Jag trodde aldrig att tuff terräng skulle kunna bryta ner mig som det kan i Snowrunner, här kan mindre lilla fel ställa till det rejält och ändå gillar spelet riktigt mycket.

Jag är tyvärr inte en av dom som spelat Mudrunner men det är ett spel jag har hört talats om samt att jag har hört ganska så gott om spelet.

När jag tidigare i år fick höra att Snowrunner är uppföljaren så blev jag ganska så snabbt nyfiken på spelet och förbereder mig mentalt att detta kommer bli ett spel som kommer äta mina nerver, och vad rätt jag hade.

Själva upplägget eller varje uppdrag i Snowrunner är ganska enkel på papper, du ska ta dig från en punkt till en annan med rätt material, men vägen dit är aldrig enkel, det är tuff terräng, det gäller att välja rätt lastbil med rätt däck och annan utrustning. Samtidigt så lär man sig mycket, man lär sig hur låg- och högväxel spelar stor roll i olika terräng, hur stor roll däcken har och att man blir verkligen beroende av vinschen i spelet som har en enorm betydelse och hjälper till enormt.

Snowrunner

Det finns flera olika kartor som utspelar sig i antingen USA eller Ryssland, varje karta har sina problem där broar, vägar och annat har ställt till det, men det är här man kan fixa dessa problem som att t.ex reparera en bro för att slippa ta en omväg i den tuffa terrängen utan hålla sig på asfalten. Visst det låter enkelt men tro mig det kan ta betydligt längre tid än man tror.

Köra fast i terrängen kommer man göra om och om igen, det är heller inte alltid kommer kunna ta sig ur den utan det blir helt enkelt att man får köra en ”recover” och börja om från börjat i garaget för att hitta en annan taktik, annan väg eller bara helt enkelt ett annat fordon.

Uppdragen kan variera, allt från att man ska reparera en byggnad, väg eller något helt annat till att man ska hjälpa andra i området med att dra upp en lastbil som fastnat och i sin tur bogsera den hela vägen till dom, detta kan ta riktigt lång tid om man inte väljer rätt fordon från början, men helt klart värt det. Värt det genom att man behöver pengarna för att kunna uppgradera och XP-poängen för att kunna få tillgång till nya fordon, uppdateringar m.m.

Jag gillar verkligen hur Snowrunner är så enkelt i teorin men kan i slutändan bli en hel vetenskap bara för att komma åt bondgården eller ta sig igenom ett berg med viktigt last för att kunna ta sig vidare.

SnowrunnerDet jag saknar med Snowrunner är lite AI-aktivitet såsom i städerna, på vägarna eller varför inte ute i skogen där just AI kan ställa till det rejält för en. Nu är det när du kommer till städerna så ser man andra bilar parkerade men inget annat, det finns inget annat liv på kartorna och det kan snabbt bli tomt, ensamt och ibland lite obehagligt.

Grafiken i Snowrunner är helt klart godkänd, mindre buggar när det kommer till underlaget man kör på, men överlag så flyter spelet på bra med stadig fps och detaljerade miljöer att ta del av. Det jag gillar med Snowrunner är dock ljudbilden i spelet, där man verkligen får höra hur lastbilarna får kämpa på med tungt last och tuff terräng, ljud som kanske inte är lika viktigt men ger helt klart en annan upplevelse.

Det som är dock viktigast i spel som Snowrunner är kontrollerna som utvecklarna fått till riktigt bra, bra respons och man får verkligen känslan av hur det är att kämpa på underlaget man kör på. Små detaljer som skapar helheten och man faktiskt vill fortsätta spela Snowrunner, man vill ta sig vidare och inte låta terrängen ta över en.

Snowrunner

Allt detta går att spela i co-op med andra online och det är kanske där som spelet brister mest, men då tror jag samtidigt inte det är Snowrunners fel utan det är Epic Games Store mjukvara som inte håller måttet och det kan till och från vara problem med att bjuda in varandra m.m. När vi väl fått igång ett spel så är det kul, man fördelar dom olika arbeten, man kan hjälpa varandra om man fastnat, dock så är det bara ena spelarens framsteg som sparas så kort och gott så hjälper man bara varandra med dom olika uppdragen m.m.

Gillar man bilspel, simulatorspel så är Snowrunner helt klart ett måste, speciellt om man gillar utmaningar där man inte trodde att ett vägunderlag kunde ställa till det, ibland är det inte ens en väg utan man ska bara försöka ta sig fram. Men med små medel kan allt bli möjligt och plötsligt så ökar självförtroendet och man kan ge sig på ännu tuffare vägar…tror man.

För att lyfta spelet, detaljerna och hela upplevelsen gjorde vi detta tack var LG OLED55B8. Ni kan läsa hela vår artikel om hur 4K-gaming på TV har kommit till en helt ny nivå och vilka brister som finns och man kanske ska vara beredd på. Ett måste att läsa som gamer på konsol idag.

8
8
8
7
Tidigare artikelSony presenterar loggan för Playstation Studios
Nästa artikelTony Hawk’s Pro Skater 1+2 kommer som remaster
recension-snowrunnerFörväntningarna för Snowrunner var låga men vilken överraskning jag fick och haft haft kul i bra många timmar med ett av dom mest utmanande spelen i bilkörning och vi hoppas på att få se mer av detta, inte bara i DLC utan även fler spel.