Call of Cthulhu är en Lovecraft historia som verkligen går in på djupet, men vad mer har spelet att erbjuda?

När jag såg första trailern på Call of Cthulhu blev jag helt klart intresserad och nyfiken på vad detta är för mörk och innehållsrik story vi har att se fram emot.

Ju mer jag läste på om spelet innan lanseringen mer nyfiken blev man och att se allt fler trailers gjorde inte saken bättre. Men när spelet blev försenat började jag bli lite orolig, Call of Cthulhu är ett spel med en story och inget annat, ingen multiplayer eller några större dialoger utan det är en story och man har en linje att följa i stort sett.

Redan första scenen i Call of Cthulhu är inte särskilt vänlig, vi vaknar upp i nån typ av grotta som är full med döda hajar, ja ni läste rätt hajar. Men allt är en dröm och vi vaknar upp på vårt kontor som krigsveteranen Edward Pierce som nu är en privatdetektiv och genast får man ett uppdrag.

Plötsligt kommer en man in på vårt kontor från Hawkins familjen, en familj som mer eller mindre äger Darkwater och som ni kan höra på namnet är det inte särskilt ljust och någon som helst semesterparadis. Vi ska ta reda på vad som hänt Sarah Hawkins som mannen fortfarande tror är vid liv men att hon har nån typ av förmåga då hon är konstnär och hennes konstverk har en och annan mening.

Pierce tar på sig uppdraget att se över omständigheterna kring Sarah död och tar sig genast till Darkwater som ligger inte allt för långt ifrån Boston. När vi anländer till Darkwater är detta helt klart nånstans där man inte vill vara, mörkt, dystert, alla invånarna är otrevliga och dystra på livet och det är helt enkelt en extremt dålig stämning. Som privatdetektiv gäller det helt enkelt att få så mycket information som möjligt av invånarna och det är här allting börjar och vi har inte helt oväntat massa frågor men vi får väldigt få svar.

I Call of Cthulhu är vi en ensam karaktär och ensamma på denna ö där inte alla är alltid så samarbetsvilliga och många håller på hemligheter som vi måste försöka få fram. Call of Cthulhu ser till en början ut att vara ett skräckspel men det är mer ett äventyrsspel som har en mörk och ganska dyster miljö som allting utspelar sig på.

Det finns några fåtal mekaniker och detta är oftast mekaniker som vi känner igen från andra spel och detta kan till exempel vara att man går in i ett ”mode” när man ska hitta ledtrådar eller se vad som hänt på en brottsplats med hjälp av ledtrådarna. Eftersom väldigt mycket ligger i storyn så har jag inget emot detta och man vill egentligen bara fortsätta storyn så smärtfritt som möjligt. Det är en rak linje man ska följa och det är lätt att se vart man ska och vilka man måste och inte måste prata med.

När det gäller grafiken i Call of Cthulhu hade jag inga som helst förväntningar men det var faktiskt värre än jag trodde, grafiken är verkligen urusel och man har svårt att tro att detta spelet släppts 2018. Animationerna i spelet är en ren katastrof och att man skulle nog tagit sig lite mer tid att få ordning på detta, lipsync i spelet är även det en katastrof där man ibland till och med har svårt att titta på karaktärerna när dom pratar utan väljer att bara lyssna. Men fastän att grafiken på till exempel karaktärerna inte är den bästa så har utvecklarna lyckats få till en miljö och en stämning i spelet som verkligen gör att man är lite extra försiktig, mycket detaljer i just miljön är riktigt bra gjort och perfekt anpassat för detta spel.

Dialogerna i spelet är överraskande bra om man jämför med grafik och animationer, det är ett helt ok manus som gör det intressant samt att vi får ta del av ett uppdrag men det är mycket mer än bara så där man får känslan av att invånarna i Darkwater har mycket mer att säga än det dom gör.

Karaktärerna är intressanta och det finns några karaktärer vi gärna vill veta mer utav som tyvärr finns där i bakgrunden och that’s it.

Call of Cthulhu har sin charm, det är kanske inte särskilt mycket skräck men det är mystiskt och mörkt där vi har en intressant story att ta oss igenom fastän det låter lätt att ta reda på vad som hänt Sarah så är det mycket mer än så och vi får se betydligt mer än vi hade planerat i spelet.

[wp-review id=”32240″]

Tidigare artikelPath of Exile släpps till PS4 redan i år
Nästa artikelHearthstone når en ny milstolpe