Golf efter Golf och denna gången får vi testa värstingen inom Golf-serien och att leka med 300 hästkrafter, hur kan det gå?

Gillar man bilar finns chansen att man även gillar bilar med lite mer krut under huven men speciellt på en mindre bil med så få kilon som möjligt. När det kommer till vikten i Golf R kan detta diskuteras då VW utrustat med bilen med visa delar som kan ha några extra kilon på sig.

Golf R är inte ensam i sin klass, bilar med liknande prestanda hittar vi Audi S3, Seat Leon Cupra 280 eller BMW M135. Men frågan är vad som skiljer sig dessa åt och denna gången är det Golf R som ligger i fokus, VW satsar för varje år mer och mer på Golf-serien och man snålar varken med prestanda eller komfort.

Seat Leon med 280 hästar har varit en av våra favoritbilar länge nu med en motor som ger ifrån sig mer än man kan förvänta sig men även snygg och en ganska så ”neutral” design utvändigt. Frågan är nu om VW kan ta över denna platsen med sin Golf R?

Att ge ytterligare 200 000kr för en Golf R utöver en ”vanlig” Golf kan kännas och frågan är om det är värt det. Men för 200 000kr så får man förutom ett snyggt kjolpaket även ett avgassystem man kanske alltid drömt om, under huven gömmer sig en fyrcylinddrig motor på 300hk som ger 380 Nm samt fyrhjulsdrift (4motion) som standard i denna modellen.

golfr-8

Det är dom mindre detaljerna som gör det, något jag ofta säger när det kommer till bilar och så även med Golf R, mörktonade baklampor, lysande lister invändigt med skiftande färger eller bara R-emblem lite här och var på bilen skapar en lite sportigare känsla och det kan låta lite för mycket men det är snyggt, välgjort och diskret för att vara en bil med lite mer krut under huven.

Vill man ha en mindre bil för att sticka ut lite så är Golf R den perfekta bilen, vill man ha en bil som drar åt sig blickar med hjälp av motorljudet så är Golf R bilen för detta. Det finns många fördelar med Golf R men allt är inte perfekt.

DSG-lådan finns med även denna gången och vi har blandad erfarenhet när det kommer till denna växellådan, men denna gången gjorde den sitt jobb utmärkt, först och främst gjorde den bilen väldigt lättkörd och när väl får den i sportläge väckte man snabbt odjuret i bilen. Det finns möjligheten till att välja den manuella lådan och då får man även ner priset med hela 11 000kr.

golfr-5 golfr-4 golfr-2

DCC (Dynamic Chassis Control) kostar 8 700kr extra och det är nästan ett självklart val, möjligheten till att välja mellan comfort, eco, normal och sport har alla sina egenskaper. Eco är det självklara valet för längre körsträckor och det märks snabbt på förbrukningen att motorn nästan går i nån typ av standby-läge där man ska inte förvänta sig allt för aggressiva omkörningar men allt för att få ner förbrukningen som funkar. Bilen blir mjukare och det mer eller mindre bekvämare att köra bilen som är ett måste vid längre körsträckor.

Comfort och Normal märkte vi inte särskilt mycket i skillnad förutom hur växellådan jobbade och försökte hålla så låga varv som möjligt, men roligaste läget är självklart Sport där allt piffas upp och avgassystemet vaknar till liv och plötsligt börjar det pirra i magen.

Ibland är det ens jobb att försöka hitta något som är fel med bilen och det kan vara allt från styrning till bromsar, växellåda m.m. men denna gången kunde vi inte hitta något riktigt fel med Golf R, bromsarna precis som i dom flesta bilarna i denna klassen och med denna kraften jobbar betydligt bättre när man värmt upp dom lite och när man väl gjort det nyper dom tag riktigt bra, styrningen ger respons direkt och är kanske inget måste på motorväg men på en motorbana eller vid körning på mer öppna landsvägar är detta ett måste och en ren dröm att få ta del av.

Genom att lägga på 4motion på Golf R som standard medger det även till lite högre vikt då bilen hamnar strax under 1500kg, men istället får man tillbaka att balansen i bilen från start är en dröm, understyrning finns där vid hårda kurvor och är oftast något man bara känner av vid bankörning. Fördelen med 4motion är att bakhjulen jobbar inte hela tiden utan börjar jobba så fort bilen känner att framhjulen börjat tappa grepp och inte gör sitt jobb till 100%, en stor fördel för både förbrukning men även på torra vägar då man kanske bara vill dra nytta av framhjulen.

golfr-9

Körning på motorväg är som kanske väntat inga problem, komma upp i högre hastigheter går fort och kan ibland vara en fara då man inte känner av det utan plötsligt ser man mätaren på 160-170km/h och det gäller att lätta på foten.

Bagageutrymmet är lite mindre än i dom vanliga modeller eftersom 4motion-systemet tar upp lite mer utrymme vid bakaxeln och detta märks väl när man fäller ner baksätena och man vill ha en plan yta att lasta på. Men sen köper man nog inte en Golf R för att man vill ha bagageutrymmet utan vill ha en rolig bil att köra med mycket körglädje.

Invändigt känner man igen sig även denna gången där första reaktionen är mätarna som fått sig en blå touch, riktigt snyggt. Annars är det tyvärr inte mycket som sticker ut med R-modellen i jämförelse med andra där man får ett R-emblem på ratten samt på växelspaken. Eftersom fyrhjulsdriften är standard så har man ingen nytta av en handbroms som är icke elektrisk utan även här är man modern nog med en elektrisk sådan.

golfr-7

Navigationsenheten är denna gången betydligt mycket bättre än den Golf GTI som vi testade tidigare i år, det är minst lika lätt som då att koppla upp sin telefon mot systemet och att lyssna på spotify har aldrig varit lättare. Man behöver inte oroa sig att man måste para ihop sin telefon med bilen varje gång då bilen kommer ihåg enheten och fortsätter där den slutade sist med t.ex musik eller liknande.

Navigationen är lättförståelig och gör som många andra navigatorer där ute idag ett bra jobb, man hade kanske velat se en mer högupplöst skärm samt kartor då tiden har kommit nu att vi vill börja se högupplösta skärmar även i bilen för att få in lite mer info på en och samma skärm. En nackdel som vi hoppas att VW kommer förbättra med nästa Golf är att skärmen sitter väldigt långt ner på mittkonsolen vilket gör att man tappar hela blicken och koncentrationen på trafiken framåt. Vi hade även velat se möjligheten att kunna navigera sig mellan systemen med hjälp av knappar,rattar eller liknande istället för endast touch då det kan ge en säkrare känsla med fysisk knapp samt säkrare navigering.

Att parkera en VW går nog inte att göra det lättare med alla parkeringssensorer, kameror och dylikt som finns runt om bilen, tråkigt nog så är Golf R ända modellen som inte kan utrustas med Volkswagens Park Assist som är systemet som parkerar bilen åt dig, varför det inte går med just R-modellen är oklart.

Vår testbil var utrustad med större ljudpaket, Dynaudio Excite där man får avnjuta 8 högtalare och en subwoofer som ger en totaleffekt på 400W. Det känns men om det låter bra måste vi tyvärr säga nej, är man kräsen när det kommer till ljud och man inte enbart är ute efter bass så ska man inte ha allt för höga förväntningar här och ljudet blir väldigt platt och inte anpassat för all typ av musik.

Paketet kostar ytterligare 6 400kr och enligt vår mening kan man nog få till ett betydligt bättre ljud för dom pengarna, men vill man inte göra det själv och inte är jätte kräsen så är det väl spenderade pengar på ett billjud.

golfr-6

Omdöme

Golf R är både en rolig bil men även en väldigt lättkörd bil för stads och landsvägs körning. Fastän den har ett avgassystem som låter och sina 300 hästar så är det fortfarande en väldigt bra vardagsbil som man kan ta till och från jobbet, en väldigt dyr sådan kanske men fortfarande möjligt och långt ifrån obekvämt.

Vill man lite då och då busa till det med körningen så har man även den möjligheten där man t.ex kan lära sig att köra på en riktigt motorbana är detta en perfekt bil för just det och en bra bil för nybörjare.

Golf R överraskar på många faktorer med t.ex kvalitet, körkänsla och bara ha en rolig bil att köra runt i som inte drar allt för mycket vid längre sträckor. Den har lite förbrukning vid stadskörning men man får ändå tänka att det är en liten motor med mycket kraft. VW Golf R jämförs oftast rakt av med en Audi S3 som har en lite högre prislapp men med samma kvalitet och samma körglädje.

Golf R är helt klart en rolig bil att köra, den har lite högre prislapp men fortfarande en lägre prislapp än sina konkurrenter från Audi och BMW bland annat, men man får mycket bil för pengarna.

 

VW Golf R -15

Motor Fyrcylindrig turboladdad på 1984 cm³
Hästar 300hk
Förbrukning – Stads 8,8 l/100 km- Landsväg 5,9 l/100 km- Blandad 6,9 l/100 km
Bränsle Bensin
Acceleration 4,9 sekunder 0-100km/h
Topphastighet 250 km/h (elektronisk spärr)
CO2-utsläpp 159 g/km blandad körning
Växellåda Sexväxlad DSG / Manuell
Pris Från 384.000kr

 

Tidigare artikelNyhet: LG visar upp nya flaggskeppet G4 *uppdaterat*
Nästa artikelNyhet: Assassin's Creed: Syndicate utannonserat

LÄMNA KOMMENTAR

Lämna kommentar
Ange namn