Volkswagen sportiga lilla Golf lever vidare men frågan är om det lever upp till sitt namn än idag?

Då är det dags för Teknikhypes första biltest där vi mest kommer lägga fokus på tekniken som finns i bilarna samt funktioner som vi kan ha nytta av både i vardagen men även vid längre resor.

Kortfattat kommer vi även sammanfatta hur bilen är att köra men det är tekniken vi är intresserad utav och flera biltillverkarna kommer med fler och fler nyheter för varje år som kanske inte alltid passar alla förare.

Golf GTI har funnits med oss i snart över 20år och än idag tycker vi inte att denna modellen är uttjatad utan tvärtom, uppskattad och VW lyckas fortfarande göra oss nyfikna på vad för nytt kul vi får ta del av i modellen.

Men när det kommer till tekniken så har det varit ett stort lyft denna gången med många ny funktioner som kan kännas både nödvändiga men även dom funktionerna som kanske känns ibland så mycket som onödiga. Interiören i den nya GTI:n känner vi igen sedan tidigare med några fåtal mindre detaljer som förbättrats, men fortfarande samma retro-rutiga tyg på klädseln som vi är vana vid från ett par år tillbaka men de finns möjligheten till helläder om man känner för det.

Ratten har fått sig ett lyft med ett betydligt högre kvalitetskänsla och detaljer som man ibland tror bara VW kan få fram. Många lägger kanske inte alltid fokus på själva ratten men det är ändå den som är en av detaljerna som kan få bilen att sticka ut även de som gör det möjligt att styra bilen självklart. Dagens rattar får allt fler och fler ”funktioner” såsom knappar för att lättare komma åt t.ex färddatorn, stereon och mycket annat.

Golf GTI har alltid varit en bil med lite mer hästkrafter samt även alltid varit en rolig bil att köra både i storstäder såsom landsvägar och självklart favoriten motorvägen. Med hjälp av DCC med Driving Mode selection där man kan välja mellan

  • Comfort (för en mjukare körning med mjuk acceleration bland annat)
  • Normal (normal körning utan några speciella inställningar)
  • Sport (styvare, högre varvtal och helt enkelt sport-läge)
  • Eco (högre växlar, frirullning samt ständig start/stopp)
  • Individual (ställa in olika inställningar efter sina behov såsom DIFF, växling etc.)

Att köra med automatisk växellåda är inte något att rekommendera för alla men efter att personligen länge gillat automat så var dubbelkopplingslådan DSG från VW ger blandande känslor, väl under körningen är växlingen som en dröm, men vid start finns det fortfarande brister och av erfarenhet från vänner och kollegor har man haft en del problem med denna lådan efter ett tag vilken stå en dyrt i längden. Lådan gör även bilen betydligt tyngre vilket gör att bilen drar mer bränsle.

Provbilen som vi hade var bland annat utrustad med deras NAV som har en 8-tums pekskärm med upplösning 800 x 480 men tyvärr fanns där en del brister. En av bristerna som var en stor besvikelse var att om man skulle försöka använda sig av denna skärm på morgonen eller bara en kall dag så ville den inte alltid, egentligen aldrig. Den kände inte av att man tryckte på skärmen, den tryckte på hel fel punkter när den väl kom igång och många andra brister som känns som att borde vara löst redan med tanke på dagens pekskärmar.

Menyerna är väldigt lätta att förstå, då de är en pekskärm är det även lätt att navigera där vi hela tiden under dom två veckorna hittade nya funktioner såsom att skapa ett eget WLAN nät i bilen eller att koppla upp sin telefon via bluetooth en gång och sedan bara fungera. Det räcker alltså att man kopplar upp sin telefon med bilen en gång och ha igång bluetooth för att sedan koppla upp sig automatiskt så fort man sitter eller är i närheten av bilen.

Med telefonen kan man ringa, svara på samtal, använda de mobila internet samt lyssna på sin musik från Spotify t.ex och allt detta smidigt utan att man behöver tänka på mycket då bilen automatiskt kan starta musiken via spotify som är en detalj som man uppskattar. Man behöver när man väl sitter i bilen inte längre göra något på telefonen utan kan enkelt byta låt, ringa samtal m.m via bilens enhet och oftast väldigt lätt. Musiken som även den går via bluetooth kunde då och då ”pausas” i nån sekund och återupptas igen, inte allt för störande moment med efter att vi haft bluetooth såpass länge bland oss och i allt fler prylar känns det som att sådant problem borde vara borta vid detta laget.

I handsfacket finns även anslutning till USB, SD-kort samt CD/DVD-läsare om man inte vill spela upp sin musik via sin telefon. Tillsammans med allt detta får man ta del av Dynaudio som är extra utrustning en stereo som man vill leka med en hel del då de finns en del att ställa in, tyvärr känns det inte som att ljudet når den kvalitén de borde med tanke på det priset VW kräver, men de finns en hel del inställningar att ställa in samt att man gjort det enkelt och lätt att förstå HUR man ska ställa in detta.

golf-gti-10

Då utvecklingen med bilarna går i rask takt så används skärmen till mycket mer än bara media och samtal, där finns även färddatorn samt att den kan visa ut felmeddelanden om något skulle vara fel på bilen eller ge något typ av felsignal, allt detta visas upp väldigt tydligt på displayen så egentligen vem som helst kan läsa av det.

Men detta är bara en bråkdel del av all som GTI:n har att erbjuda inom de tekniska aspekterna.

Lane Assist som allt fler och fler bilartillverkare börjar utrusta sina bilar är ett sätt för bilen att hjälpa till med styrningen inom ens egna körfält och detta fungerar genom att den känner av var linjerna på körbanan är. En teknik som jag till en början var väldigt tveksam till men som överraskade rejält. Man ska inte förlita sig på detta hjälpmedel helt men det hjälper en att hålla bilen i mitten på sin egna fil utan att störa ens körning, släpper man ratten och tror att den kommer köra själv så kommer bilen ge ifrån ett meddelande med en hög signal om att Lane Assist kommer att stängas av och man ska ta tag i ratten.

Det kan vara en obehaglig känsla som förare till en början men efter några timmars körning vänjer man sig och rattens rörelser blir inte lika obehagliga.

Adaptiv farthållare är även det som Lane assist en funktion som blir allt vanligare och vanligare hos flera biltillverkare. När farthållaren kom som hade i uppgift att helt enkelt hålla en hastighet som föraren bestämmer. Med adaptiv är det i stort sett samma sak men nu kan den känna av trafiken framför bilen och justera hastigheten så man har ett visst avstånd till bilen framför, man behöver alltså inte bromsa och justera hastigheten själv utan allt detta sker per automatik. VW har även här lyckats med detta men efter att jämför med andra tillverkare så är just denna farthållaren ganska “hård” vid inbromsningarna samt att när man ska få upp hastigheten så ökar den farten relativt aggressivt och inte så mjukt som man hade önskat.

Att ställa in denna farthållaren med hjälp av knapparna på ratten var inte det lättaste första gången men efter att gjort några försök så lär man sig ganska snabbt hur det fungerar och vilken ordning man ska trycka dom.

Light Assist är utan tvekan min favorit då vi lever i Sverige och många av oss inte får se många timmar solljus utan istället får köra när det är som mörkast. Med hjälp av denna funktion så ställer den automatiskt in helljuset så att det varken bländar mötande trafik eller trafiken framför en. Hur detta görs är vad vi kallar komplicerat och finns en hel del att läsa om men vi kan bekräfta att detta fungerar och man kan t.om se på ljusbilden hur det justerar sig efter hur trafiken kommer mot en eller framför en. Det finns inge värre enligt mig än att behöva hålla på sätta på och stänga av helljuset hela tiden vid en längre körning.

VW har gjort att det enkelt och som jag sa flera gånger, bara funkar, precis som man förväntar sig att det ska göra och vi hoppas på att få se detta som en standard hos våra bilar i framtiden.

Förutom dessa “huvudfunktioner” så finns det en hel del annat som gömmer sig i bilen som man inte alltid har nytta av men finns där som en säkerhet, som t.ex front assist som bromsar för fotgängare om man inte har blicken framåt eller får ett hinder framför bilen utan att bromsa.

Backkamera som blir allt vanligare hos dagens bilar finns fanns även i vår provbil där VW gjort det smart och gömt denna kameran bakom VW-loggan på bagageluckan vilket skyddar den vid dåligt väder där vi sett andra tillverkare ha denna kameran utanpå och första tanken är att efter flera års körning med salt, snö, regn och allt annat som vägarna har att erbjuda inte blir jätte fräsch och tillslut väldigt utsliten.

Detta var en funktion som användes flitigt och det var varken något lagg eller fördröjning på kameran samt att det fungerade varje gång utan några problem fast än en gång gäller att få in vanan för det.

Golf GTI -14 är utan tvekan en rolig bil att köra och med sitt avgassystem som ger lite mer ljud ifrån sig än vanlig golf och skapar en ny känsla och gör det lite roligare. Att få ner förbrukningen var en utmaning men vid längre körningar och en jämn hastighet var det möjligt men en GTI vill man nog inte ha för längre distanser utan det är accelerationen man vill ha från bilar som denna.

Att ha en bil med både fart och mycket teknik i sig är utan tvekan en perfekt kombination men det påverkar då även priset tyvärr, eftersom tekniken som vi fått ta del av fortfarande är realtivt “ny” och det tar lite tid innan priserna sjunker och kanske t.om blir en standard i framtiden.

Att ha möjligheten till att kunna köra längre sträckor utan att egentligen behöva vara 100% uppmärksam då tekniken hjälper till en hel del men även om man försöker slappna av allt för mycket så ger bilen ifrån sig varningssignal för att få dig att göra jobbet och inte förlita sig allt för mycket på bilen.

Det finns väldigt många dolda funktioner i bilen också som man kanske inte tänker på men som ger helheten betydligt bekvämare, vi har inte tagit med dessa i vårt test då vi vill få med dom funktionerna som oftast är ”extra” samt det som är nytt för just den bilen, att det blir ”lättare” att köra bil idag är det inge tvekan om och att vi får se flera tillverkare ta fram bilar som ”kör av sig själv” är nog inte så konstigt heller då mycket av tekniken finns i dessa bilar bara det att föraren måste vara uppmärksam samt vara en del av körningen precis som alla är vana vid med körkort idag.

Tidigare artikelTeknicast #89 (med Mikael Forslind)
Nästa artikelRykte: Officiella emulatorer till mobilen kan bli verklighet

2 kommentarer

LÄMNA KOMMENTAR

Lämna kommentar
Ange namn