Äntligen har vi fått testa på ett spel som vi alla på redaktionen kan spela tillsammans och denna gånge tävla mot varandra. Mycket skratt och nöje men frågan är om det håller i längden.
Det är inte ofta man får recensera ett spel till Wii U men nu är det äntligen dags och när vi ändå höll på passade vi på att samla ihop oss och ta tag i denna spelfest med Mario och gänget. Har man spelat Mario party 9 så kommer man känna igen sig en hel del med bland annat att alla spelare åker i samma fordon och blir mer ”sällskapligt” än tidigare Mario Party spel.
Det dröjde nästan två och ett halvt år innan Mario Party 10 äntligen kom till Wii U och det har varit ett spel som många väntat på och mycket just tack vare att man kan vara flera som spelar samtidigt och tävlar mot varandra i dom flesta grenarna.
Mario Party 10 är självklart i HD och vi får se alla dom redan kända karaktärerna i HD-texturer och i en värld som gör en alldeles mjuk inombords och ger en ett leende på läpparna. Men det dröjer inte länge innan man kör gren efter gren och inser att nu gäller det att både ha tålamod och stå ut med att nästan göra samma rörelser om och om igen till varje gren med hjälp av sin Wii remote-kontroll.
Men det finns två större nyheter i spelet där ena är Bowser-läge där man som spelare tar kontrollen över Kung Koopa men hjälp av Gamepaden och precis som väntat ställa till det för dom andra spelarna. I denna värld finns det bara ett fåtal olika minispel som inte är så jätte fantasifulla men det funkar och är roande ett kort stund.
Amiibo-stödet brister
Den andra stora nyheten är stöd för amiibo och det kommer nog inte som någon större nyhet då dom flesta nya spel från Nintendo får detta stöd, både på Wii U och 3DS. Men amiibo till just Mario Party 10 gör inte jätte stor skillnad förutom när karaktärerna ska presenteras för spelplanen där den med amiibo är 3D medan dom andra är mer ”platta”.
Det finns även en hel del amiibo-banor och konstigt nog finns de fler amiibo-banor än vanliga vilket genast märks att Nintendo vill man ska köpa sig ett par figurer för detta ändamål. Men något värt att poängtera är att man kan bara använda en amiibo till ett spel så om ni till exempel har haft dina amiibos till Super Smash Bros. Wii U kommer all data lagrad från det spelet att raderas och ersättas med Mario Party 10 data istället, så värt att poängtera att man antingen får köpa in fler amiibos eller välja ut vilka spel man vill använda sin plastfigurer till.
Ett störande moment med Mario Party 10 är alla laddtider inför varje minispel, laddtider man vill undkomma speciellt om man är många som spelar samtidigt och man ser fram emot minispelet. Laddtiderna finns där när det enligt oss borde vara betydligt bättre förberett och laddas innan man påbörjat själva minispelet. Lösningar finns det massor, men tyvärr är dom inte implementerade denna gången.
Färgerna gör en glad
Precis som dom flesta spelen där antingen Mario eller någon annan av dom stora karaktärerna är med så är detta extremt färgglatt spel, det gör en glad varesig man vill eller inte. Det är skönt att kunna se Mario och alla dom andra i HD vilket man kanske är så van vid annars om man inte spelat tidigare Mario spel på Wii U.
Men är då Mario Party 10 så kul som det ser ut på trailers och som man kan tro?
Det är kul till en början och dom flesta skrattar och är väldigt tävlingsinriktade men efter ett tag känner man igen minispelen och det blir inte så stor variation som man hade hoppats på. Fördelen är att alla har lika stor chans mot slutet fastän man har flest poäng så kan allt gå i skogen i sista grenen och man kan gå från att ligga sist i gruppen till att bli vinnaren. Möjligheterna är stora och man vill inte att någon ska bli förlorare utan alla är vinnare på ett eller annat sätt och alla får chansen till det väldigt lätt.
Sen om tärningen i spelet är slumpvis varje gång eller om den anpassar så speltiden blir längre, att det blir roligare m.m. de får vi nog aldrig veta. Dom flesta minispelen har liknande rörelser med Wii-remote kontrollen vilket gör det snabbt tråkigt, vi hade gärna velat se lite mer variation och kanske att allt inte ska handla om att vifta med kontrollen utan även lite mer precision.
Denna gången finns det fler spellägen där upp till åtta spelare kan spela med fyra i varje lag eller varför inte två mot två. Kul att man får möjligheten att spela fler men vill man inte eller har man inga och spela med går det minst lika bra att spela själv mot AI:n.
Omdöme
Vi hade hoppats på Mario Party 10 och kanske hoppades vi lite för mycket. Vi fick äntligen ett spel där vi kunde vara fler än två att spela och alla hade lika stor chans och vinna men tyvärr finns det för många brister. Långa laddtider, enformiga minispel och bara allt för linjärt.
Vi är vana vid att Nintendo ska leverera bra kvalitet på spel och med tanke på deras erfarenhet av tidigare Mario Party-spel så är detta en besvikelse men ändå värt en bra-stämpel med tanke på att serien lever vidare och vi har hoppet uppe för att 11:an ska vara en stor framgång denna gången.
[column size=one_half position=first ]Fördelar
- Flerspelarläge
- Mario-karaktärer i sig
- Bowser-läge
[/column][column size=one_half position=last ]Nackdelar
- Långa laddtider
- Enformiga minispel
- För linjärt
[/column]