PSVR2 blev allt annat än en succé och detta är något som Playstation-chefen själv ber om ursäkt för, blev aldrig som PS2.
Den före detta Playstation-chefen Shuhei Yoshida medverkade nyligen i en intervju på Kinda Funny Gamescast, där han tog upp ämnet PSVR2 – Sonys senaste VR-headset.
Trots att PSVR2 knappt är två år gammalt, känns det redan som om både utvecklare och kunder har lämnat produkten bakom sig. I intervjun uttryckte Yoshida sin besvikelse och gick så långt som att be om ursäkt med de tydliga orden:
”Jag är ledsen, jag hade fel, PSVR2 blev inte nästa PS2.”
PSVR2: En bortglömd satsning
PSVR2 lanserades med stora förväntningar, men dessa har visat sig svåra att leva upp till. Trots att recensionerna från både kunder och kritiker till stor del var positiva vid lanseringen, har Sony inte delat några försäljningssiffror – något som ofta pekar på svaga resultat.
Dessutom har endast ett spel släppts från Sony Studios, Horizon Call of the Mountain, vilket tydligt visar på bristen på satsning från Sonys sida.
En intressant detalj är att Yoshida, som lämnade sin roll som chef för snart fem år sedan för att fokusera på utveckling av indiespel, inte hade någon direkt kontroll över PSVR2:s lansering.
Trots det valde han att ta ansvar och be om ursäkt för dess misslyckande, något som understryker hur viktigt PSVR2 var för honom personligen.
Vad gick snett med PSVR2?
Det finns flera möjliga anledningar till varför PSVR2 inte har lyckats få det genomslag som Sony hoppades på:
- Hög prislapp: PSVR2 är ett av de dyraste VR-headseten på marknaden, vilket avskräcker många potentiella kunder.
- Begränsat spelutbud: VR-headset behöver starka spel för att locka spelare, men PSVR2 saknar bredd i sitt spelbibliotek.
- Konkurrens från andra VR-headset: Marknaden för VR är idag konkurrensutsatt med flera etablerade aktörer som Meta och HTC Vive, vilket gör det svårt för PSVR2 att sticka ut.
Framtiden för PSVR2 och VR-teknik
Även om PSVR2 inte levde upp till förväntningarna, är det fortfarande en kraftfull hårdvara med potential. Om Sony kan satsa på fler exklusiva spel och göra VR-upplevelsen mer tillgänglig för en bredare publik, kan PSVR2 kanske få en andra chans.
Yoshidas ursäkt är en påminnelse om att även stora teknikföretag som Sony kan missbedöma marknaden. Men frågan är: Kommer Sony att ge PSVR2 den uppmärksamhet det förtjänar, eller är det dags att lämna detta kapitel bakom sig?
PSVR2 är en produkt som lovade mycket men som inte riktigt lyckades leverera. Shuhei Yoshidas ursäkt reflekterar en större frustration över hur en teknik som hade potential att revolutionera spelvärlden istället riskerar att falla i glömska.