En klassiker har släppts på nytt och denna gången med ny modern grafik, men håller en klassiker måttet än idag? Kan grafiken rädda en klassiker?

Det är kanske svårt att tro men Command & Conquer släpptes första gången redan 1995 vilket gjorde att hela RTS-genren tog fart på riktigt och vi fick ett spel som var utmanande och hade en hel del överraskningar som vi då inte var beredda på.

När jag fick höra om att Command & Conquer Remastered Collection är på gång blev jag helt klart överlycklig, en klassiker, ett av mina första spel ska göra en liten comeback i ny modern grafik. Men frågan jag samtidigt ställde mig, kan ett spel från 1995 och 1996 (Red Alert) fortfarande vara bra med tanke på all teknik och spelmekaniker som kommit till i lite modernare RTS-spel.

Command & Conquer Remastered Collection

Den stora nyheten och det största lyftet i Command & Conquer Remastered Collection är helt klart grafiken. Här har man gjort om allt från grunden vilket gör att spelet nu faktiskt ser modernt ut och kan vara ett spel som släppts för bara några år sedan istället för 1995/1996. Man har tänkt på många detaljer i spelet när det gäller det grafiska vilket är ett stort plus, men samtidigt även ett måste om man nu väljer att göra en remaster på spel som C&C. Tyvärr så har man inte gjort nånting med filmsekvenserna mellan varje uppdrag, dessa är inspelade med gammal teknik och denna gamla teknik får följa med även till denna samling.

Ljud och alla dialoger i spelet är fortfarande desamma som i originalet vilket på något sätt har sin charm och jag gillar det, det är lite det som gör att RTS-spelen sticker ut och få höra samma kommentarer om och om igen blir inte tröttsamt, istället underhållande och nästan ett måste. Musiken är fortfarande samma och skapar en pepp inför varje uppdrag eller om man väljer att spela lite multiplayer via matchmaking.

Command & Conquer Remastered Collection

Command & Conquer är fortfarande lika utmanande som det var när det släpptes första gången, det tar lite tid att komma in i spelet men eftersom detta en gång i tiden var min favorit så väcktes många minnen och jag ville ärligt talat inte sluta spela. Red Alert är enligt mig ännu mer utmanande men även ännu roligare, mer nöje, roligare uppdrag och mer underhållande mellansekvenser som är i lika dålig kvalitet som i första spelet.

Jag har mycket nöje med Command & Conquer Remastered Collection, en klassiker som fått sig en liten uppdatering och ärligt talat så känns det som att denna samling är som en mod som lyfter upp grafiken men behåller allt det andra, som till exempel märks det tydligt att båda spelen är gamla genom spelkontrollerna som man inte verkar ha rört alls, det går även att spela med handkontroll om man vill det.

Command & Conquer Remastered Collection

Vad jag alltid har tyckt om med C&C är hur simpelt spelet är, det finns inte en massa olika klasser, massa olika trupper, olika fordon m.m. utan det finns några fåtal som man måste hantera på rätt sätt och man har inte allt för många byggnader att bygga utan fokus ligger på striderna där kombinationerna inte är lika många som i dagens RTS-spel men enligt mig helt klart tillräckligt många,

Command & Conquer Remastered Collection är helt klart värt att införskaffa, speciellt om man har spelat originalen, men även som ny spelare då man verkligen får en inblick på hur RTS-genren faktiskt har utvecklats från mitten på 90-talet till dagens spel.

7
6
5
5
Tidigare artikelElgato har släppt två mikrofoner fokus på streamers
Nästa artikeliOS 14 får ny hemskärm och många andra nyheter
recension-command-conquer-remastered-collectionCommand & Conquer Remastered Collection är en efterlängtat remaster från gamla trogna fans men nu har även nya spelare fått chansen att spela en riktigt klassiker som jag tycker helt klart är värt lägga sin tid på om man gillar RTS och aldrig fått chansen att spela C&C.