Dead Space Remake blev spelet som jag inte trodde att vi behövde eller skulle ge en chans, men det blev betydligt bättre än jag trodde.
Dead Space-spelen är utan tvekan spel som väldigt många kommer ihåg, skräcken som den gav oss, allt ljud, fienderna, skräcken att vara fast i rymden, den hade och har fortfarande allt.
När Dead Space Remake utannonserades förra året så var jag lite skeptisk, inte för att det inte skulle vara kul med en remake men jag tänkte om det verkligen behövdes, behöver Dead Space verkligen ett lyft i det grafiska så jag kollade upp detta och visst behövde den det, första Dead Space släpptes 2008 och som ni alla vet så har det hänt en hel del grafiskt sätt sedan dess, så en Dead Space Remake vore perfekt.
Sen kom det andra problemet som jag började tänka på, har Dead Space Remake ”åldrats” bra? Är det fortfarande ett bra spel efter nästan 15 år?
Svar på alla mina frågor fick jag med Dead Space Remake och det fick jag ganska snabbt också. Dead Space när det kommer till sin story håller väl i sig ok, men där den verkligen håller i sig är i skräcken, ett spel som verkligen jobbar med ljud och skapar en obehaglig känsla oavsett vart på denna rymdstationen ISG Ishimura du befinner dig.
Dead Space är ett såpass gammalt spel så storyn lägger jag ingen vikt på, Dead Space Remake har samma story och har fokus på att få sig ett lyft när det gäller det grafiska och det har utvecklarna EA Motive gjort riktigt bra. Men förutom att grafiken ska få sig ett lyft så är kanske det viktigaste av allt att behålla den obehagliga känslan och detta görs bäst med ljud enligt mig, hålla det mörkt samt en massa ljud som man egentligen vet vart det kommer ifrån, man vet vilka fiender som väntar en men inte när.
Ljuseffekterna i Dead Space Remake är verkligen imponerande och gör att Dead Space fortsatt blir ett spel som många kommer minnas framåt, långt ifrån ett dött spel utan istället ett på nytt fött sådant.
Men något som man kanske inte vet om utan att utvecklarna själv berättar det är att dom valde att göra om Necromorph-fienderna helt och detta för att dom skulle få ett mer realistiskt skelett med kött på och detta för att känslan av att använda sina vapen mot dessa fiender skulle vara mer ”realistiskt” samt ge känslan av victory när man väl får till en fullträff på armen eller benen.
För mig var nog det bästa att jag inte minns storyn alls i spelet och fastän jag spelt igenom originalet så minns jag ingenting av det, så hur Dead Space Remake faktiskt skulle sluta gjorde allt bara ännu mer spännande och att man ville ta sig igenom detta.
En viktig detalj i Dead Space-spelen har alltid varit bristen på ammunition för fina olika vapen, så även denna gången där det verkligen gäller att hitta sin loot och det gäller att snåla på sin ammunition så mycket som det bara går, inte alltid lätt vid en bossfight men det finns alltid en lösning på det.
Dead Space Remake är helt klart trogen originalet och detta blev en fullträff på vad som är värt att kalla en remake, nu finns det dock bara ett eller två problem kvar. Vi vill även se en lika välgjord remake på Dead Space 2 och Dead Space 3.