Agent 47 är tillbaka och att jobba som lönnmördare är inte så lätt som det låter då man kan göra det på hundra olika sätt, vilket är rätt då?

Danska utvecklarna IO Interactive har haft en tuff period och många av oss var oroliga för att vi inte skulle få se mer av Hitman men danskarna kämpade att hålla spelet vid liv. Tidigare var Square Enix med i ett hört som utgivare men dom valde att ge upp och helt enkelt inte vara med i leken längre, istället tog Warner Bros över och tack vare dom och utvecklarna fick vi ett Hitman 2 och längtan har varit lång.

Inte helt oväntat får vi spela som Agent 47 även denna gången och egentligen vore inte Hitman någonting utan denna karaktär. Dock har det hänt en hel del i ”ledningen” där man får känslan som att allt har splittrats och alla är mot alla i stort sett. Man går dock fortfarande under kommandon från Diana Burnwood som ger oss alla uppdragen och förklarar vilka som är målet. Första uppdraget efter tutorial tar oss till soliga Miami där vi har två mål, Sierra och Robert Knox som inte har något vacker historia bakom sig och vi får reda på allt dom gjort eller planerat att göra.

Som vanligt när det kommer till Hitman så kan man genomföra dessa uppdragen på flera olika sätt, allt från att gå in och bara gå bärsärkagång med sin pistol eller så klär man ut sig för att ta sig nära målet och kanske förgifta personen eller helt enkelt ta reda på deras svaga punkt och använda sig av den utan att någon som helst misstänker en. Man kan klä ut sig till dom flesta karaktärerna i spelet, man kan och måste oftast gömma lik så inte andra upptäcker att Agent 47 är i närheten osv. Som sagt det finns massvis med olika sätt att ta ut dessa målen och egentligen finns det inget rätt eller fel utan så länge man gör såsom vår chef säger så är det rätt.

Jag gillar att man precis som i tidigare Hitman går in på djupet på personen som man ska eliminera och framför allt varför dom blivit vårat mål istället för att vi bara får en order om vem vi ska döda och en bakgrundshistoria av dom flesta av våra mål kan vara riktigt intressant och man får själva bygga en uppfattning om det är rätt eller fel. Man har chansen att utforska varje plats man hamnar på in i minsta detalj på flera sätt. Allt från att lära känna invånarna för att ta reda på mer information om vårt mål eller bara ha en bra tid på just denna platsen. Minsta lilla information man få in kan betyda något och kan användas på sitt sätt för att i slutändan få till så mycket ”stilpoäng” som möjligt och ju mer poäng just mer saker kan man låsa upp inför nästa uppdrag. Varje uppdrag går dock att spela om och om igen flera gånger för att slutföra uppdraget på olika sätt och få så mycket poäng som möjligt.

Grafiken i Hitman 2 har fått sig ett relativt stort lyft när det kommer till grafiken om man jämför med Hitman 2016 men det är då främst detaljer och det märks att grafiken verkligen har polerats och speciellt när vi tar oss till platser runt om i världen, riktigt vackra platser och platser vi inte kunnat tänka oss skulle passa i ett spel som Hitman. En viktig del i Hitman är hur fienderna beter sig genom deras AI då vissa fall när man ska ta fienden kan man vara beroende av detta och dom flesta gångerna beter sig AI:n riktigt bra och det har inte hänt allt för många gånger att det buggar.

Ljud är riktigt bra och då vill jag främst lyfta fram alla dialogerna i spelet som är väldigt genomtänkt och det märks tydligt att detta är en viktig del i spelet främst för att få all information som behövs men även för att få en känsla och leva sin in i karaktären Agent 47 som inte har särskilt mycket att säga mer än att bekräfta.

Hitman 2 är en efterlängtad uppföljare till Hitman som egentligen har mycket gemensamt förutom att vissa delar av storyn följer med men annars är det Agent 47 som ska göra det han gör bäst. Det märks tydligt att utvecklarna verkligen lagt in detaljer i spelet som jag inte ska avslöja som verkligen gör att spelet får in humor och det var nog längesedan om någonsin som jag skrattat så mycket när man går runt och dödar eller bara skadar andra människor i ett spel.

IO Interactive har ännu en gång gjort ett riktigt bra jobb men nu är det dags för dom att visa musklerna för andra spel också och inte bara Hitman-spel, vad IO Interactive jobbar på för framtiden vet vi inte men ska helt klart bli intressant och följa.

[wp-review id=”32472″]

Tidigare artikelTest: Steelseries Rival 710
Nästa artikelStarbreeze nära konkurs och ansöker om rekonstruktion

LÄMNA KOMMENTAR

Lämna kommentar
Ange namn