I mars släpptes Pokémon Mystery Dungeon Gates to Infinity till Nintendo 3DS, som TeknikHype har testat.

Pokémon Mystery Dungeon: Gates to Infinity är det första Pokémonspelet som släpps till 3DS. Här är man som spelare själv en Pokémon, och i detta spel finns det inga människor, vilket öppnar upp till en annan upplevelse där alla Pokémon kan prata med varandra på ett annat sätt än att bara säga sitt namn – så som det är i TV-serierna och filmerna.

I början av spelet visar det sig, att man blivit en Pokémon, och får möjligheten att välja vilken av Pikachu, Snivy, Tepig, Oshawott och Axew man vill vara. Efter valet är gjort så väljer man vem av kvarvarande som ska vara ens kompanjon.

Spelet handlar sedan i stort om att tillsammans med sin kompanjon bygga upp ett nytt Pokémonparadis där Pokémon kan trivas och må bra. Tidigt i spelet märks nämligen av en spändhet och viss osämja mellan Pokémon. Tillsammans med en kompanjon nystas nya äventyr upp och nya områden att utforska.

Mystiska grottor, ja Mystery Dungeon erbjuder mängder av nya mystiska grottor att utforska. Det är bra är att gå runt så mycket som möjligt i dessa grottor då föremål inte alltid syns vart de ligger och att utforska ger mer erfarenhetspoäng. Att utforska grottorna ger även mer material för att bygga ut Pokémonparadiset. Grottorna är väldigt lika varandra i utseende, och ligger på flera olika våningsplan. För att inte gå vilse får man se en karta. Grottorna är sådana att de slumpas fram varje gång man kliver in i den, vilket innebär en oändlig variation av grottor som aldrig är likadana.

pokemonmdgtigameplay3

I staden Post Town startar de flesta av äventyren, och här kan man samtala med de övriga Pokémon. Man måste även gå till staden för att handla, byta det man hittat, eller få hjälp att öppna skattkistor, eller arrangera om sitt team med mera. Extrauppdrag går att hitta på en anslagstavla som Azumarill har hand om.

image_51170_thumb_wide930

Speciellt med Pokémon Mystery Dungeon: Gates to Infinity är funktionen att använda 3DS’ens kamera för att öppna så kallade Magnagates. Genom att filma runda föremål i ens omgivning, som exempelvis en CD-skiva, kan man alltså i spelet öppna speciella banor som kan spelas av en annan Pokémon. Det som hittas i dessa områden kan sedan föras över till ens huvudkaraktär. En annan möjlighet är att man kan spela upp till 4 stycken tillsammans. Det krävs att alla har var sin 3DS och egen upplaga av spelet. Men då kan man utforska äventyret och alla grottor ihop.

Pokémon Mystery Dungeon: Gates to Infinity finns nu att spela för att stilla väntan på kommande Pokémon X & Y som ska vara mer rollspel och kanske mer utmanande.

Spelet i sig är gulligt, känns som det vänder sig till yngre då det också har en åldersgräns på 3 år som känns rätt, eller de riktigt inbitna Pokémon-fansen, varav jag tillhör den senare genren. Att spela Pokémon på 3DS gav i alla fall mig en viss förväntan om en härlig spelupplevelse i 3D men det känns inte som om Nintendo utnyttjar detta. I strider zoomas det visserligen in lite, men det känns fortfarande för fjärran och för dåligt utnyttjande av 3D-effekterna. I dialogerna framkommer vad jag anser är den största missen i spelet, nämligen avsaknaden att skippa eller skynda på dialogen. Alla dialoger måste läsas i sakta tempo. Spelet är inte svårt att lära sig och man får guider i spelet hur man ska spela. Ens kompanjon löser striderna utan ens egen inblandning, men själv kan man välja mellan 4 olika attack-alternativ, som även går att byta ut. Detta gör att spelet saknar spänning och flyt, vilket gör att det inte kommer upp i TeknikHypes betyg ”Bra”.

Tidigare artikelNyhet: Windows 8 är nu större än Windows Vista
Nästa artikelNyhet: Toshiba lanserar Qosmio X70