Det nedladdningsbara spelet Helldivers släpps den fjärde mars och vi har redan nu testat det.

Helldivers är ett spel från det svenska Arrowhead Game Studios och är utgivet av Sony Entertainment till Playstation 3, Playstation 4 och Playstation Vita. Det är ett s.k. top-down shooter spel. Helldiver utspelar sig i framtiden och uppdraget är enkelt, skydda ”Super Earth”. Den förstörda demokratin har förstört gränsen mellan regeringen och militären. När militären förlorar kriget är det dags för Helldivers att sätta stopp för de utomjordiska varelserna och skydda ”Super Earth”.

Helldiver Deck

Bra gjort med stor spänning

Helldivers är väldigt bra gjort och enkelt. Inget överdrivet med långa och många filmscener som visar vad som kommer hända. Allt är enkelt och Arrowhead visar att ett bra och roligt spel inte behöver se ut som en film. Det är inte alls lika stressigt som andra dagens skjutspel, så att Helldiver passar även till de lite mindre erfarna spelare. Även fast spelet är enkelt och lätt att röra sig överlag så blir det i vissa fall väldigt svårt att styra.

Helldivers är mycket roligare än vad vi själv trodde eftersom det är så enkelt och fartfyllt så det kul och man får det svårt att slita sig ifrån spelandet. Helldivers spelas bäst som co-op, antingen via multiplayer eller i samma soffa. Om vi tycker det är roligt ensam så borde det vara underbart att spela med andra.

Det som är lite tråkigt med Helldivers är att man känner sig nästan tvungen till att ha Playstation Plus för att spela då mycket material annars är låst och man får istället stå ut med att spela samma bana om och om igen, de flesta banorna ser likadana ut och det blir samma sak om och om igen, så det kan blir snabbt tråkigt men med fler banor kan det bara bli bättre.

Helldiver monster

Fokus på musik

När en fiende närmar sig spelas en spännande musik som gör oss antingen rädda så vi springer därifrån eller taggad på att skjuta. Men när den lugnande musiken spelas när man bara vandrar runt, då önskas det nästan att det inte borde komma fiender.

Att en högtalare finns på DualShock 4 är inget som behöver berättas, men då ljudet av ett vapen laddas eller ropet från gubben kommer ut ur dosan är så genomtänkt och så härligt att lyssna på. Att en sådan liten högtalare och så få ljud kan göra en sån stor skillnad, bara med det blir spelet roligare och häftigare.

Helldivers-bättre

Helldivers är ett roligt spel som erbjuder även oerfarna spelare en chans att prova på att spela, vilket är väldigt bra. Snyggt, spännande och enkla kontroller som gör spelet roligt att spela och fortsätta spela. Ju mer levlar man går upp, desto mer kan köpa och uppgradera till sin arsenal. Helldivers är ett utmanande spel som är underhållande och erbjuder flera speltimmar. Helldivers förjänar en Bättre-stämpel då det är underhållande och med fokus på co-op som gör att man inte behöver sitta ensam i soffan eller tvinga på sina vänner att titta utan istället får dom vara med och spela.

• Enkelt & Roligt
  • Inga långa filmscener
  • Passar även den oerfarne