Gänget bakom dom första Halo bestämde sig för att satsa på något nytt och väntan har varit lång, men har väntan varit värd det?
Destiny har varit ett spel som fått sig en hel del uppmärksamhet både inom press och utanför press-världen. Bungie som valde att lämna Halo helt och istället satsa på något helt annat var ett val som enligt dom själva varit det bästa dom gjort, de kände inte samma press på sig själva och ville skapa ett spel där många timmar kunder spenderas.
Har man inte läst mycket om Destiny (som jag inte gjorde) så kommer man få sig en hel del positiva överraskningar. Innan släppet av spelet hade man både öppna och stängda beta-helger som vi olyckligtvis missade varje gång och inte fick chansen att prova på, men tur var de.
Genom att överraskas om att Destiny är ett onlinerollspel gjorde att man fick ett annat perspektiv för spelet istället för ännu ett FPS-spel, man visste ganska snabbt då att detta är ett stort spel som kommer göra det möjligt att spendera många timmar, men frågan är om Bungie hade fått ihop ”balansen” samt intresset att spela dessa timmarna.
Som i alla online spel så ska man börja med att välja sin karaktär så står mellan Warlocks, Titans och Hunters där alla karaktärer är bra på olika saker och det gäller redan här att välja hur man vill spela genom sin story samt alla sidouppdrag. Vi valde Hunter som vår första karaktär, men man har möjligheten till att skapa flera om man vill det, anledningen till Hunters var att denna var karaktär borde vara snabb men ändå effektiv då vi behöver en del material till recensionen och det gäller att ta sig igenom storyn så långt som möjligt. Till en början märker man inte allt för stor skillnad då mycket fokus ligger på att man ska ”lära” sig spelet samt alla funktioner och vapen man kan bära med sig, men snabbt dras man in i all action och allt är på allvar.
Bungie överraskar med grafiken…
Första intrycket av spelet är att det känns välgjort och grafikmässigt helt klart ett mästerverk. Efter några timmars spelande var det svårt att ens upptäcka några buggar som skulle ställa till det och man började undra om Bungie hade skapat de perfekta spelet inom FPS?
Efter att ha spela mellan 8-10 timmar så är det huvudstoryn som vi försöker hålla oss till, förutom huvudstoryn finns det en hel del annat att göra där man både kan få uppdrag från ”bountyhunters” eller bara hitta olika uppdrag på dom olika planeterna och olika platserna på dessa planeter. Huvudstoryn är intressant men till och från då många uppdrag kan ta en tillbaka till samma planet där man ska ta sig igenom hela kartan för att bygga vidare på det och bara döda nya bossar och ta sig an nya fiender.
Blev till en början ett uttjatat spel som gjorde att man undrade lite om hela Destinys huvudstory kommer att utspela sig på detta vis, men när man kommit in en bit in i spelet så byter det riktning och det känns som att den riktiga storyn börjar ta plats. Till varje uppdrag har man med sig sin ”Ghost” som är en liten AI-robot som även gör en sällskap och gör finjobbet som att scanna olika områden eller ta del av informationen från olika datacentrar medan man själv ska beskydda den från fienderna som oftast inte kommer själva. Alla dessa uppdragen kan man spela i co-op då detta är Online och egentligen vem som helst kan gå med i gruppen, något som har fungerat överraskande bra i Destiny där man lärt sig att kommunikation kan vara det som avgör om man klarar detta uppdrag eller inte.
Alla dessa uppdrag utspelar sig på olika planeter såsom månen, jupiter, mars eller venus, alla har sin historia bakom sig och här får man vara med om att besöka övergivna tempel som är flera miljarder år gamla eller helt enkelt någon typ av rymdstation som har sett bättre dagar. Jorden finns kvar men det finns bara en stad kvar som går under namnet ”The Tower” och detta blir självklart även får hemplanet. Flera olika miljöer som ger en bra variation och då vi inte har allt för mycket info om hur det ser ut på dessa planeter ser ut i verkligheten så har fantasin fått spela en stor roll där Bungie lyckats riktigt bra med.
Att färdas mellan dessa planeter gör man med hjälp av sitt rymdskepp som även det går att få nya och oftast betydligt coolare skepp för större uppdrag, inget måste men något som uppskattas.
Det blir en hel del dialoger i spelet både mellan en själv och sin Ghost men även mellan dom alla karaktärerna eller om man besöker jorden för som är ens hemmastation för att lämna uppdrag, köpa ny utrustning eller bara hämta uppdrag så har varje individ sina repliker och skapar en helt annan känsla i spelet, en detalj som inte många tänker på. Storyn i sig är välarbetat men det dröjer till nästan halva delen innan det börjar komma igång samt att saker och ting börjar hända, det är helt klart intressant och gör det svårt att göra allt annat man kan göra innan tagit sig igenom hela storyn.
Inte mycket till variation
Den tråkiga biten är att många av uppdragen i storyn är likadana där man helt enkelt ska överleva fienderna som oftast kommer som en överraskning och kan dyka upp lite varstans, dom tar sig in genom portarna som ingen annan kommit förbi innan eller helt enkelt bara dyker upp från ingenstans. Man vill ha mer variation när det kommer till uppdragen och någon typ av ”pussel” är alltid uppskattat och kan få en att börja
När det kommer till grafiken så hade många hoppats på att vi skulle få se 1080p i 60FPS men så blev inte fallet fast att Bungie sagt att man försökte detta flertal gånger men inte lyckats få ett tillräckligt ”stabilt” spel och bilduppdatering för att detta skulle funka, men helt ärligt så är detta inget som stör en och med tanke på att det är online och många som spelar samtidigt så funkar 30fps minst lika bra. Vi har spelet Destiny på PS4 och det märks att Bungie lagt mycket detaljer på miljöerna för dom olika banorna samt hur AI:n hos fienden ska fungera.
När det gäller denna AI så är det väldigt varierande genom att fienden kan se en fastän man är utom räckhåll och ibland kan dom bara springa förbi en utan att ha en aning om vart man befinner sig, något som självklart kommer vara något Bungie garanterat som ordna till i framtiden.
Manuset i spelet är genomarbetat där dialogerna är av toppklass där man får upplevelsen mer av att se en bra film än att spela ett spel. Röstskådespeleriet ger en blandade känslor där vissa delar i början som även kan vara de mest avgörande inte är av samma kvalitet, men ju längre man tar sig igenom storyn. Bungie har lyckats skapa en spänning men kan ibland även ställa till det då man får gå igenom samma bana om och om igen för att ta sig till nästa del av storyn vilket man enkelt kunnat lösa på annat sätt.
Då det är ett stort onlinespel finns det en massa annat att göra som t.ex dungeon-liknande uppdrag där man ska överleva flera ”waves” av fiender tillsammans med andra medspelare. Varje planet har olika fiender och varje fiende har olika egenskaper från att ha olika vapen till att kunna göra sig osynliga m.m. Något man lär sig snabbt i spelet när man spelar med andra är att med hjälp av att kommunicera via headsetet så blir det betydligt lättare att ta sig igenom dessa strider. Eftersom det är ett onlinerollspel så kan man både vinna men även ”loota” utrustning såsom vapen, hjälm, handskar och mycket annat från sina fiender. Vill man istället gå den lätta vägen kan man alltid köpa sin utrustning på jorden men det gäller att tjäna ihop sin valuta.
Bungie har lyckats få till en riktigt bra balans när det kommer till striderna och kontrollerna är nog de bästa vi varit med om när det kommer till FPS på konsol. Har tidigare varit väldigt emot att spela FPS på konsol då just kontrollerna är såpass svåra och är man van vid mus och tangentbord på PC är det svårt att ta sig till konsolen, fram tills nu. Vad Bungie har gjort med kontrollerna vet vi inte men det var helt klart rätt val då alla får chansen att både lyckas men även få ett nöje i spelandet.
Varje strid i spelet är olika då det gäller att ha olika strategier för olika strider då fienderna kan variera och ibland t.om överraska med riktigt stora bossar som kan ta sin tid att få ner och ibland t.om omöjligt utan hjälp av andra på kartan. Bara genom att fienderna slumpvis dyker upp på kartan blir det en stor variation och även här kan man tillsammans med sina medspelare ha några timmars underhållning.
Så vad tycker vi egentligen om Destiny?
Jag blev helt klart positivt överraskad då jag var väldigt tveksam till Destiny, speciellt när jag hörde att det är gänget bakom Halo som stod för utvecklingen. Halo-serien är inge jag tycker är särskilt underhållande och att få ännu ett spel som ”liknar” det kändes bara fel, och så fel jag hade om detta!
Bungie har växt enormt i mina ögon och dom har lyckats leverera ett spel med hög kvalitet. Att man även fått med online samt rollspelet gör att spelet håller i bra många timmar vilket är något man vill idag och speciellt om man spenderar 5-600kr.
Är man rädd för att inte klara av FPS-spel på konsol med en handkontroll så ska man ändå ge Destiny en chans då man i detta spel fått till detta bra och i stort sett vem som helst kommer lyckas efter lite träning.
Omdöme:
Destiny är ett bra spel som överraskade på flera olika steg. Det förtjänar helt klart en stark bra-stämpel men eftersom de inte finns allt för många kartor och uppdragen som tillhör storyn oftast är väldigt repetitivt där man helt enkelt ska överleva ”waves” av fiender och tillslut döda en svårare boss. Destiny är helt klart ett spel vi kan rekommendera om man vill ha många speltimmar framför sig samt ett roligt co-op spel man kan spela med i stort sett vem som helst så länge kommunikationen fungerar. Något som man måste berömma Bungie enormt mycket för är hur dom lyckades få spelet stabilt redan första dagen med servar och att det knappt kraschade nått redan första dagen, något vi vill se flera speltillverkare jobba på också vid nylanseringar.
Låt oss bara hoppas på att spelet inte ”glöms” bort som med Titanfall som var en stor snackis innan lanseringen men som snabbt försvann.