Marvel’s Spider-Man 2 är äntligen här och frågan är om det kan bli mycket bättre, korta svaret är ja och nu vill vi ha ännu mer.

Ett av mina favoriter när det kommer till spel som har med Marvel och superhjältar att göra är utan tvekan Marvel’s Spider-Man som gjort så många rätt och hyllades av väldigt många.

När vi fick reda på att ett Marvel’s Spider-Man 2 är på gång blev alla genast glada, hypade och hade enorma förväntningar men samtidigt lite försiktigt. Vilken story ska det bli denna gången? Kommer det bli samma som innan? Hur mycket bättre kan det bli?

När man först tittar på bilder, t.om omslaget till Marvel’s Spider-Man 2 så känns det som samma spel som Marvel’s Spider-Man, men när man börjar spela, när man ser New York full med liv denna gången och som vanligt massa brott att bekämpa på New Yorks gator, så känner man sig hemma mer än nånsin.

Marvel's Spider-Man 2

New York har nu vant sig vid att ha Spiderman vid sin sida och inte bara en, utan både Peter Parker och Miles Morales finns redo att bekämpa brottslingar, dom till och med samarbetar på ett sätt som man inte trodde skulle hända i detta universum av superhjältar och superskurkar.

Jag vill inte avslöja allt för mycket om storyn då det är en väldigt stor del av spelet, många överraskningar men som vi redan vet från trailers så är Kraven på besök i New York och vill ställa till det, vi har även Venom-symbiote som kommer till just New York och Spiderman på ett speciellt sätt, det man minst anade och som ställer till det en del. Men man kan säga att både Peter Parker och Miles Morales har sina bekymmer på varsitt håll men som till och från försöker få till ett samarbete, men de mesta leder till en och samma sak som vi får vara med om i detta äventyr.

Grafiskt så är Marvel’s Spider-Man 2 ett mästerverk på många sätt, främst är det mycket mer livat i New York, mer bilar, mer människor, händer mer random saker som verkligen gör spelet roligt och man kan vara med om ett och annat varje gång man startar upp spelet. Det märks ganska tydligt att Insomniac har jobbat mycket med spegelbilder och hur staden reflekterar mot vatten bland annat, såna små detaljer som man kanske inte tänker på när man svingar sig fram i staden men som man genast märker av när man står still.

Marvel's Spider-Man 2

Jag måste också säga att Insomniac har lyckats med ett bra jobb att hålla frameraten högt oavsett hur mycket som händer på skärmen. Jag var inte med om några buggar alls grafiskt sätt, det enda som kanske störde mig till och från var hur Spiderman klättrade på väggar och hur svingandet kunde vara lite för intensivt fastän att jag försöker bromsa ner och landa på en specifik plats, om det är mitt fel eller spelet det får vi nog aldrig reda på.

Röstskådespelarna som har varit med att göra Marvel’s Spider-Man 2 är av toppklass, det känns verkligen mer som en bra film än ett spel i många fall när det kommer till manus och dialogerna. Det märks att Insomniac har tänkt mycket på detaljer och vill verkligen ge oss en känsla av det filmiska samtidigt som vi får styra och ställa striderna, dock får vi inte styra något i storyn då allt detta är förbestämt sedan innan.

Precis som i första spelet så har vi nu ännu större delar av New York att utforska och ta del av vilket jag till en början inte märkte av men när jag öppna upp kartan ser jag att det finns en mängd olika sidouppdrag att göra, om man vill och är man som jag som inte klarar av att ha en massa saker på kartan så finns det att göra i några timmar, samtidigt som man faktiskt belönas med XP och olika tokens som kan vara bra om man vill uppgradera sina Spidermans i förmågor och utrustning. Men inte helt oväntat kanske så kan sidouppdragen kännas väldigt repetitiva, men för att samla på sig XP och tokens så är det ett måste. Det finns vissa pussel moment i spelet, men dessa är väldigt få och väldigt lätta/svaga vilket inte tillför nånting tyvärr.

Marvel's Spider-Man 2

Det finns fast travel också med tanke på hur stor kartan över New York är, men dessa måste man låsa upp genom att göra uppdrag och samla på sig XP i dom olika områden, jag använde dock just fast travel väldigt sällan och valde istället att svinga mig fram eller flyga med gliding som verkligen är ett stort plus för att ta sig fram snabbt.

Dom stora boss-striderna som inte är allt för många tyvärr men som finns är helt klart lite av ett mästerverk inom action. Första bossen man får möta direkt när man startar spelet är Sandman som verkligen ställer till det i New York. Det är även här som vi får vara med om och se hur båda Spidermans samarbetar till det yttersta och är ett måste för att kunna bekämpa Sandman. En liten rolig detalj är att all sand som Sandman lämnar efter sig är kvar i spelet flera timmar in, förmodligen hela tiden som man tar sig igenom spelets kampanj.

Marvel’s Spider-Man 2 är enligt mig ett helt fantastiskt spel som gör så många rätt och kanske viktigast av allt som ger känslan av att nu vill vi ha ännu mer, men frågan är hur mycket mer kan vi få innan det blir för mycket?

Marvel's Spider-Man 2

Tyckte man om första Marvel’s Spider-Man så är Marvel’s Spider-Man 2 helt klart ett måste, dock rekommenderar jag att man spelar igenom första spelet och då både med Peter Parker och Miles Morales för att få en bra grund i allt som händer i Marvel’s Spider-Man 2. Insomniac gör så mycket rätt med detta spel, fastän det kanske är tråkigt att spelet bara släppts på Playstation 5 så tror jag prestandamässigt så har det gynnat rejäl och spelet presterar riktigt bra på all steg.

Insomniac jobbar ju på fler spel i Marvel-världen som är Wolfenstein och om det är i närheten så bra som Marvel’s Spider-Man-spelen så har vi mycket gott att se fram emot, men det återstår att se då Spiderman och Wolfenstein känns som att det riktar sig mot olika målgrupper vilket kanske kan ställa till det, vi får se och håller tummarna Insomniac gör det igen framöver.

9
10
9
9
Tidigare artikelOnePlus har presenterat sin vikbara telefon Open
Nästa artikelNanoleaf visar upp helt nya lampor
recension-marvels-spider-man-2Marvel's Spider-Man 2 är allt i ville ha i en uppföljare och lite till. VI har så mycket att ta del av och en story som nästan känns mer som kvalitet för en film. Insomniac visar att dom kan och gör allt bara bättre.