Den 30:e maj släpps en av Wii U’s största titlar, självklart är det Mario Kart 8 vi pratar om och nu har TeknikHype testat spelet!

Mario Kart är en spelserie som stått mig nära under hela min uppväxt, favoriten i serien är Mario Kart 64, första spelet i serien som kör på 3D-grafik. Mario Kart är ett traditionellt Nintendospel som släppts till alla konsoler från Super Nintendo och framåt. Precis som de tre senaste delar i serien så har även Mario Kart 8 fyra olika retrocuper, utöver de fyra nya cuperna. Hur står sig då Mario Kart 8 gentemot Mario Kart-historien?

Valmöjligheter

Mario Kart 8 består av ett gäng olika val i startmenyn, allt från en traditionell Grand Prix till ett splitscreen onlineläge. Nintendo har alltid lagt in fyra olika cuper i Mario Kart spelen, i Mario Kart 8 så är det, likt tidigare spel: Mushroom Cup, Flower Cup, Star Cup och Special Cup. Tillsammans ger dessa fyra cuper oss 16 olika banor att tävla på. Dessutom så hittar vi 16 banor till som är omgjorda från tidigare spel, dessa ligger uppdelade i fyra “retrocuper”. Där hittar vi bland annat Yoshis Valley från Nintendo 64 och Donut Plains 3 från Super Nintendo.

mario-kart-8-3

Till en början så kan man köra de två första cuperna, en cup från de nya banorna och en från de omgjorda. För att låsa upp fler cuper/banor så spelar man i vanlig ordning Grand Prix på 50cc, 100cc eller 150cc. Låser man upp en cup på 50cc så kan den cupen spelas på valfri svårighetsgrad.

Allt efter att banorna är upplåsta så kan man även spela dem i VS. Race (mot datorn eller splitscreen), Time Attack (med egna eller nedladdade “spöken”) samt i Battlemode. De flesta alternativen stöds i splitscreen-läget (så även online, upp till två personer

När det kommer till Battle så kommer en av spelets största baksidor, här kan man endast välja mellan ett urval av de “vanliga” banorna som spelet har att erbjuda. Med andra ord finns det inga specifika “Battle-banor” att spela, dessa är vanligtvis lite mindre vilket ger en betydligt mer hetsk och större spänning i spelandet. Detta kan vara en del av spelet som kom i kläm för en “tidigare” lansering, något som Wii U behövde och som eventuellt kan rättas till med ett framtida DLC? DLC är dock något Nintendo vanligtvis ställer sig negativa mot då de vill att ett släppt spel är ett “färdigt” spel, men DLC vore en bra lösning i ett Mario Kart spel!

mario-kart-8-5

När det kommer grafiken så är Mario Kart 8 enastående! Nintendo har valt upplösningen 720p (vilket får klassas som HD) och till den upplösningen så spelas det i 60fps, detta är ett val som är riktigt bra av Nintendo då vi hellre ser en precis timing än en högre upplösning i detta actionfyllda spel. Däremot märktes Wii U’s, något, bristfälliga hårdvara av när spelet delades upp i tre eller fyra skärma. När det kommer till splitscreen för tre eller fyra spelare så sänks fps:en till 30 vilket ger en mindre precis spelkänsla, men spelet har stöd för splitscreen med upp till fyra personer vilket mycket få spel gör till dagens konsoler!

Det märks tydligt att Nintendo lagt ner en hel del energi på Mario Kart 8, det är färger, djur, föremål och vapen som flyger hej vilt över banorna. Vi har varken märkt av vare sig buggar eller lagg under den tiden vi spelat spelet vilket är väldigt positivt med tanke på all aktivitet på skärmen!

Kontrollen

Den kontroll Nintendo pushar mest för är såklart gamepaden, med den har du flera möjligheter för att styra och ha kontroll över spelet. Förutom Gamepaden så kan man spela med Wii U Pro Controller, Classic Controller, Wii Mote + Nunchuck samt Wii Wheel (tillbehör till den ensamma Wii Moten:en. Det som skiljer Gamepaden från de andra är såklart skärmen. med hjälp av skärmen så har man, som spelare, ett antal val där man kan se en spegling av spelet, kartan eller ändra styrning mellan spakar eller sensorer, den förvalda skärmen visar en tuta och motstånadrnas placeringar.

mario-kart-8-11

I styrningen märks det mycket väl vilken karaktär man har, Donkey Kong eller Bowser är betydligt trögare än lilla Todette, bilarna märks också av stor skillnad där större är trögare och klumpigare medans mindre är kvickare. Fördelen man får med en större bil/karaktär är ju då toppfarten och stadigare vid kollitioner. Är man osäker på vilken bil som ger mest kraft kan man trycka +knappen för att se mer detaljerad information om vad bilarna och hjulen gör för skillnad.

mario-kart-8-9

Kontrollen ger ett par olika val för att hantera styrningen, om vi utgår från Gamepaden som är “baskontrollen” för Wii U så kan man välja att styra med vänster spak, styrkorset eller gyroskopet (vrida hela kontrollen för att svänga). De fysiska knapparna och spakarna är alltid aktiva vilket gör att man kan hoppa mellan alternativen lite som man vill, något som är väldigt smidigt. Gasa, bromsa och backa finns också i två lägen. Det mer traditionella är såklart att gasa med A, bromsa/backa med B, men vill man hellre använda spaken så fungerar höger spak som gas (tryck framåt) och broms/back (dra bakåt). Hoppa och skjuta/tuta gör man med axelknapparna. Precis som i de senare spelen i serien så kan man även använda hoppknappen som boost-knapp om man hoppar precis vid avsatsen på ett gupp och inte bara som drift i svängar.

Vad gäller responsen i kontrollen så har den enstaka gånger känts något efter, vid ett specifikt tillfälle kom ett rött skal som tänkte blockas med ett grönt, dock kom det gröna skalet framt först efter röda skalet träffat bilen trots att trycket var precis innan. Detta beror troligtvis mer på den trådlösa överföringen än på spelet i sig.

MKTV

En nyhet i Mario Kart-serien är Mario Kart TV (MKTV), här samlas ens repriser som kan redigeras enkelt efter vilken karaktär man vill följa, vilka händelser man vill se och hur lång tid filmen ska vara. Vill man så kan man ladda upp dessa filmer till Nintendo Network/Mii Verse, eller så kan man ladda upp den till sin YouTube-kanal.

mario-kart-8-4

Detta är något nytt för Mario Kart, men också något nytt för Nintendo, något som förhoppningsvis utvecklas i fler spel så som Super Smash. Detta är också en del i Nintendo’s utannonserade Mario Kart app.

Anti Gravity

Anti Gravity är också en nyhet i Mario Kart-serien. Tack vare utlagda zoner på banan kan man köra bortom fysikens lagar, vilket ger möjlighet till en helt annan bandesign som påminner mer om berg och dal-banor. Till en början kändes detta lite överdrivet, men när man spelar det tillsammans med den fantastiska grafiken så fyller det en funktion som gör spelet än mer härligt och underhållande.

mario-kart-8-7

Mario Kart 8 är, och har varit, ett viktigt spel för Nintendo och deras Wii U. Förväntningarna är och har varit höga både för konsumenter och för oss inom press. Vi måste säga att Nintendo kan vara ett av världens bästa företag på att återskapa gamla succér och uppdatera ett koncept till ett nytt bra spel. För er som spelat Mario Kart tidigare vet precis vad ni har att önska, det sprider glädje, är ett måste på spelkvällar och kan klassas som ett av 2014 bästa partyspel. Dock hoppas vi att Nintendo jobbar med DLC på detta spel då fler banor är något som kommer önskas inom en framtid. Det är också, som alla gånger tidigare, ett spel man ska spela med andra, helst i samma “fysiska” rum, det är där Mario Kart är som bäst. Som ensam spelare har man klarat Mario Kart 8 på någon timma, om målet är att låsa upp alla cuper.

Vårt betyg blir ett klockrent “bättre”. Med en bekräftelse från Nintendo, att fler banor kommer (främst battlebanor) så höjs betyget till ett starkt “bättre”!

Tidigare artikelVideocast: TekniCast #63
Nästa artikelNyhet: Apple köper Beats för tre miljarder dollar