Den amerikanska speljätten Scopely fortsätter att expandera kraftigt.
Nu står det klart att företaget köper Niantic, studion bakom bland annat Pokémon Go. Affären landar på 3,5 miljarder dollar, motsvarande drygt 35 miljarder kronor.
Köpet bekräftar tidigare rykten om att Niantic varit till salu och innebär att Scopely tar över hela Niantics spelportfölj. Det inkluderar förutom Pokémon Go även titlar som Pikmin Bloom och Monster Hunter Now.
Pokémon Go – fortfarande en kassako
Sedan lanseringen 2016 har Pokémon Go haft en stark närvaro på mobilspelsmarknaden. Spelet var en global snackis redan från start, trots tekniska problem och blandade recensioner. Det unika AR-konceptet lockade snabbt miljontals spelare, något som fortsatt än i dag.
Enligt uppgifter har Niantics spel över 30 miljoner aktiva spelare varje månad. Under 2024 omsatte bolaget över en miljard dollar – det vill säga mer än 10 miljarder kronor. Pokémon Go är fortfarande företagets starkaste varumärke, men det finns potential i flera av deras andra titlar.
Scopely stärker sin position i mobilspelsindustrin
Scopely är redan en tung aktör inom mobilspel, med titlar som Monopoly Go, WWE Champions och Star Trek: Fleet Command. Företaget är baserat i Kalifornien men ägs sedan sommaren 2023 av Savvy Gaming Group – ett investmentbolag med kopplingar till Saudiarabien.
Förvärvet av Niantic är en tydlig signal om att Scopely vill befästa sin position som ledande aktör på mobilspelsmarknaden, och samtidigt bredda sin portfölj med framgångsrika AR-titlar.