Potion Craft är ett väldigt tidigt early access indie spel där man spelar som en medeltida alkemist som flyttade in i ett övergivet hus, men räcker det?
I spelet så gör man trolldrycker åt kunder och får pengar beroende på kvaliteten och om man väljer att pruta. För att göra troll dryckerna måste man samla ingredienser från din magiska trädgård eller köpa dom från trollkarlar och skogsvandrare.
Crafting systemet är väldigt innovativt och är som ett friskt andetag jämfört med alla andra system i andra spel. Man får en blank karta och genom att lägga in ingredienser i din kittel så går man i något av väderstrecken, loopar och zigzag för att upptäcka mer av kartan och undvika döds områden vilket får din trolldryck att misslyckas. Man hittar nya effekter och mixar och matchar effekter efter dina kunders behov.
Både artstylen och musiken får dig att komma in i en medeltida känsla. Artstylen får allt att se handritat ut och ger ifrån sig en lugnande känsla. Musiken är inte jätte kreativ men den funkar för detta spel och tillsammans med artstylen får de en att glömma bort omvärlden och bara fokusera på spelet.
Det finns ingen story i spelet förutom du som tjänar pengar och låser upp mer effekter. Men eftersom spelet inte är klart än så kanske det kommer i framtiden.
Spelet kan ibland kännas halvklart med massor av knappar som bara ger dig meddelandet att det “kommer snart” vilket tar bort från den generella känslan av spelet och jag tycker personligen att spelet släpptes för tidigt.
Artstylen är helt perfekt för denna typen av spel. Den överför verkligen känslan av att du lever på medeltiden och är helt underbar att kolla på.
Musiken funkar för denna typen av spel och likadant som art sylen medför en känsla av medeltiden men så fort man öppnar spelet för första gången så känns det som man har hört den hundratals gånger.
Miljön i spelet är helt underbar. Kombinationen av musiken, artstylen och gameplay får en att trycka ut allt annat och får en att bara tänka på spelet.
Att spela spelet är underbart och kan hålla dig underhållen i timmar när man försöker göra sina kunder nöjda utan att få slut på ingredienser men det som stör mig mest är den konstanta känslan att spelet är halvklart. Den känslan får mig bara att vilja stänga spelet ibland men om några månader när mer av spelet har släppts så har det potentialen att bli ett av dom bästa indie spelen jag någonsin har spelat. Men för stunden så kan jag inte ge detta spelet mer än godkänt, det är ett helt OK spel, men det finns mycket kvar och man känner verkligen att det är early access.