Det populära undervattensäventyret Subnautica 2 skulle enligt tidigare uppgifter ha varit redo för en lansering i early access redan inom kort.
Men nu meddelas att Subnautica 2 försenas till 2026. Bakom beslutet finns en komplex situation med interna maktskiften och ekonomiska incitament som väcker frågor inom både communityn och spelbranschen.
Krafton tar över – och flyttar fram lanseringen
I förra veckan kom beskedet att den tidigare ledningstrion för Subnautica-utvecklaren Unknown Worlds lämnar sina positioner. Istället är det nu Krafton – som köpte upp studion 2021 – som styr.
Enligt uppgifter till Bloomberg finns det ett avtal som knyter en möjlig bonus på 250 miljoner dollar till att spelet når vissa intäktsmål före årsskiftet 2025. Enligt källor togs beslutet att skjuta fram spelet kort efter att ledningen tvingades bort.
Den tidigare creative director och medgrundaren Charlie Cleveland har hävdat att spelet är redo för early access. Krafton menar däremot att spelartester visat på behov av mer tid – ett uttalande som nu möts med skepsis.
Ekonomiska incitament ifrågasätts
Bloomberg rapporterar att bonusen på 250 miljoner dollar enligt avtalet hade kunnat delas med omkring 100 anställda. Att skjuta upp releasen till 2026 gör att det blir svårt att nå de intäktsmål som krävs för att bonusen ska utlösas.
Detta får många att ifrågasätta Kraftons motiv, även om företaget officiellt nekar att beslutet har med ekonomiska överväganden att göra.
Vad händer nu med Subnautica 2?
Med det nya lanseringsfönstret satt till 2026 råder osäkerhet kring projektets framtid. Subnautica-serien har tidigare hyllats för sin innovativa spelvärld och djupa atmosfär. Frågan är nu hur förändringarna bakom kulisserna kommer att påverka det färdiga spelet – och om spelarna får det äventyr de väntat på.
Utvecklingen följs med stort intresse, inte minst eftersom det inte bara handlar om ett spelsläpp – utan också om hur affärsbeslut och företagskultur kan påverka kreativiteten i spelindustrin.