Vi väntar på att få se och höra mer om nästa generation konsol, men nu börjar det diskuteras om hur spelen kan komma att bli dyrare framöver.
Playstation 5 och Xbox Series X är på gång, två konsoler som ska börjar säljas lagom till julhandeln 2020. Men det viktigaste till dessa två konsoler är ju helt klart spelen, vi vet lite av vilka spel vi har att se fram emot men något som inte har diskuterats tidigare är prislappen på dessa spel för oss konsumenter.
Dom flesta är vana vid att spelen kostar mellan 400-600 kronor för en ny AAA-titel. Nu kommer uppgifter från bland annat Gameindustry.biz att spelen kommer att gå upp i pris med ungefär 100 kronor.
En av anledningarna till att priset kan komma att öka är för att produktionen av spel hat ökar rejält senaste åren, om man jämför med spel till PS3 och Xbox 360 så har utvecklingen gått framåt vilket även gör att produktionen av spel har ökat rejält, 200-300 procent för stora AAA-titlar och samtidigt som denna ökning så har inte prislappen till konsumenterna justerats.
Men istället för att öka prislappen på spelet så har chefen hos Sony, Shawn Layden pratat om att den dyra spelutvecklingen inte kommer hålla i längden, heller inte att öka priset för konsumenterna utan man istället får göra spelen mindre vilket minskar på kostnaderna.
Hur Microsoft, Sony och alla stora speltillverkare väljer att göra med prislappen återstår att se, det vi vet är att många spel kommer att släppas på både generationerna ett tag framöver samt PC, men när det väl kommer endast exklusiva spel till en av konsolerna är frågan hur man väljer att prissätta dessa.
Jag skulle inte bli förvånad om man väljer att dela upp spelet i mindre delar för att snabbare kunna släppa spelet samtidigt som man bibehåller hypen för spelet en längre period genom att släppa olika delar av spelet under olika perioder. Rockstar som vi vet jobbar på GTA 6 har sagt att spelet kan komma att bli mindre eller att man delar upp spelet, singleplayer vid lanseringen och att multiplayer samt alla DLC dröjer.
Cyberpunk 2077 är ett annat spel där vi kommer få ta del av singleplayer i spelet från dag ett, men att multiplayer-delen kommer att dröja till nån gång längre fram.
Kort och gott så har spelutvecklarna redan börjat med detta för att kunna släppa spelet inom rimlig tidpunkt och att vi inte ska behöva vänta på 10 år för ett spel, det skulle heller inte hålla i längden.
Frågan är då om vi är villiga att betala 600-700 kronor för ett spel till nästa generation konsol, vart går smärtgränsen för dom flesta och kan detta påverka spelindustrin negativt kanske?