När man kombinerar Warhammer 40K med Doom-andan så får man Necromunda: Hired Gun men allt är tyvärr inte positivt.
Första gången jag fick se Necromunda: Hired Gun blev jag genast nyfiken, främst för att det påminde en hel del om Doom-spelen med högt tempo, grym musik och helt enkelt brutalt.
Och Necromunda: Hired Gun är till en början just det, extremt högt tempo och mycket slakt med kombinationen av vapen som Necromunda: Hired Gun faktiskt bjuder på. Jag gillar de mesta med Warhammer 40K, och är man får vara med i dessa miljöer och utforska allt det mörka, smutsiga och onda så kan man inte få nog, till en början.
Necromunda: Hired Gun lever upp till sitt namn för att vara med i Warhammer 40K, samtidigt så blir vissa NPC i spelet såpass ”brutala” att dom blir roliga på samma gång. Men i början är det mycket att ta in, det brukar det vara i spel där man försöker ha nån typ av RPG-karaktär samtidigt som det är full fokus på action och brutalitet.
Spelet innehåller många intressanta mekaniker och sakta men säkert under tiden man tar sig igenom spelet så låses dessa upp och det gör att man kan ändra sin spelstil på många olika sätt redan från början, stort plus från mig och jag gillar variationen man faktiskt kan ha i spelet.
Grafiskt så är Necromunda: Hired Gun helt klart över godkänt, det viktiga i spel som detta är att ha stadiga fps oavsett miljöerna och denna gången kan jag säga att ju prestandan i grafiken håller hela vägen. Samtidigt som det händer väldigt mycket på skärmen, många explosioner och mycket fiender som attackerar en samtidigt så är fps stadiga och man får till ett bra flyt i spelet. Men fastän det grafiska är bra så finns det tyvärr mycket annat som det brister på.
Bandesignen är bland annat ett stort problem, det känns som att mycket repeteras när det kommer till banorna, man känner igen sig många gånger men samtidigt så kan vissa delar av spelet ha onödigt stora banor eller banor som mer eller mindre bara har en väg att gå, man blir tvingad att gå ”rätt” väg och att utforska banorna man är på är helt meningslöst.
Ett annat problem är AI:n i spelet som spelar en stor roll och är i stort sett det som ska utmana oss, får känslan för att utvecklarna tror att det räcker med extra aggressiva fiender för att det leva upp till Warhammer 40K, men tyvärr räcker det inte. Fienderna har som specifika områden dom ”övervakar” ser dom mig på avstånd och jag inte stor innanför denna zonen så kommer dom inte att attackera mig, dom kan ge full attack, jag går utanför denna zon slutar dom attackera mig, det blir både lättare i vissa fall men samtidigt onaturligt i själva striderna.
Jag var inte med om några större buggar i Necromunda: Hired Gun, men för mig räckte det för bandesign och urusel AI för att inte vilja fortsätta eller ens avsluta hela spelet tyvärr ,jag hoppades verkligen på det ultimata Warhammer-spelet i FPS, men denna gången var det bara en bra början för att sedan falla helt.
Gillar man Warhammer 40K så känns det som att Necromunda: Hired Gun är ett måste, att få uppleva miljöerna och alla karaktärerna i spelet är ett måste, men ha inte allt för höga förväntningar, men är dom redan nu låga kommer ni gilla det och inte bli besvikna.