Vi har bytt ut sjukhus mot skola och universitet denna gången där vi känner igen oss men frågan är om vi inte gör det kanske lite för mycket.

När Two Point Hospitals släpptes var jag ett stort fan, älskade det spelet och dess typ av spel. När man har växt upp med Theme Hospital kunde man inte annat än blir glad över att ett nytt lika om inte mer tokigt spel som går ut på att bygga ett sjukhus av allt släppts.

Denna gången tar vi oss till campusområdet och vi ska kort och gott bygga ett campus till tokiga studenter med sina tokiga lektorer och professorer. Two Point Campus är kort och gott i samma stil som föregångaren där man valt att behålla väldigt mycket från sjukhuset men jag ser inte detta som något negativt, tvärtom så passar allt detta in ännu bättre på detta campus samtidigt som jag blir lite glad då jag känner igen mig och behöver inte jobba med en ny inlärningskurva på några timmar.

Two Point Campus är verkligen något annorlunda där man denna gången ska bygga och fokusera på utbildning, något som vad jag vet inte gjorts tidigare eller inte i samma utsträckning som med denna titel. När Two Point Campus utannonserades för första gången så var jag lite skeptisk, jag var orolig för hur mycket kan man egentligen göra på ett campus och hur mycket content kan utvecklarna verkligen lägga in i spelet.

Det är här som det märks att Two Point som är utvecklarna kan sin grej, dom har erfarenheten och vi har här ett spel som verkligen bjuder på underhållning på så många nivåer.

Two Point Campus

Two Point Campus bjuder på en bra variation när det kommer till spelet, inför varje terminstart så kan man till exempel välja olika kurser och det finns en del att välja bland. Mitt tips här är att spela igenom kampanjen där man introduceras till dom olika kurserna stegvis så man får en bättre kännedom och lärdom om dom. Jag märkte till exempel att när mina elever skulle börja leka riddare så gick det undan och jag var tvungen att uppgradera allt mycket snabbare, något jag inte var beredd på vilket gjorde att pengarna tog slut väldigt snabbt.

Inför varje läsår får vi dessutom chansen att ”uppgradera” kurser eller ta in nya, väljer vi att uppgradera kan vi bland annat ta in fler studenter och lära dom snabbare samt bättre vilket gör att vårat arvode blir betydligt bättre och vi slipper gå back. Hela gränssnittet i Two Point Campus är lätt att förstå, svårt att inte veta vart man ska klicka eller få rätt siffror till sig.

Two Point Campus

Som ni kanske redan listat ut så gäller det inte bara att bygga skola och undervisa, man måste dessutom underhålla studenterna, underhålla sin personal, hålla ordning och reda på hela campuset, skapa aktiviteter, hålla koll på budgeten så vi får pengar in i rätt storlek och takt, utvecklas till nya kurser som lockar fler studenter m.m. Ni hör att det är en hel del att hålla koll på men samtidigt så har Two Point lyckats få till ett betydligt smartare AI denna gången med bland annat vaktmästarna som verkligen klarar sig själva denna gången.

Det är något jag minns i Two Point Hospital att vaktmästarna som ska städa och hålla ordning på lokalen kunde bara gå förbi skräp eller fulla papperskorgar, gång på gång vilket gjorde att ens status åkte ner och folk började klaga, det gamla vanliga.

Spelar man Two Point Campus så måste man verkligen ha humor, man får inte tro att detta är ett dödsallvarligt spel utan här är det full fokus på humor, satir och man både njuter och ser fram emot att få ta fram nya kurser för att se vilka tokigheter dom ska ge studenterna då.

Two Point Campus

Grafiskt så är Two Point Campus väldigt lik första spelet, det håller helt klart fortfarande måttet till det positiva, finns inte mycket mer än så att säga, färgglatt spel som verkligen får en på toppenhumör.

När det dock gäller musik och ljud i Two Point Campus så får man räkna med att väldigt mycket repeteras gång på gång, utrop i högtalarna händer ständigt och detta är något som kan bli ett störande moment om man spelar i många timmar. Samma gäller musiken och ”reklamen” i radion som har liten variation där man får höra dom få som finns gång på gång. Musiken är bra, mysig och passar in i till denna miljön samtidigt som det är kul att höra ljud när man väljer att zooma in vid dom olika utbildningarna, mycket händer och jag rekommenderar att man zoomar in då och då för att se allt som händer.

Two Point Campus

Jag kan inte annat än tycka om och verkligen ha kul med Two Point Campus, det är ”uppföljaren” som jag väntat på och jag hoppas verkligen att Two Point-studion har mer på gång i flera olika vardagliga sammanhäng även framöver med samma humor och samma roliga och underhållande känslan som i Two Point Hospital och nu Campus.

Ett annat ganska stort plus denna gången är att Two Point Campus förutom till PC även har släpps på Playstation, Switch och Xbox samtidigt.

7
6
9
7
Tidigare artikelMotorola ställde in Razr-event i sista sekund
Nästa artikelOnePlus har tillslut presenterat 10T
recension-two-point-campusTwo Point Campus är helt klart en värdig uppföljare till sjukhuset, när man inte trodde det kunde bli mer tokigt som bevisar utvecklarna att dom har gjort det igen fast med flera lager denna gången.