Dark Souls får sig en värdig konkurrent denna gången och gör det riktigt bra också, utmanande, kul och snyggt för att inte vara AAA-titel.

Att kämpa mot en AAA-titel inom spelvärlden är verkligen inte lätt, dom har betydligt större budget, betydligt fler som jobbar på ett spel vilket även gör spelet större.

Flera utvecklare har försökt sig på att göra ett spel i samma genre som Dark Souls men aldrig riktigt lyckats, alltid har det varit något dom kopierat eller bara gjort sämre. Mortal Shells är utvecklat av en liten studio, Cold Symmetry som är ett väldigt litet gäng utvecklare som kan sitt jobb, passionen tar verkligen över här och vi får hänga med på ett äventyr som jag trodde krävdes av betydligt fler personer.

När man startar spelet första gången så blir det en hel del frågetecken, från vad man är för karaktär till hur man hamnat där och vilken värld man hamnat i och allting utspelar sig i. Sakta men säkert får man dock svar frågorna, en efter en och helt plötsligt blir storyn betydligt mer intressant och att man vill ta sig fram, fram som låter lättare än vad det är.

Mortal Shell

Man kan spela Mortal Shell på olika sätt och då menar jag med olika attacker, olika förmågor och utrustning som det finns en hel del att välja mellan. Just utrustningen är det som jag gillade mest, jag hade dock velat se mer kombination av utrustning men vem vet vad som kan komma i framtiden från dessa utvecklare.

Det viktigaste enligt mig i spel som Mortal Shell är helt klart striderna, här är det viktigt med tighta kontroller samt att man verkligen får känslan när man gör en heavy attack bland annat. Att vara taktisk med sina slag och faktiskt ta sig tiden med fienderna är lättare sagt än gjort för en spelare som mig. Tyvärr består striderna mest av knapprepetition istället för kombos, men när man väl lyckats få ner bossen efter 54 försök så är det lika tillfredsställande som vanligt.

Vad jag bara tyckte var förvirrande och onödigt var alla föremål som finns i spelet där hälften använde jag inte eller visste inte vad dom hade för funktion. Finns en hel del föremål som man kan göra sig av med och istället bara fokusera på själva spelandet och striderna.

Mortal Shell

Grafiskt måste jag säga att Mortal Shell är verkligen imponerande, recensionen är baserad på PC-versionen där prestandan på spelet är verkligen på topp. Jag var med om få buggar, spelet hade stadig FPS fastän jag hade högsta möjliga inställningar. Känslan, miljöerna som Mortal Shell bjuder på passar verkligen in och variationen blir överraskande hög, från att slåss på snöiga banor till att vara i grottor (dungeons) betydligt mörkare, blötare och helt enkelt ger en annan känsla.

Ljudet är kanske inte på samma nivå som grafiken, men fortfarande bra för ett spel med så få personer i utvecklingsteamet. Jag skulle gärna ha mer variation och höra mer ljud från omgivningen som man befinner sig i, det skulle ökat känslan och stämningen betydligt mer än bara en välgjord grafik.

Mortal Shell

Fastän att det finns vissa brister så kan jag inte sluta bli förvånad och imponerad på hur bra Mortal Shell är med tanke på hur få personer det faktiskt är inblandade. Bossarna är roliga, varierande, fiender likaså. En och annan överraskning men det jag är mest taggad för nu är att se vad Cold Symmetry kan snickra ihop efter detta. Får vi se ett Mortal Shell 2 eller kanske något helt nytt?

8
6
8