29 december, 2024

Recension: The Surge

[av_image src=’https://www.teknikhype.se/wp-content/uploads/2017/05/thesurge-img01.jpg’ attachment=’26107′ attachment_size=’full’ align=’center’ styling=” hover=” link=” target=” caption=” font_size=” appearance=” overlay_opacity=’0.4′ overlay_color=’#000000′ overlay_text_color=’#ffffff’ animation=’no-animation’][/av_image]

[av_textblock size=” font_color=” color=”]
Alla kallar det för Sci-fi Dark Souls och det är faktiskt precis vad det är fast med lite nya mekaniker som vi bara älskar.

Jag redan nu säga att jag är nog bland tidernas sämsta Dark Souls-spelare då jag knappt klarat av den första bossen och varit ett spel som ätit mina nerver en hel del.

Jag blev genast orolig när jag skulle ge mig på The Surge men jag är ju tvungen till att göra det för att få ihop en recension och jag ångrar det inte en sekund just nu.

Redan från start blir man nyfiken då karaktären som man spelar rullar in på rullstol vilket genast väcker en massa frågor vilket exakt är det som ska hända i ett spel enligt mig. Vi har en rullstol som dom är idag, ingen framtids rullstol som i X-men eller liknande utan en rullstol som han med handkraft måste rulla fram. Men nog om rullstolen…

Vi får nu chansen att välja mellan att spela som en snabb och smidig robot eller en större mer klumpig men tål mer samt slår hårdare robot. Vi valde att vara stora och klumpiga men största anledningen här var att vi kunde tåla några slag extra vilket kunde behövas med min erfarenhet när det kommer till denna typ av spel.

Vi slängs ganska snabbt in i en strid med de enklare fienderna där vi nu ska lära oss hur allting fungerar och istället för att ha en jobbig tutorial som förklarar allt i minsta detalj så får vi mer grundliga beskrivningar där de sen är upp till oss själva att prova oss fram.

Det som som skiljer The Surge mot andra spel i samma genre är att vi nu inte bara kan markera fienden utan även en specifik kroppsdel vi ska slita loss eller attackera då fienden kanske inte har något skydd där vilket resulterar till att de dör snabbare. Förutom det så behöver vi även olika kroppsdelar för att kunna uppgradera vår utrustning eller skapa ny vilket kräver delar såsom armar, ben, huvud, kropp osv.

Man kommer väldigt lätt in i hur hela mekaniken fungerar med att uppgradera sin utrustning, enligt mig till och med lättare att förstå än i Dark Souls som jag länge fick kämpa med att ens förstå hur och vad som krävs för att uppgradera sin utrustning eller vapen.

Bandesignen i The Surge är också något vi känner igen men det ska ni inte ta negativt utan istället dra nytta av erfarenheten som ni kanske har från andra spel, här gäller det att öppna upp genvägar m.m. för att lättare ta sig till sin ”bas” där man uppgraderar samt återställer hälsan m.m. Men kom ihåg, varje gång ni går in i denna bas och går ut sen så är alla fienderna tillbaka, något som vi glömde av första gången och kan lova er att det ställde till en hel del, men även ett bra sätt att samla på sig material för uppgraderingen.

Fienderna som man slåss mot är nån typ av zombie liknande robotsoldater eller bara vanliga arbetare med samma typ av dräkt som man själv har, ibland lite större och lite bättre vapen som vi sliter av dom ganska snabbt. Det finns tyvärr inga långdistansvapen så det gäller att ta sig nära fienden och slåss med sina klubbor, skrot, svärd, spjut m.m.

Men frågan som jag vet många kommer ställa sig är om spelet är svårt eller lika svårt som Dark Souls? Mitt svar skulle vara Nej, jag tycker The Surge är lättare och har balanserats bra för alla spelare ny som gammal i denna genren. Första bossen var inga större problem, det gäller bara att hitta rätt taktik och lära sig vad för attackera den har, tålamod är väl det man måste annars går det helt åt skogen.

När det kommer till grafiken hos dessa spelen så har dom en tendens att se riktigt bra ut, både när det gäller detaljer i de olika miljöerna men även fienderna samt bossarna som ingen är sig annan lik. Det gäller samma i The Surge där utvecklarna har gjort ett toppen jobb när det kommer till att skapa en större variation av miljöer och inte endast en massa framtida byggnader eller sönder bombade hus. Det är smutsigt, mörkt, dystert men skapar en spänning som vi har svårt att stå emot fastän spelet gör att vi dör flertalet gånger och äter upp våra nerver sakta men säkert, men vi tänker bara på en sak ”skam för den som ger sig”.

Ljudet i spelet är också bra, det finns några brister eller några riktigt störande ljudsekvenser som vi dock kan klicka oss förbi eller bli av med helt, men dialogerna och alla ljudloggar är riktigt bra med en röst av spänning samt oftast skrik på hjälp eller mysterier.

Det må ha mycket från Dark Souls/Bloodborne som vi redan känner igen med genom att utvecklarna tagit fram sina egna mekaniklösningar på flera steg gör det att The Surge ändå blir unikt denna gången och gör att alla har en chans i spelet fastän nybörjare kanske har en lite längre resa att gå då det krävs en hel del erfarenhet av dessa spelen innan man riktigt kommer in i det.

Omdöme

Deck13, utvecklarna bakom The Surge har gjort ett toppenjobb och jag ska ärligt säga att jag var skeptisk när jag hörde första gången att detta är en typ av Dark Souls-klon fast med sci-fi inblandat denna gången.

Det finns ingen bättre känsla egentligen när man har så himla fel om ett spel och njuter varenda sekund av det istället samt känslan av att äntligen döda en boss efter ibland flera timmars försök slår allt.

[wp-review id=”26052″]
[/av_textblock]

[av_hr class=’default’ height=’50’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′]

[av_social_share title=’Dela med er’ style=” buttons=” share_facebook=” share_twitter=” share_pinterest=” share_gplus=” share_reddit=” share_linkedin=” share_tumblr=” share_vk=” share_mail=”][/av_social_share]

[av_comments_list]

Related Articles

LÄMNA KOMMENTAR

Lämna kommentar
Ange namn

Fler nyheter