Greedfall fick redan från sin första trailer att skapa en hype inom mig och det höll måttet långt in i spelet med många timmar av äventyr.

Spiders som är spelstudion bakom Greedfall har ingen bra historia, dom har inte riktigt gjort några titlar som imponerat och jag ska vara ärlig och säga att med Greedfall var jag nervös främst för att alla trailers jag såg var imponerande där vi fick ta del av många godbitar i spelet.

Men redan första världen, första timmarna så inser jag att vi har mycket att se fram emot och ännu bättre så är alla dialogerna i spelet inspelade vilket ger en helt annan känsla och jag njuter verkligen när utvecklarna lägger energi på alla dessa dialoger då dom spelar en stor roll i spel som Greedfall.

I Greedfall är vi varken någon kung, badguy eller liknande. Istället får vi spela som De Sardet vilket mer eller mindre är en förhandlare till prinsen och visst låter det lätt till en början men tro mig det finns en hel del att hålla koll på och att agera som diplomat är inte alltid så simpelt. Framför allt inte då alla dessa olika kungariken har sina mål och sina problem som vi får hjälpa dom med och det kan vara mer komplicerat och skapa större problem än man tror. Varje dialog i spelet har sina påverkan på hur det kommer att se ut framöver och om man kommer ha dessa karaktärer emot sig eller med sig.

Jag ska inte gå in för mycket på detalj när det kommer till storyn då det kan variera för oss men huvudstoryn är alltid densamma men vilken väg vi går därefter kan variera ganska stort.

Greedfall

Första jag lägger märke till med Greedfall är hur man kan välja sin spelstil och det är en kombination av flera stora spel såsom Witcher 3, Dragon Age, Assassin’s Creed och andra kända RPG-spel som man har plockat ut flera av dom bättre aspekterna från varje spel och bakat ihop i Greedfall vilket gör spelet spännande, roligt och mycket att ta in. Det går att välja mellan tre olika spelstilar där varje spelstil (skill) har samma skill tree men fokus på lite olika.

• Warrior
  • Technical
  • Magic

Jag valde att spela som Magic som fler kanske känner till som en Mage och detta främst för att jag vill hålla mina fiender på avstånd, men något som jag gillar med Greedfall är att vi alltid har med oss minst en kompanjon och desto längre in i spelet vi kommer desto fler kompanjoner följer med oss på detta äventyr och alla ha sina fördelar under resans gång så det gäller att välja att ha med sig ”rätt” kompanjon. Varje kompanjon måste man sedan även utrusta med rätt utrustning så det finns en hel del att hålla koll på.

Striderna i Greedfall kan man välja lite hur man vill utföra antingen om man vill göra som jag och köra all-in med striderna eller om man vill pausa mellan varje attack för att vara lite mer strategisk och planera hur man ska få ner fienderna. Det finns en del bossar att ta sig an också och här gäller det att både vara rätt level men även att ha rätt attacker då det finns bossar som kan stå emot specifika attacker och det avslöjas kanske inte alltid lika lätt förrän det är försent. Ibland kan striderna i Greedfall kännas lite enformiga och i många fall så räcker det med en enkel attack för att få ner fienderna, smaksak hur man vill att stridssystemet ska vara men jag gillar att det kan gå från enkelt till relativt komplicerat ganska snabbt.

Greedfall

Grafiskt så är Greedfall vackert, detaljerat och har miljöer som verkligen skiljer sig från varandra. Det finns stora ytor att utforska och fienderna kan till en början vara ganska så lika men det blir en större variation ju längre in i spelet vi kommer, eftersom spelet har en stor roll när det kommer till levelsystemet så gäller det att få ner så många fiender som möjligt.

Dialogerna kan verkligen variera stort, ena stunden kan vissa dialoger verkligen imponera medan andra kan vara rena katastrofen, dock uppskattar jag att det finns såpass många dialoger som det faktiskt gör och att alla karaktärerna i spelet pratar och att utvecklarna även jobbat med olika dialekter m.m.

Det finns mycket jag tycker om med Greedfall, det visar verkligen att utvecklarna har lärt sig av sina tidigare misstag och lyckats utveckla ett spel som imponerar på flera sätt och som håller en hög kvalitet. Jag har spenderat bra många timmar i Greedfall och då finns det många fler timmar att njuta utav med alla sidouppdrag och allt som går att utforska i dom enorma städerna.

Greedfall

Jag hoppas och är nästan ganska så säker på att ett Greedfall 2 kommer att komma men fram tills dess har vi första spelet att njuta utav och jag hoppas verkligen nu att utvecklarna håller samma kvalitet och standard som dom gjorde denna gången.

[wp-review id=”38935″]

Tidigare artikelTest: Sennheiser GSP 670
Nästa artikelPlaystation 5 utvecklingskit har fastnat på bild