Diablo IV

Äntligen, äntligen får vi ett Diablo som vi har väntat på och med en story som faktiskt är intressant, men hur håller endgamet då?

Ett av årets mest efterlängtade titlar men samtidigt som vi är väldigt försiktiga är utan tvekan Diablo IV. Blizzard har tabbat sig tidigare, dom har släppt spel i form av nya titlar men även remakes som inte riktigt håller kvalitén, men heller inte den kvalitén som vi annars är vana vid när det gäller Blizzard.

Men när det gäller Diablo IV har dom fått en chans till av sina fans, av spelarna. En chansen att faktiskt visa att Blizzard som många av oss veteraner känner företaget som faktiskt finns och jag kan avslöja att det visar dom denna gången.

Blizzard har varit smarta med Diablo IV, många betatester, lång utveckling där man inte har sparat på krutet samtidigt som jag får känslan av att dom faktiskt har tagit sig tiden att skapa ett Diablo som dom faktiskt kan stå bakom samtidigt som vi spelare får ett Diablo som vi väntat på sedan Diablo 2 egentligen, Diablo 3 blev ju mer eller mindre en flopp.

Diablo IV kommer denna gången med fem klasser som vi känner igen:

• Rogue
  • Sorcerer
  • Barbarian
  • Necromancer
  • Druid

Just druid är kanske den klassen som är helt ny i Diablo och en klass som jag till en början tyckte lät alldeles för enformig och tråkig men som hade sina unika egenskaper. Varje klass är unik på sitt sätt, allt beror på hur man spelar och Blizzard kämpar enormt för att skapa en jämn balans mellan alla klasserna, vilket inte alltid är så lätt.

Vi är kvar på Sanctuary med en mängd olika demoner och fiender som verkligen gör allt dom kan för att både förinta oss men även allt i sin väg. Storyn i spelet handlar i stort sett bara om Mephistos dotter Lilith som har vaknat till liv och hotar världen och börjar med Sanctuary, just Sanctuary är unikt då detta är en plats som ligger mellan himmel och helvete.

Diablo IV

Jag vill inte avslöja allt för mycket om storyn i Diablo IV då jag tycker detta är en bra story, en story som denna gången faktiskt spelar roll och som inte är så komplicerad som man kanske hade trott. Lätt men intressant story att följa som jag tycker helt klart man ska göra.

Även denna gången så består Diablo IV av olika akter, akt 1-3 är bra akter med en bra längd på dom medan dom tre sista akterna helt plötsligt alla tillsammans är lika långa som akt 1, obalanserat och det känns som man kunde antingen bantat ner akterna i antal eller så fick man stressa fram mot slutet för att nå ett slut i storyn.

Men som vi alla redan vet kanske så är majoriteten av spela i Diablo IV ute efter endgame, vi vill ha ett spel vi kan spela i många många timmar efter storyn och detta får Blizzard kämpa med rejält. Det finns mängder med dungeons att göra på kartan, relativt stor karta så det blir många dungeons. Men det finns även många andra event och aktiviteter att göra som endgame, dock skulle jag säga att det oftast bara handlar om en högre svårighetsgrad men med samma fiender eller bossar, precis som vi hade med Diablo 3 vilket var det som gjorde att man tröttna. Det finns även stor mängd med sidouppdrag i dom olika städerna, finns mycket att utforska och mycket att uppleva.

Diablo IV

Om man inte vill ge sig på PVE så finns det även ett PVP-område i Diablo 4 där man ska samla på sig lite olika shards för att sedan hitta en typ av magitvätt för dessa som man kan byta in mot utrustning, problemet är man inte jagar dessa shards själv utan det finns även andra som gör detta, dör man så förlorar man alla sina shards.

Diablo IV är helt klart bättre på endgame denna gången, man kan ha roligt i många timmar, men det finns ett slut, det finns ett slut där man inser att man gjort allt, klarat dom tuffaste svårighetsgraderna (om man nånsin tar sig så långt) och är färdig, detta är ju inget MMO som till exempel World of Warcraft, men jag hade gärna velat se Diablo IV som ett MMO.

Diablo IV släpps denna gången från dag ett på både konsol och PC, men det finns en del frågetecken när det gäller dessa två. På konsol så kan man till exempel in zooma in eller ut kameran, endast på PC. Alla förmågor känns inte lika anpassade på konsol som på PC, men det som Blizzard har gjort riktigt riktigt bra är inga buggar, allt flyter på riktigt bra oavsett vilken plattform, man kan spela tillsammans utan problem samt att jag var inte med om några köer på servrarna som jag var så himla säker på tidigare.

Diablo IV

Grafiskt så är det enormt mycket detaljer i Diablo IV, det är ett enormt lyft mot tidigare Diablo vilket kanske inte är så konstigt men hela atmosfären, all miljö i Diablo IV är verkligen mörk, dyster och precis som det ska vara i ett spel som detta. Vädret kan ändras snabbt i spelet, från försök till solsken till att det regnar eller vi är i vinterland. Stora variationer vilket skapar unika upplevelser i spelet och jag kan inte sluta titta på detaljerna för ljuset och hur hela världen är uppbyggd.

Även musiken som annars kan vara väldigt repetitiv i spel som Diablo IV är unik, som jag sa tidigare så märker man tydligt att Blizzard har tagit sig tiden med Diablo IV i minsta lilla detalj, allt från det grafiska till ljudet till karaktärerna i spelet. Det finns så mycket positivt att det negativa egentligen inte spelar någon roll längre. Ett välpolerat spel som vi väntat på länge och äntligen ett spel som dom flesta hyllar Blizzard för.

Diablo IV

Nu har Blizzard redan meddelat att vi har mycket mer material att se fram emot gällande Diablo IV vilket inte är så oväntat kanske, detta ska bli deras stora kassako i nuläget och vi kan nog vänta oss en hel del expansioner men även flera säsongspass framöver.

Det finns så mycket mer jag kan ta upp gällande Diablo IV, men jag ska göra det ganska enkelt för er och säga att jag rekommenderar detta spelet starkt, gillade man tidigare Diablo-spelen så kommer man definitivt att tycka om Diablo IV, men ta er tiden, ni kommer till endgame tids nog, jag tycker att storyn och alla akterna är intressanta som man ska följa och uppleva.

10
10
9
9
Tidigare artikelMeta sänker åldersgränsen för Quest
Nästa artikelImmortals of Aveum lanseringen flyttas fram
recension-diablo-ivDiablo IV är helt klart det spelet som vi väntat på att Blizzard ska göra som en lite comeback, nu hoppas vi bara att dom lyckas hålla i denna hype länge nog och att kommande spel håller samma kvalitét som Diablo IV.