När vi fick se Sunset Overdrive första gången som ska bli Xbox One-exklusivt blev man skeptisk med allt flum, men något vi får ångra nu och äta upp våra ord!

Det är gänget bakom både Ratchet & Clank samt Resistance som nu kommer med ett nytt spel som både är flummigt men även seriöst på samma sätt. Ett spel som endast kommer till Xbox One (som det ser ut nu) och som många var skeptiska till när vi första gångne fick se de på E3 men överraskade ganska snabbt redan i introt av spelet.

Det hela börjar med att Fizzco Corp släpper en ny energidryck vid namn Delirium XT som inte bara gör folket pigga och alerta utan mycket mer än så. Alla som driver av denna dryck förvandlas till monster,mutanter, alien kalla det vad du vill men dom blir vidriga och har bara ett mål, att få kål på all som inte är dessa äckliga slämmiga varelser.

Förutom att dom förvandlats till dessa vareleser av att dricka denna energidryck kan dom inte vara utan det utan vill ha mer och samlas i stora flockar runt om på kartan samt där det har läckt ut m.m. Dom finns kort och gott ÖVERALLT. Men det finns fortfarande ett fåtal som har klarat sig undan denna dryck och behåller sina mänskliga form till en viss del och försöker göra allt för att ta sig ut från denna stad som man tror och hoppas på är de ända som blivit smittat.

sunset-overdrive-2

Förutom dessa varelser så finns det är ”plundrare” som jag kallar dom som inte blivit smittade men vill äga allt o alla vilket gör att man helt plötsligt har två olika fiender mot sig vilket inte kanske kommer som någon överraskning utan istället något man kunde väntat sig och gör spelet, mer spännande!

Nallebjörn + C4 = Vapen

För att kunna ta sig igenom och överleva denna invasion så har man olika vapen och då ska man inte förvänta sig enbart den klassiska pistolen eller ett hagelgevär utan här pratar vi bomb-nalle-kastare som enkelt skjuter iväg mjukisnallar med C4 runt magen, enkelt och effektivt. Detta är bara ett exempel, det finns en massa olika vapen och dom blir bara mer och mer överraskande ju längre in i spelet man kommer.

Grafiken i Sunset är något som helt klart överraskar och till det positiva. Som tur är har man inte satsat på det mer ”realistiska” då detta spelet känns som lite mer flum och det vill man inte missa. Utvecklarna har fått till en grafik som gör att spelet flyter på bra men speciellt alla färger, bland det färggladaste spelet man spelat på länge. Sunset Overdrive är helt klart ett spel som gör en glad och bara just färgerna och stämningen i spelet gör att man vill fortsätta spela.

sunset-overdrive-4

En annan detalj man lägger märke till snabbt är helt klart rösterna till dom olika karaktärerna samt dialogerna är såpass underhållande och roliga att det märks att utvecklarna har tänkt lite annorlunda men något som vi som spelare kommer tycka om då det drar de hela till en viss gräns. Det kan gå från att vara blodigt allvarligt ena stunden till att skoja till det och prata om något helt annat, väldigt upp och ner gällande humöret.

Fordon, vad är det?

Det är ingen hemlighet att man tagit en del inspiration från inlines och skateboards när det gäller att ta sig runt på kartan då man i stort sett grindar? över tågräls, elledningar, räcken och i stort sett allt som går att röra sig på, effektivt, snabbt och grymt kul bara. Man får hjälpa till att bygga fordon och flyga runt även med dessa och skjuta ner olika typer av ”fiender” som kanske inte alltid är allt för logiska men helt klart roliga!

sunset-overdrive-3

Det finns även en multiplayer del som man kan komma åt hos bankomater runt om på kartan där det finns flera olika spellägen men alla har i stort sett ett mål och det är att överleva och döda så många varelser som möjligt på en viss tid. Multiplayern fungerar bra och man hittar snabbt ett nytt game om man inte väljer att spela med sina vänner. Underhållande men vi valde att lägga mest fokus på storyn då vi var nyfikna och ville veta hur allt detta sluta.

Hur ska detta sluta

Sunset Overdrive är enligt mig årets överraskning med ett flummigt men helt klart roligt spel, det är annorlunda och här har utvecklarna verkligen tänk ”outside the box” och egentligen gjort något som ingen annan har gjort. Vi hoppas på att det kommer släppas mer material till spelet och att man väljer att hålla det vid liv ett litet tag till.

sunset-overdrive-betyg

En bättre-stämpel är svårt att inte ge Sunset Overdrive med tanke på grafiken som flyter på så himla bra och alla färgerna som automatiskt gör en glad. Storyn är väl lite upp och ner där mycket är ganska repetitivt men det finns dialoger som kan få en att få sig en skrattattack samt att man blir mer och mer nyfiken på hur man ska lösa detta problem som uppstått. Man har en större yta att röra sig på och det finns en del sidouppdrag eller tävlingar som man kan ta sig an för att lära sig nya vapen och mycket annat.

Sunset Overdrive som är exklusivt till Xbox One skulle vi helt klart rekommendera om man vill ha ett snyggt men väldigt roligt spel.

• Allt det färgglada
  • Dialoger