Match är de som man spelar mest och man ska döda så många fiender som möjligt, den som dödar flest vinner. Men utvecklarna har tagit fram lite ovanligare spellägen som vi tyckte var riktigt roliga, ett var Chicken som gick ut på att man skulle hålla i en kyckling så länge som möjligt och man får mer poäng ju längre man håller den.

När en fiende skjuter eller skadar en så tar den över kycklingen och det blir som att leka jage, kull, ta fatt eller vad ni nu kallar det.

Frågan vi ställer oss redan nu är hur länge kommer denna multiplayer att överleva och när kommer folk att sluta spela det då de kommer så mycket många andra bra spel som vi vill ta del av och återgå till Mario och hans vänner.

Vi hade verkligen hoppats på att få se Wii U ta över lite med ett nytt exklusivt spel men tillslut så fattar vi varför det blev exklusivt till just Wii U och tyvärr är det inte positivt.

Grafiken är hemsk, ljudet är hemskt, storyn är tråkig med karaktärer som är stela och inte ha nån inlevelse. Men ändå är spelet roligt att spela och med variation på vapen och olika miljöer gör att det blir roligt och man klarar av att stå ut 6-7 timmar som spelet tar att ta sig igenom på.

Äntligen ett spel att spela online på Wii U samt så många vapen att välja mellan är helt klart enormt plus men inte tillräckligt för ett betyg denna gången tyvärr.

• Vapen
  • Bossar