Monster Hunter World första och ända expansion är här, Iceborne som bjuder på i stort sett allting nytt vilket nästan känns som ett nytt spel.

Svårt att tro men det är faktiskt två år sedan som Monster Hunter World släpptes på konsol och det dröjde till slutet på 2019 innan spelets första och tyvärr ända expansion släpptes. Nu har även Iceborne kommit till PC som jag har väntat på och när jag trodde att det inte kunde bli mycket bättre blir allt med Monster Hunter World bättre och endgame överraskar till det positiva och helt plötsligt sitter man fast i Monster Hunter World ännu en gång.

Jag hade chansen att prova på Iceborne när det släpptes på konsol i september men jag klarar inte av att spela ett spel som Monster Hunter World under 60 FPS därav valde jag att vänta några månader extra för att få ta del av Monster Hunter World med prestandan i topp och det var värt väntan.

Iceborne är helt klart en expansion och inte en DLC, största anledningen är att det finns så mycket innehåll och bara Iceborne själv lägger till över 50 timmar av extra speltid och då räknar vi bara med storyn i sig och det finns en hel del annat i spelet att se fram emot när man väl är färdig med storyn som följer med i Iceborne.

Monster Hunter World: Iceborne

Vi har nya monster att ta del av med nya mekaniker och nya vapen, ny utrustning vilket nästan är vad vi har förväntat oss när det kommer till en expansion, men det som fortfarande är samma som i grundspelet är hur vi ska ta oss an dessa monster, hur vi ska se hur dom beter sig, hitta ledtrådar m.m. Storyn tar vid precis där Monster Hunter World slutar så för att kunna ta del av Iceborne måste man först klara av grundspelet från början till slut vilket jag inte tror någon kommer ångra sig om dom ger det en chans och tiden.

Vapnet som man har med sig från grundspelet kommer i dom flesta fallen fortfarande att fungera men det man måste uppgradera dock är utrustningen som behöver vara lite tuffare och tåla mer mot dom nya monstren och nya fienderna.

Monster Hunter World: Iceborne

Iceborne är såpass stor expansion att det nästan känns som ett nytt Monster Hunter World då det finns såpass mycket nytt och såpass mycket nytt att utforska när det kommer till kartan. För mig tog det längre tid att klara av Iceborne än vad det gjorde att klara av grundspelet och då pratar jag om själva storyn och inte endgame. Som ni kanske listat ut så kommer Iceborne ta oss till mer snöiga och kyligare miljöer och just snöeffekterna i spelet är bra och detaljerade där just prestandan när det kommer till bilduppdatering inte påverkas särskilt mycket som jag trodde det skulle göra.

Det finns så mycket nytt i Iceborne och så mycket som jag verkligen uppskattar att Capcom lagt till att jag kan inte annat än säga att Iceborne är värt både tiden och pengarna, speciellt om man gillade grundspelet lika mycket som jag gjort så kommer man ha minst lika kul i Iceborne. Mina förväntningar för Iceborne var ärligt talat låga, men Capcom har gjort många saker rätt i denna expansionen och det märkt ganska tydligt att Capcom har lyssnat på sina fans när det gäller Iceborn men även allt som händer när man är klar med storyn, all endgame blir oftast bara bättre och det blir svårt att hålla sig borta från Monster Hunter World en längre tid.

Monster Hunter World: Iceborne

Capcom har redan nu sagt att Iceborne tyvärr blir den ända expansionen som vi får ta del av men det kan även betyda att dom kanske jobbar på Monster Hunter World 2 till nästa generation konsol och det vore inte helt omöjligt med tanke på succén som första spelet varit redan från start.

8
8
8
9
Tidigare artikelTest: Ring Door View Cam
Nästa artikelRocket League slutar få stöd för Linux och Mac
recension-monster-hunter-world-iceborneMonster Hunter World första och ända expansion är här, Iceborne som bjuder på i stort sett allting nytt vilket nästan känns som ett nytt spel. Svårt att tro men det är faktiskt två år sedan som Monster Hunter World släpptes på konsol och det dröjde...