Med Civilization: Beyond Earth har Teknikhype fått prova på att koloniserat främmande planeter. Här är en recension på spelet!

Efter fyra år med Civilization V, och 224 speltimmar bara i år så måste jag väl våga påstå att jag älskar Civilization. Redan då det kom till Amiga 500 år 1991 satt jag som klistrad. Men jag ska inte fastna i nostalgin och prata om det, för nu är det framtiden som gäller med det nya spelet i Civilizationserien – nämligen Civilization: Beyond Earth.

Här är det likt de tidigare spelen på sådant sätt att man ska kolonisera och ta över världen. Det som däremot är olika är att det sker i framtiden, och på andra planeter.

Civilization är turbaserade strategispel, och så är fallet även nu. Ett så kallat 4X-spel där man ska explore, expand, exploit och exterminate – dvs. utforska, expandera, exploatera och utrota. I början har man en stad, men medan tiden går utforskar man planeten, expanderar till andra städer, och utvecklas samt uppfinner vilket gör en starkare och bättre. Mycket av innehållet i recensionen gör paralleller till Civilization V, vilket känns naturligt då det är en slags uppföljning, och det är endast varianten för en spelare som det skrivs om här i recensionen.

Här har Teknikhype gjort en liten video på hur det är att starta upp spelet i Civilization: Beyond Earth

Tidigare spel har utspelat sig i en tidsresa tillbaka i tiden för att sedan utvecklas mer och mer likt samhället vi lever i idag. Civilization: Beyond Earth utspelar sig år 2600. På jorden har det beslutats skicka iväg en stor expedition, med människor av olika bakgrund och nationalitet. Expeditionen har gått ut i rymden, med mål att kolonisera andra världar. Medan man i tidigare spel valt en civilisation och en känd ledare att spela, gör man nu i stället olika val i början beroende på vilken organisation som ska sponsrar ens expedition, vilket skepp man kom med, samt vem eller vad man tog med sig.

Det finns åtta olika organisationer, alla med olika bonus. Varje organisation har en ledare som man kan välja mellan. Jämfört med tidigare spel känns detta ganska snålt. Men gissningsvis kommer detta utökas med olika DLC eller mods att ta hem. Vill man börja med +10% styrka i strid, som jag ville, så blev ledaren Bolívar, från sponsorn Brazilia.

Civilization Beyond earth 6

Strax efter att man själv landat och känner att man är på plats, så landar andra koloniserare från jorden, och likt tidigare spel kan man alliera med dem, byta gods, köra med utpressning eller så klart även ta över deras område. För att bygga vissa enheter eller underverk krävs vissa tillgångar, antingen strategiska eller basämnen som snarare påverkar produktionen, och i vissa fall behövs till byggnader.

På planeten man landat på finns lite nyheter då man utforskar området eller förflyttar sig. Man får till exempel passa sig för miasma – frätande gasmoln som skadar en om man rör sig i dessa. Dessa moln kan en speciell satellit eller ens arbetare ta bort med speciell utvecklad teknologi. Väljer man dessutom att utveckla Harmony – harmonisk samhörighet så kan dessa gasmoln vara helande. Sedan finns vissa hinder annat än berg och vatten, och det är djupa kanjoner.

Tidigare har det varit viktigt med pengar och lycka, nu är det energi och hälsa. Energi kan man utvinna genom byggnader i staden eller utanför, men även i byteshandel. Mer om det nedan.

Det finns fem olika sätt som man kan vinna på i spelet. Tre av dessa är beroende på vilken samhörighet ens koloni har.

Under spelets gång får man även olika alternativ och uppdrag, så kallade quests. Dessa för att styra en i olika riktningar i spelets utveckling. Vissa spelar till exempel roll på ens samhörighet, och andra handlar om att utforska objekt på ens karta.

Civilization Beyond earth 3

Utveckling och samhörighet

Beroende på ens val så har man en start med olika förutsättningar och man ska även välja vilken teknologi att utveckla. Det tog mig väldigt lång tid, och ungefär 3 försök innan jag verkligen hajade hur det fungerade. Tidigare har det mer varit en linjär väg att följa, och nu har man ett synligt nät där man kan se alla utvecklingar, och själv välja sin väg beroende på vad man vill bli bättre på. Om man inte vill tänka för mycket, finns som tidigare olika rådgivare vars ikoner visar rekommendationer på vad man ska välja.

Recension Civilization Beyond Earth 2

Val man gör under ens utveckling kan låsa upp olika saker i spår som man känner samhörighet med i sin civilisation och som formar ens utveckling. Det är Harmony, Purity, Supremacy. Väljer man exempelvis att utvecklas inom Supremacy, så är det den mest drastiska utvecklingen, överlägsenhet i teknologi. Lite som The Borg i Star Trek…

Det faller sig inte lika självklart vad man ska bli bättre på för att snabbt kunna anfalla sina grannar, men med rekommendationer från rådgivarna så lär man sig eftersom.

Civilization Beyond earth 4

Barbarer i rymden

I stället för barbarer som dyker upp i tid och otid finns det på denna främmande planet även massor av främmande varelser. Dock är de inte så aggressiva som barbarer, om man inte går nära dem med vapen i högsta hugg. Men, om man gör det blir dom arga. Och skulle man råka ut för en stor siege worm, då får man kämpa… Skulle man ta kål på dessa varelser och tar över deras näste, får man bonus vilket exempelvis kan vara forskningspoäng.

Spioner – Covert Ops

Med spioner som utvecklas och blir bättre kan de stjäla olika saker från de övriga. Det kan exempelvis vara energi, eller teknologi. Det är nu dock mer utvecklat än i Civ: V och kallas nu Covert Ops – underrättelseagenter eller hemliga agenter eller vad de nu än må kallas på svenska, och dessa har man faktiskt användning av till skillnad från vanliga tidigare spioner.

Byteshandel och hälsa

Om vi än en gång jämför med tidigare spel, så skedde byteshandel dels av lyxvaror i dialog med andra kolonisatörer, samt med direkta handelsled mellan städer. Nu i dialog med andra så kan man samla tjänster emellan. Dessa kan man använda vid speciella behov om man behöver energi. Då energi är motsvarighet till pengar är det viktigt att få ihop mycket av energi. Detta gör att byteshandel och handelsstråk är väldigt viktigt att få igång fort. I Beyond Earth är alltså byteshandeln mycket viktigare än i exempelvis Civilization V. Ens grannkolonisatörer kan även fråga efter saker du utvunnit, som petroleum, titan eller flytstenar.

Gällandes hälsa, så är det lite knepigare. Samtidigt som man utvecklar och forskar inom vissa områden så får inte hälsan glömmas bort. Blir du anfallen, så minskar hälsan radikalt. Det grejade jag inte riktigt första omgången jag körde. Det gäller att hålla koll på mer saker än en!

Civilization Beyond earth 1

Omloppsbana – Orbital layer

En mycket bra funktion är att man kan skicka upp satelliter som har olika funktion. Det jag använde i början var bland annat att få bort de hemska miasmamolnen (nej jag spelade inte Harmony), samt även en satellit som helade ens trupp och förbättrade ens stridskapacitet. Genom en knapp kan man växla mellan omloppsbanan och den vanliga markvyn.

Att vinna i Civilization: Beyond Earth

Som jag tidigare nämnde så finns det fem olika sätt att vinna på. Tre är beroende på vilken samhörighet man har, och en handlar om kontakten med utomjordingar, och sedan den sista är då man helt och hållet mosar grannarna och tar över deras områden med våld. Jag tyckte det var enklast att börja där, att mosa och ta över alla andra, men det var en utmaning att välja vad som skulle utvecklas för att få starka styrkor, och ändå hålla hälsan uppe.

Civilization Beyond earth 5

Prestanda

Min dator är flera år gammal, så därför är det ju svårt att veta hur ett nytt spel ter sig. Men med Intel Core i7-processor, en SSD-hårddisk, AMD Radeon HD 5800-grafikkort och 8 GB RAM har det har inte varit några som helst problem. Bland alternativen gällandes grafik valde jag Ultra, vilket då kan ses som det bästa alternativet. Inget laggande, inget som sackar efter eller slöar. Det som snarare tar tid är mellan ens omgångar, då de övriga koloniserarna och utomjordingarnas turer genomförs.

Faktisk upplevelse att spela Civilization: Beyond Earth

Ja nu har jag ju skrivit en hel del av spelet och vad man kan göra och olika funktioner. Men, hur är det då att spela spelet? Som en tämligen insatt spelare av Civilizationspelen så har det varit flera olika saker att lära sig, och i en början av förvirring har det blivit en känsla av att det är förbättringar.

Spelet är snyggt, alla små rymdvarelser och detaljer gör att jag med barnslig förtjusning ser vad som händer på spelplanen. Även över att se hur olika rutor runt ens stad utvinns. Trots mycket som händer på skärmen så går det snabbt att ha överblick genom att zooma ut eller in på spelplanen. Själva grafiken när man flyttar runt på spelpjäsen, har en slags tilt shift-utseende, så det som inte ligger i fokus ser lite blurrigt och diffust ut. En positiv effekt till spelkänslan tycker jag.

Civilization Beyond earth 7

Allt ser futuristiskt ut, och till viss del tycker jag det är likheter med Starcraft i design. Musiken är stämningsfull och jag tycker det påminner om det maffiga och stämningsfulla från exempelvis filmen Prometheus.

Under tiden jag spelat har det aldrig kraschat, det har flutit på bra, och det har varit väldigt roligt.

Negativt om spelet

Här kommer saker, som jag stört mig på då och då under de 16 timmarna jag hittills spelat. Först, då jag kört med guide och tips på så har de poppat upp oavsett om andra rutor poppar upp. Det vill säga, om en granne öppnat dialog med mig, i början av en ny runda, så har tipset och den rösten pratat samtidigt som dialogen med grannen. Det går naturligtvis att köra utan tips, men jag tycker att det inte ska komma som en gröt samtidigt.

Sedan, när en stad byggt klart en byggnad eller något som inte är en trupp – så står det inte vad det var som man precis byggde klart. Det går kanske att hålla reda på i början när man inte har så många städer, men om man vill invadera och ta över och städerna blir 10-20 stycken, och med fullt kontrollbehov inte ha saker på automatik – då vill i alla fall jag veta vad som blev klart. Förhoppningsvis finns det en inställning på detta någonstans, men det känns ovärt att behöva leta rätt på något som borde vara tydligt från början.

Jag tror ju, och hoppas på, att detta bara är barnsjukdomar eller saker som kommer korrigeras med uppdateringar.

civilization beyond earth betyg

Civilization: Beyond Earth lämpar sig inte till alla. Men om man spelat tidigare spel, eller gillar turbaserade strategispel är detta givet. Man får tänka till, göra många olika val, och sedan planera väl för att vinna. Spelet flyter på bra, det är snyggt, och musiken skapar extra skön stämning. Buggar som dialoger som går i kors som en gröt, och avsaknad av tydlighet vid färdiga byggen kan skapa lite förvirring om man försöker ha koll på minsta detalj. Förhoppningsvis försvinner dessa fel snart i uppdateringar, men de gör ju ändå att det drar ner lite i omdömet. Tyvärr. Jag vill verkligen ge full pott på alla plan på detta spel! För jag kommer spendera mycket tid tillsammans med spelet, och undersöka allt.

Positivt Negativt
+ fantastiskt bra spel

+ flyter på bra trots flera år gammal dator