HEM Nyheter Sony stoppar två stora spel – inklusive ett nytt God of War

Sony stoppar två stora spel – inklusive ett nytt God of War

God of war kratos

Sony har tagit ett oväntat och kontroversiellt beslut att lägga ner två av sina stora spelprojekt, där ett av dem var ett nytt God of War-spel med live service-fokus.

Beslutet, som först rapporterades av Bloomberg-journalisten Jason Schreier, har skakat spelvärlden och väckt frågor om Sonys strategi för live service-spel.

Vad hände med Bluepoints och Bends projekt?

Sedan Demon’s Souls-remaken 2020 har många undrat vad Bluepoint Games arbetat med härnäst. Studion, känd för sina högkvalitativa remakes, hade denna gång utvecklat ett helt nytt spel – men tyvärr kommer detta projekt aldrig att nå spelarna. Schreier avslöjade att Sony ställt in detta och ett annat projekt från Bend Studio, kända för spelet Days Gone. Båda spelen hade varit under utveckling i flera år innan de stoppades.

Bluepoints spel visade sig vara ett God of War-spel med fokus på live service, och utvecklingen började efter att studion hjälpte Santa Monica Studio att färdigställa God of War: Ragnarök 2022. Schreier delade dock inga detaljer om vad Bends spel handlade om.

Konsekvenserna för studiorna

Enligt en representant från Sony kommer varken Bluepoint eller Bend Studio att stängas ner till följd av dessa beslut. Däremot skapar detta osäkerhet för studiornas framtid, då det inte verkar finnas några godkända projekt i pipeline för tillfället.

Schreier rapporterar att Sony samarbetar med studiorna för att ”hitta deras nästa projekt”, men situationen är utan tvekan utmanande.

Att två spel, som kostat år av arbete och resurser, nu slängs i papperskorgen har troligtvis skapat frustration och kan leda till att nyckelpersoner lämnar företagen. För många anställda kan beslutet kännas som ett stort slag.

Är Sonys live service-strategi hållbar?

Den här händelsen är bara en av flera som tyder på att Sonys satsning på live service-spel inte går som planerat. Tidigare i höstas ledde misslyckandet med spelet Concord till att dess utvecklare fick stänga ner helt.

Trots detta har Sony fortsatt att prioritera live service-titlar, vilket PlayStation-chefen bekräftade strax innan nyår.

Problemet? Flera av dessa projekt har antingen lagts ner eller floppat, och det finns oroande få högkvalitativa förstapartsspel på Sonys release-listor. Samtidigt slukar de massiva live service-projekten enorma resurser.

En väg framåt för Bluepoint och Bend

Det är tydligt att både Bluepoint och Bend Studio befinner sig i en kritisk fas. Medan vi hoppas att de får en chans att visa sin styrka igen, är frågan om Sonys nuvarande strategi verkligen gynnar spelare och utvecklare.

Live service-spel har potential, men de senaste misslyckandena pekar på behovet av en mer balanserad strategi som också inkluderar traditionella single-player-titlar.

Sonys beslut att lägga ner två stora spelprojekt, inklusive ett nytt God of War-spel, har väckt många frågor om företagets framtida strategi.

Med live service-fokus i spetsen och flera nedläggningar bakom sig står Sony inför en svår väg framåt. Kommer de att hitta en balans mellan live service och de single-player-äventyr som spelare älskar? Endast tiden får utvisa.

INGA KOMMENTARER

LÄMNA KOMMENTAR

Lämna kommentar
Ange namn

Exit mobile version