Activision är tillbaka med ett nytt Call of Duty men frågan är om vi har fått nog? Kan detta göra någon skillnad med lite framtid?

Det är nog ingen större nyhet att vi även i år fått tag på ett nytt Call of Duty och denna gången får vi varken ett nytt Black Ops eller Modern Warfare utan istället Advanced där vi får en blandning av dagens moderna tillsammans med vad som kanske är framtidens militära utrustning. Sledgehammer Games är studion som fick göra detta jobb och dom har bland annat utvecklat Modern Warfare samt Modern Warfare 2 som utan tvekan är två succéer.

Handlingen känner man igen kan man säga då hela grejen går ut på att antingen ta över världen eller förstöra den, denna gången har vi även ett känt ansikte med i spelet, Kevin Spacey som precis i sina filmer gör ett suveränt jobb.

Denna gången spelar man som Jack Mitchell år 2052 som till en början är i Seoul för att hjälpa mot invasionen från Nordkorea som lyckats skapa en militärstyrka inte många vara beredda på. Men detta var bara början med Nordkorea och allt i sin väg, hela vägen mot slutet förändras och man få både se och ta sig an en hel del ny teknik som förändrar soldaternas sätt att kriga.

Call-of-Duty-Advanced-Warfare-Multiplayer-6

Atlas som är företaget som tar fram de mesta gällande framtidens utrustning påminner en hel del om Stark Industries från Iron Man där Kevin Spacey som Jonathan Irons är ägaren och mannen som har en hel del planer.

Mitchell har oturen att redan i första striden bli av med sin arm och hur man visar detta är rätt så brutalt men ändå tydligt, självklart finns Irons där för att hjälpa till då Mitchell och Irons son var goda vänner där sonen tyvärr offrade sitt liv för att rädda sin bästa polare på fältet. Man utrustas med en ”robotarm” som är en första prototyp från Atlas och som även ger en hel del fördelar.

Film eller spel?

Grafiken i mellansekvenserna är bland de bättre vi sett på bra länge inom spelvärlden och ett lyft helt klart för CoD-serien. Men när det sen kommer till ingame är det inte jätte stor skillnad och när det kommer till PC är det istället relativt krävande för att få ett bra flyt och hög FPS i spelet.

För en gång skull så har vapnen fått ett stort lyft när det gäller ljud och börjar närma sig samma kvalitet som DICE’s Battlefield. Röstskådespelarna är utan tvekan toppklass men det som istället förstör är manuset som är rena katastrofen och väldigt, ”amerikanskt” enligt mig. Ganska självklara svar och dialoger där de inte ger någon naturlig känsla utan rent av ett skådespeleri som gör det svårt att leva sig in i spelet. Det är ingen större hemlighet att CoD har fått en hel del kritik för att vara väldigt ”amerikanskt” med både dialoger samt alla explosioner samt känslan i sig.

Call-of-Duty-Advanced-Warfare-Multiplayer-7
Kevin Spacey gästar Call of Duty

Om man ska säga tyvärr eller inte att jag tog mig igenom storyn mellan 7-8 timmar vilket kändes väldigt kort men en handling som skapar en spänning och man vill veta hur det slutar samt vad som händer med allt krig i världen just då.

Men att köra singelplayer-läge är bara en liten del av CoD och de som många lägger störst fokus på är multiplayer och det är även de vi lagt en hel del fokus på.

Gamla vanliga visan

Första reaktionen man får redan i menyerna är att man känner igen sig och de märks att Sledgehammer är gänget bakom spelet. Det till det positiva då man känner igen sig och man har valt att inte krångla till det för mycket. Vi visste att det skulle vara högt tryck på spelet redan första dagen och multiplayer-delen höll i sig utan att blir disconnectad eller att inte hitta några games, helt klart ett stort plus för dom som ville spela spelet redan första dagen de släpptes.

Det som är lite tråkigt även hos detta CoD är att det inte sticker ut på något vis från tidigare spel och att Sledgehammer inte vågade ta de steget gör en lite besviken. Vi hade hoppats på att få se ett ”nytt” eller i alla fall lite större förändringar när det gäller CoD men tyvärr kommer vi tillbaka till det vi redan sett tidigare med några fåtal mindre uppdateringar inom perks, vapen, tillbehör m.m.

Call-of-Duty-Advanced-Warfare-Multiplayer-4

Den största skillnaden hos Advanced Warfare att man denna gången även rör sig vertikalt, men kan alltså hoppa betydligt högre, klättra och mycket annat med hjälp av Exo-dräkten. Denna gången kan man inte klaga på att det inte finns någon rekyl i vapnen då denna dräkten med största sannolikhet hjälper till en hel del med detta och just delen att sikta och skjuta har aldrig varit lättare än hos detta FPS-spel.

Det är högt tempo och det gäller att ha tungan rätt i mun när man väl börjar bli varm i kläderna och få ner fienden, men det kan snabbt vända som jag tyvärr av egen erfarenhet vet och lyckats förlora med ett poäng ibland.

Call-of-Duty-Advanced-Warfare-Multiplayer-betyg

Call of Duty: Advanced Warfare är tyvärr lika typiskt CoD som tidigare och tråkigt nog verkar inte Sledgehammer vågat ta steget till något ”nytt”. En rolig detalj är att skådespelaren Kevin Spacey är med i storyläget men det är långt ifrån tillräckligt till att få till ett bra spel men helt klart ett lyft. Multiplayer är sig lik och det funkar men blir uttjatat då man känner igen sig sedan tidigare och inga större nyheter tyvärr, största nyheten är att man nu kan hoppa runt och vara på tak m.m. med hjälp av sin dräkt men mycket annat än så är det inte. Betyget blir en svag bra-stämpel där största anledningen till att det fick det var dom välgjorde mellansekvenserna men fortfarande gamla vanliga CoD när det kommer till multiplayer som är en väldigt stor del av spelet, vi hade hoppats på att få se mer ”nytt” och kanske ta CoD i nya riktningar.

• Mellansekvenserna
  • Kevin Spacey
  • Exo-dräkterna gör sitt