Nioh har till slut fått sin uppföljare men är detta verkligen en uppföljare eller skulle detta kunna vara en större eller flera expansioner?

Team Ninja är tillbaka med Nioh och efter att första Nioh släpptes 2017 ville fansen bara ha mer, Nioh var en riktig succé och fastän jag kanske är den som är bäst på dessa spelen så gillade jag Nioh starkt, hela miljön, storyn och striderna.

Att det skulle bli en uppföljare, ett Nioh 2 kom inte som en överraskning ärligt talat, men jag trodde eller hoppades på att det skulle bli ett rejält lyft och Team Ninja skulle verkligen visa hur en uppföljare ska vara. Det gjorde dom på sätt och vis men min första tanke är att dom hade kunnat så mycket mer än så.

Nioh 2

Det första jag lägger märke till när jag startar upp Nioh 2 första gången är att grafiken och känslan när det kommer till miljö och karaktär är i stort sett identiskt med första spelet. Inte mycket har hänt här om ens nånting vilket blir lite av en besvikelse, visst att första Nioh såg bra ut men det har ändå gått tre år sedan lanseringen och jag tycker dom borde i alla fall gjort något lyft.

Men det finns flera förbättringar med Nioh 2, svårighetsgraden är fortfarande hög men den är betydligt bättre på det sättet att det är jämnare, i början är det lite lättare och dom olika uppdragen kan verkligen få en att träna på muskelminnet som nästan är allt man behöver i detta spelet, muskelminne och tålamod, massvis med tålamod. När det kommer till spel som Nioh 2 så är det oftast bossarna många är nyfikna på och här har Team Ninja verkligen gjort ett riktigt bra jobb med intressanta bossar och som vanligt, utmanande till max. Fantasin dom har med bossarna imponerar och man vet nästan aldrig vad som väntar en vid nästa boss eller nästa utmaning.

Flera mekaniker från första spelet följer med till Nioh 2 så som olika slagställningar som hade en stor betydelse i första spelet men ännu större i andra där vissa fiender verkligen kräver olika typer av kombos för att bli besegrade. Nya fiender finns det gott om i spelet men även här känns det som att Team Ninja håller tillbaka eller helt enkelt inte kom fram till mer variation än det dom kom med, vi har även flera fiender som följer med från första spelet.

Nioh 2

Vad jag dock inte förstår med Team Ninja är hur dom inte ens kunde ta sig tiden att förbättra eller göra nån typ av förändring bland menyerna som enligt mig och många andra var en ren katastrof och så även denna gången. Ibland känns det som att utvecklarna har fokuserat på helt fel saker. En stor nyhet när man redan startar spelet är att man nu får skapa sin egna karaktär, men ska detta verkligen vara en så stor grej, nästan en självklarhet i ett spel som Nioh 2.

Precis som i första Nioh så är inte storyn kanske den mest intressanta, ärligt talat hänger man inte ens riktigt med ibland om vad storyn handlar om. Där Nioh 2 verkligen gör sig bäst är helt klart miljöerna som vi får uppleva, striderna och svårighetsgraden. Nioh 2 är utmanande och underhållande fastän att storyn inte håller måttet. Bandesignen är väldigt lik första spelet där vissa ”lösningar” eller hemligheter är kopierade från första spelet, fastän att dom är bra tycker jag att utvecklarna borde kommit på nya, detta är en uppföljare som förtjänar nytt material.

Nioh 2

Fastän det finns mycket i Nioh 2 som jag gärna skulle se som en expansion till första spelet än en uppföljare så är Nioh 2 fortfarande ett bra spel, välpolerat och utmanande. Team Ninja har verkligen gjort ett bra jobb med Nioh 2 och kommer vara ett spel som kommer lämna spår efter sig på ett bra sätt, nu väntar vi på att få se Nioh 3 men den gången ska det vara ett rejält lyft med ny grafik, helt ny story och nya mekaniker i spelet. Team Ninja fortsätter i vilket fall att visa hur ett utmanande spel är möjligt och inte helt men nästintill fri från buggar.

För att lyfta spelet, detaljerna och hela upplevelsen gjorde vi detta tack var LG OLED55B8. Ni kan läsa hela vår artikel om hur 4K-gaming på TV har kommit till en helt ny nivå och vilka brister som finns och man kanske ska vara beredd på. Ett måste att läsa som gamer på konsol idag.

5
5
4
7
Tidigare artikelPolaroid visar upp nya kameran Polaroid Now
Nästa artikelPlaystation 5 kommer inte försenas enligt Sony
recension-nioh-2Nioh 2 må vara en uppföljare men jag skulle utan tvekan kunna se detta som en eller flera expansioner. Dock gör Team Ninja detta riktigt bra, utmanande och välpolerat precis som vi hade förväntat oss från dom.