Rockstar är tillbaka med GTA och denna gången är det större, tuffare, brutalare och mer välbalanserat än någonsin tidigare, men kommer det att räcka för oss eller behöver vi mer?

Det var först när GTA III kom från Rockstar som gjorde att allt som hade med actionspel vändes upp och ner vilket gjorde att action fick en helt ny betydelse. Att i GTA III kunna se allt i 3D och göra ”allt” då var ett stort steg och ett steg som vi tack och lov sett Rockstar jobba vidare på och detta extremt också.

Jag skulle gissa på att det som gjort GTA såpass populärt och känt bland många spel det är just den brutalitet som finns i spelet och funnits redan från första början. Rockstar snålar inte på det och i femman har man istället gjort tvärtom vilket är just en del i GTA-serien som vi vill ha. Helt ärligt så blev jag själv lite förvirrad med alla GTA såsom Vice City, Liberty City, San Andreas och andra som finns där ute.

Med GTA V är det enkelt och helt enkelt ett nytt spel där man till och från kan hitta spår från tidigare spel i GTA-serien som blir lite som ”eastern eggs” som det kallas idag. Detta kan bara vara en ny början för Rockstar när det gäller Grand theft auto.

I tidigare GTA har det oftast bara funnits en karaktär i huvudrollen men denna gången har rockstar tänkt om och det är tre stycken Franklin, Michael och Trevor. Det som gör alla dessa tre karaktärer såpass speciella är att det är tre helt olika personer med helt olika personligheter men som i slutändan har samma mål, bli rika och samtidigt framgångsrik skurk i Los Santos till en början.

Michael är en familjefar med en bakgrund som inte många önskat sig och efter att varit inblandad med både skurkarna och ”the god guys” så följer honom det förflutna vare sig han vill eller inte. Att familjen vänder honom ryggen till och från gör inte saken varken bättre eller lättare för Michael. Men familjen vill i slutändan att deras Far/Man ska vara säker och lägga av allt som har med bankrånare och mördare att göra. Här har vi den som har mest erfarenhet av dom tre och den som oftast hittar eller tänker ut jobben åt gänget. Michael har varit med om det mesta och något som även Trevor känner till, men inte hela historian.

Franklin är en gangsterkille från förorten i Los Santos som vill jobba sig upp på karriären för att bli en framgångsrik brottsling. Han bor till en början med sin faster som mest bara är i vägen med sitt tjat och annorlunda terapi. Franklin har även sin ”gode” vän Lamar som är mer en klantig och otursam brottsling som Franklin försöker hålla sig borta ifrån. Frankling jobbar sig ganska snabbt upp och tjänar både ihop egen lya samt mycket mer.

Trevor som är en riktigt redneck och en föredetta god vän till Michael som under en längre tid trott att hans vän varit död återuppstår och detta gör inte Trevor mindre glad då han redan från början att stora aggressions problem. Trevor är den galne av dom tre och gör oftast det som man inte vill ska göras eller ska hända, han är inte rädd för något och gillar att ställa till det… för alla.

GTA-V-5

I början av singeplayer-läge så är det ingen mjukstart utan vi hamnar direkt i ett litet bankrån och detta så då utspela sig under Michael och Trevors yngre dar som även detta rånet inte går som planerat. En liten rolig detalj här är att man får se båda karaktärerna i sin yngre dagar då ingen av dom hade några större problem än att hela tiden ha polisen hack i häl. Denna första scen i spelet kommer spela ganska så stor roll längre fram i storyn som man kommer förstå ganska snabbt.

Men efter detta rån åker vi på en resa ett par år framåt och Franklin blir även han en karaktär som kommer med i spelet, men till en början varken känner till Trevor eller Michael. Rockstar har gjort ett riktigt bra jobb när det gäller att under spelets gång koppla samman alla tre karaktärerna och ganska snabbt lär man sig vem som är bra på vad som att Trevor är vår helikopterpilor, Michael är oftast den som får tänka ett steg före och Franklin är den hjälpande handen som finns där han behövs samt sina prickskytte skills.

Lester är hjärnan bakom allt…

Men under spelets gång kommer man även ta del av riktigt stora uppdrag eller om man ska kalla det rån som man behövt ta in hjälp och det är Lester som då som är hjärnan bakom detta, Lester är väldigt noga med sina planer och går noga igenom dessa flertal gånger. Undra vissa uppdrag får man t.om välja hur man vill rånet ska gå till om man vill att hela poliskåren i Los Santos ska höra en skjuta och spränga eller om man istället vill gå den tysta vägen och bara kunna gå ut utan att ha någon efter sig, men inte alltid alternativ två fungerar.

Att Rockstar valde att ha med flera huvudkaraktärer var ett smart drag samt att speltiden kunde utökas rejält, att dom sedan kunde göra olika uppdrag tillsammans gjorde hela saken ännu bättre och mer intressant. Man ska inte tro att Rockstar ger oss en detaljerad genomgång om varje karaktär utan detta upptäcker vi mer och mer under spelets gång och ibland kommer även skenet bedra hos nån utav dom.

GTA-V-3

När det gäller staden Los Santos, staden som i tidigare GTA alltid varit en viktig del denna gången är större än någonsin. Los Santos har allt kan man säga allt från Beverly Hills gatorna till slummen som vi bara kan tänka oss se ut i filmer. Los Santos har även de lite mer ”rika” kvarteret eller varför inte medelklass området som ganska snabbt märkt på både bilar men även hus och lägenheter. Vill man inte hålla till i storstaden kan man alltid ta sig ut i öknen där Trevor till en början höll till och har sina ”organisationer” som han sköter på avstånd.

Fågel fisk eller mittemellan…

En stor nyhet som Rockstar kommit med i GTA V är att man förutom att vara på land och uppe bland fåglarna nu även kan dyka, simma och hålla till lite mer fritt i vattnet. Att kunna dyka precis där man känner för ger en enorm frihet något som Rockstar redan vid början av utveckling sa att man ville uppnå i GTA V.

Att gå in i vad hela storyn handlar om är något man ska och borde uppleva själv och egentligen kan det vara svårt att ibland veta vad som egentligen är ”huvudstoryn” då det finns så många andra uppdrag som inte enbart handlar om att jaga eller döda någon utan istället hjälpa till med att fotografera, sända med bud eller varför inte en sådan enkel sak som göra en filmregissör en tjänst och bli en del av filmen? Det är inge tvekan om att ni kommer ha många många speltimmar framför er bara i singelplayer-läge, för att inte snacka om multiplayer som vi strax kommer till ger spelet nästan känns oändligt stort.

Något som ibland kan vara väldigt både störande och irriterande är att ibland kan olika filmfrekvenser vara riktigt långa och ibland väldigt onödigt långa då det kan vara onödiga dialoger och mest samma tjafs som vi redan hört flera gånger tidigare och dra ut på det hela en hel del, självklart finns möjligheten till att skippa dessa med ett enkelt knapptryck men ibland blir man osäker om dom kommer ta upp något viktigt.

GTA-V-1

När det gäller spelet i sin helhet så är det första gången Rockstar gjort ett GTA nästintill perfekt balanserat och det märks att dom har lärt sig av sina tidigare spel som t.ex Red Dead Redemption och Max Payne 3 där vi bland känner igen eldstriderna som gör det lättare och betydligt mer underhållande. Det märks även att Rockstar har gjort actionmomenten i spelet välgjorda och balanserade då det vare sig är en hel poliskår eller bara ett gäng så är det lika högt tempo och en massa action. Vill man inte använda sig av vapen kan man alltid starta ett slagsmål och fysiken och förbättringarna där är nog bland dom bättre i GTA V, just slagsmåls-delen är betydligt bättre och mer ”realistiskt” om man vågar säga så om GTA.

Vad vore GTA utan sina bilar?

I alla GTA är bilar en viktig del och i GTA V så är bilfysiken riktigt bra och det känns lite som att Rockstar har byggt om hela fysiken från början och lärt sig av sina tidigare misstag. Jag har tidigare sagt att det vore perfekt att kombinera Need For Speed-känslan med det brutala från GTA-serien och helt ärligt så är man på god väg och körkänslan är bättre än någonsin tidigare. Några goda exempel i känslan är hur accelererationen och inbromsningarna kan påverka körningen samt att drifta beror helt på vilken bil man väljer samt om det är fram eller bakhjulsdrift. Denna gången finns det även betydligt fler bilar och oftast bilar vi känner till från vardagen fast med lite annorlunda namn, förutom bilar så finns motorcyklar, fyrhjulingar, cyklar, mopeder och andra fordon i Los Santos.

GTA-V-2

Att gå in på grafiken så är det en rejäl uppdatering från föregångarna, men precis som i tidigare GTA-spel så är det oftast inte grafiken vi är ute efter här utan det är känslan i spelet och kunna leva sig in i städerna och sina karaktärer, men även denna gången är grafiken självklart bättre men det är storleken och den enorma kartan som imponerat mest och att inte tala om storyn samt karaktärerna i GTA V är så välanpassat att man ibland blir osäker på om det kan bli bättre, men Rockstar fortsätter att överraska oss för varje spel och detta är nog inte slutet.

En viktig del som Rockstar tänkt på även denna gången är röstskådespelarna samt musiken, att varje karaktär har sin röst i spelet gör det inte sämre men att det även är såpass bra dialoger mellan karaktärerna att det utan tvekan är av världsklass och detta precis som vi är vana vid hos Rockstar. Det är inte första gången heller som Rockstar jobbar med dessa kriterier men det märks snabbt att i GTA V hade man höga krav och enligt flera artiklar man läst så tog Rockstar hjälp av riktiga gängmedlemmar bland annat men även riktiga skådespelare som varit perfekt rösterna för sina karaktärer. Precis som i tidigare GTA så finns fortfarande dom olika radiokanalerna i bilarna med en hel del musik att välja mellan, en viktig detalj som vi höll tummarna för att dom inte skulle glömma bort eller helt enkelt bara radera.

GTA-V-6

Eftersom Rockstar har haft dom problem dom haft med multiplayer-delen så har vi inte fått chansen att prova ut det fullt ut, men några timmar har vi ändå lyckats få ihop och det lilla vi testat är vi nöjda. Det största misstaget som Rockstar gör med multiplayer-delen är att dom tillåter mikrotransaktioner vilket vi på Teknikhype är extremt emot. Att kunna ge en större fördel för vissa spelare och inte andra är något som bara känns fel och inte jämnt. Men utöver det så blir multiplayer-delen som ett helt nytt spel och enligt Rockstar ska det finnas över 500 uppdrag att köra igenom vilken kan ta ett tag. Vi får se hur länge multiplayer av GTA V kommer att leva men om Rockstar ständigt uppdaterar och lägger till saker i spelet så finns chansen att det blir rätt så länge.

När det gäller dessa 500 uppdragen så kan det vara allt från race, vanliga deathmatch eller varför inte samla ihop sitt gäng och köra ett rån med lite mer taktik bakom istället för att köra pang-på. Tyvärr så blev det inte så många timmar efter mycket strul för Rockstar men vi hoppas på att en åtgärd är nära.

GTA-V-front

Det var ganska enkelt och i ett tidigt skede som beslutet kom till att ge GTA V bäst-stämpeln. När vi nu skrev recensionen och testade spelet så hade multiplayer-delen precis kommit igång och vi fick inte möjligheten till att testa den fullt ut, men GTA-online är bara en fördel förutom deras mikrotransaktioner som dom redan från början skulle tänkt om på. Det som gör att det just blir Bäst är helheten i GTA V och alla förbättringar vi fått se i femman från tidigare spel. Ett stort plus är även att Rockstar lär sig av sina tidigare spel såsom Max Payne 3, Red Dead Redemption och L.A Noire, spel som kommit mellan GTA-serien här visar dom inte bara att dom kan bygga upp t.ex fysiken och ta fram ny teknik utan att dom verkligen fortsätter att använda dessa i spel som Grand Theft Auto fem.

Är ni ute efter ett spel med en annorlunda upplevelse så kan GTA vara något för er, vill man inte ha det brutala så kan man alltid (försöka) välja den lugna sidan men med Trevor och Michael i samma liga kan det blir svårt, riktigt svårt!

En massa speltimmar med grymma storys, grym fysik, välbalanserat och bara helt enkelt…. GTA!

Hur mycket längre kan Rockstar ta detta?

Tidigare artikelNyhet: Terraria får en uppföljare