Med fler än 400 miljoner användare bakom datorer har det bara varit en tidsfråga tills Adblock Plus blev tillgängligt på mobila enheter.
2013 testade företaget Eyeo möjligheterna att blockera annonser med filter, när Google drog tillbaka appen bestämde de sig för att en Adblock-webbläsare var ett bättre alternativ. Efter ett par månader av testande har appen äntligen släppts till Androida och iOS-enheter, med ett löfte till användarna: ”Browse fast, safe and free of annoying ads”.
Precis som hur Adblock fungerar på en dator kan användaren själv välja att blockera alla reklamannonser eller att sätta sina favoritsidor på en ”whitelist” för att ge en fortsatt möjlighet för administratörer att tjäna pengar.
Det påstås att webbläsaren laddar sidor snabbare, sparar på surf-data och bevarar upp till 20 procent av batteriet när användaren väljer bort tracking cookies, skadliga domäner och delningsknappar till sociala medier.
Du kan ladda ner appen i BETA-version till Android genom Play-butiken här eller till iOS genom App Store här.