Mannen bakom Resident Evil är tillbaka och denna gången med ett nytt spel, kan vi få se en ny spelserie inom skräckens tecken?

När vi första gången fick höra om att Shinji Mikami ska göra en ”comeback” med ett helt nytt spel och inte ett nytt Resident Evil skapades många rubriker och ett enormt intresse hos många. Första teaser-trailern som visades upp för spelet var allt annat än generöst, och då menar vi att det var brutalt, blodigt, mörkt och precis som ett skräckspel ska vara nuförtiden, eller?

Spelets handling är relativt enkel men ändå överraskande på många moment, man spelar som kommissarien Castellanos som besöker Krimson City mentalsjukhus som visar sig ha varit med om en slakt av något eller något. ”Good-guys” som dom är ska dom självklart kolla upp vad som hänt vilket ganska snabbt resultera till att man själv nästan blir slaktad av ”the bucher” (ett allt vanliga namn i spel och filmer). En sak att tänka på när man spelar The Evil Within är att man ska inte vara känslig för grafiska scener då det är extremt brutalt, mycket blod samt att spelet kan få hjärtat att slå en extra gång.

Inget för den känslige…

När man väl lyckats ta sig ur mentalsjukhuset så är man med om en hel del, hur ska man säga det, konstiga händelser och staden är inte sig lik. Man flyr i en ambulansbil tillsammans med flera andra överlevande, men som kanske inte visar sig vara dom man tror dom är till en början. Det är nu resan börjar och det gäller att både lösa gåtan om vad som händer men samtidigt hämta hjälp till de ”skadade”.

Mikami som är förtjust i zombies använder sig av dessa även denna gången men gjort det betydligt snyggare om man kan säga så, med zombies vandrandes lite här och var med järnrör ut stickandes från skallen, eller taggtråd runt hela kroppen skapar det en känsla som man inte vill vara med om i verkligheten.

the-evil-within-1

Det gäller att ge spelet lite tid då i början kan fienderna och banorna kännas enformiga men ju längre in man jobbar sig på storyn ju mer variation på fiender kommer det och allt värre och värre miljöer dyker upp som man helst skulle vilja hålla sig borta ifrån.

Ljud i dessa typ av spel är något som är extremt viktigt och att ha Resident evil-spel i sitt bagage gör att man har denna erfarenheten som man använt i Evil within på många sätt. Några exempel är t.ex när ”the butcher” börjar skära, och dela på kroppdelar hör man hur ben, köttet och allt däromkring går av och hur personen som fortfarande lever skriker i smärta som man inte kan föreställa sig. Rösterna är väl kanske inte i toppklass men det håller måttet då det inte alltid är särskilt många konversationer förutom skrik och stön.

Grafikmässigt är det inge imponerande, men å andra sida tänker vi att detta är ett skräckspel, ett nytt försök på ett mästerverk från Resident evil-grundaren själv så spelar grafik verkligen någon roll då? Det är som sagt inte grafiskt snyggt men just de detaljerna som kroppdelar, blod och allt annat som man får vara med om ser tillräckligt bra ut för att få magen att vrida sig en extra gång. Då spelet släpptes även till PS4 och Xbox One så hade vi gärna velat se det grafiska lite snyggare och inte det ”old school” som funkade i förra generationen konsoler, men nu är kraven höga och då även på grafik.

Ett väldigt gott tecken som märks att det har resident evil i grunden är allt letande av ammunition, nycklar, medicin och allt annat som behövs under resans väg. Inget fel med detta, gäller bara att inte ha allt för kul med sina vapen utan vara lite mer taktisk och inte alltid dra nytta av sin pistol utan hitta annat man kan använda för att få ner dessa vidriga fienderna.

the-evil-within-2

Att ha kontroll på sin karaktär och själva styrningen var kanske inte det bästa, ett bra exempel är när snabba fiender dyker upp gäller det att snabbt ta upp sitt vapen och få fram siktet, men detta är inte alltid enkelt och när man väl siktar så är det extremt segt, nästintill omöjligt att sikta ibland. Något som är möjligt att åtgärda men som av någon anledning ger mig känslan av att det är meningen att styrningen skulle vara på detta sätt då det flertal gånger blev ett irriterande moment och kunde ställa till det rejält.

Men vad tycker vi då om detta skräck-action äventyrs spel?

Mina första förväntningar var att det skulle vara en massa skräck, många jump-scares och att det helt enkelt skulle förändra hur ett skräckspel ska vara, men tyvärr hade jag fel. Men efter att spelat det 10-11 timmar så inser man att det är inte det man vill ha heller utan det är upplevelsen och handlingen i detta som lockar. Storyn är till en början väldigt oklar, man blir förvirrad och många frågetecken som man snabbt vill ha svar på.

Då vi inte får ta del av allt för många skräckspel till dagens konsoler så uppskattas detta samt varit väldigt efterlängtat av många. Tyvärr måste jag fortfarande hålla fast vid att dom första Resident Evil-spelen är utan tvekan dom bästa som Mikami har gjort men har tagit med sig mycket gott från dom till Evil Within.

the-evil-within-4-betyg

The Evil Within är utan tvekan ett spel man borde spela igenom, speciellt om man gillar Resident Evil. Det är skönt att vi fick se detta spelet istället för ännu en uppföljare till resident evil-serien och kanske kan detta vara en nystart av något. Det har sina brister men låt er inte skrämmas av det då målet med The Evil Within är att vara ett obehaglig, brutalt och bara äckligt spel som ni vill prova på. Vi saknar bara att få ta del mer av den skräcken som vi hade väntat oss och istället får jobba på att de blir spännande, lite läskigt och bara vidrigt i vissa moment.

En bättre stämpel blir det utan tvekan, först och främst att vi ännu en gång fått ta del av ett mästerverk från Mikami sen att även vi får ta del av många bra saker från tidigare spel från skaparen själv. Man skulle väl vilja ha en lite mer ”nutid” story och som på något sätt känns mer realistisk än det som kommer med idag. Mjukvarumässigt finns det en del brister men sånt som åtgärdats redan under den tiden vi testade spelet, så de känns skönt att utvecklarna jobbar på det.

Positivt

+ Miljöerna
+ Brutalt, blodigt (som ett skräckspel ska vara)